Diaľnica medzi Ružomberkom a Martinom bude mať pôvodne naplánovanú trasu údolím popri Váhu pri Kraľovanoch a Rojkove. Ministerstvu sa podarilo presvedčiť Brusel.
Hubová - Európska komisia prijala zmierňujúce opatrenia na životné prostredie pri výstavbe diaľničného úseku medzi Turanmi a Hubovou, ktoré Slovensko dodatočne zapracovalo do projektu.
Akceptovala správu nezávislého odborníka Petra Rotha, ktorý konštatoval, že údolný variant s dvoma tunelmi Rojkov a Havran nemá významný negatívny dosah na celistvosť chránených území Natura 2000 a populácie medveďa a rysa.
Mimovládne organizácie však aj napriek tomu stále presadzujú tunelový variant. Opatrenia pi výstavbe tunela Rojkov s 1800 metrami nepovažujú za dostatočné.
Oveľa šetrnejšia k prírode by bola výstavba šesťkilometrového tunela Korbeľka, ktorý je podľa ochranárov aj kratší a lacnejší. Celková úspora nákladov pri tunelovom variante by bola vraj až 315 miliónov eur.
Priemerná cena jedného metra povrchového variantu je 51 565 eur. „Po započítaní ceny zmierňujúcich prírodno- ochranných opatrení a sanácie kraľovnianskeho zosuvu bude výsledná suma povrchového variantu v priemere 60 400 eur na jeden meter,“ priblížil dopravný inžinier Ján Snopko.
Zároveň zdôraznil, že v porovnaní s tým je cena za meter tunelového variantu 44-tisíc eur, teda o štvrtinu lacnejšia. „Povrchový variant je teda dlhší, drahší a časovo rovnako náročný,“ spresnil.
Presadzovanie trasy povrchom, ktorú po zapracovaní zmierňujúcich opatrení schválil aj Brusel, je podľa ich názoru stavaním diaľnice za každú cenu. Výhrady pritom nemajú len pre jej vplyv na životné prostredie a vysokú cenu.
„Z analýzy priameho slnečného svitu vyplynulo, že v kritickom zimnom období od 5. novembra do 10. februára bude tento úsek diaľnice bez priameho slnečného žiarenia. Tým sa zvýši tvorba rozsiahlej námrazy na diaľničných mostoch a zníži bezpečnosť dopravy,“ varoval Snopko.
Slovensko muselo doplniť trasu o množstvo zmierňujúcich a doplňujúcich technických opatrení, akými sú napríklad aj nové ekodukty, biokoridory, protihlukové steny.
Vďaka tomu, že Brusel tieto opatrenia považuje za dostatočné pre ochranu prírody, bude môcť Slovensko čerpať z európskych zdrojov až 85 percent celej výšky investície, ktorá sa predbežne odhaduje na 700 miliónov eur.
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť teraz rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia.
Všetky zmeny projektu musia prejsť procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie a zároveň územným a stavebným konaním. Do týchto procesov chce ministerstvo dopravy zapojiť aj verejnosť z obcí v blízkosti budúcej diaľnice, ktorá bude mať možnosť zapojiť sa.
„Je to dobrá správa pre celé Slovensko. Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby tohto úseku diaľnice,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek s tým, že s výstavbou by chcel začať v roku 2015.
S environmentálnym dozorom na území, kde má byť diaľnica, začne ministerstvo už na budúci rok.
„Chceme porovnať funkčnosť niektorých kľúčových opatrení so stavom pred začatím stavebných prác,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Počas výstavby bude na priebeh prác a stavbu dohliadať environmentálny stavebný dozor, ktorého správy bude ministerstvo priebežne zverejňovať.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Počiatek: Diaľnica do Košíc bude v roku 2018
Diaľnica číslo 1 smeruje k roku 2019
Európska komisia dala zelenú diaľnici D1 Turany - Hubová
O diaľnici Turany - Hubová bude Brusel rozhodovať v decembri
Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže
Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov
Obyčajným sa nepozdáva úsek D1 Turany - Hubová
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.