Brusel sa zaujíma o priebeh slovenského mýtneho tendra

22. 12. 2008

Bratislava - Európska komisia (EK) mala v uplynulých dňoch druhý raz požiadať Národnú diaľničnú spoločnosť (NDS), a.s. a Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) o vysvetlenie priebehu tendra na dodanie komplexnej služby elektronického výberu mýta. Podľa informácie, ktorú agentúra SITA získala od rakúskej spoločnosti Kapsch, jedného z troch vyradených účastníkov súťaže, EK žiada v liste konkrétne a detailné vysvetlenie sťažnosti ďalšieho z vyradených uchádzačov - konzorcia Slovakpass.

Uvedené konzorcium sa v EK sťažovalo na priaznivé zaobchádzanie v súťaži s konzorciom SanToll - Ibertax, jediným uchádzačom, ktorý zostal v hre s najvyššou cenovou ponukou, ako aj na diskrimináciu ostatných uchádzačov vo verejnom obstarávaní. "EK smeruje žiadosťou o informáciu k netransparentnému a diskriminačnému konaniu NDS ako aj k priaznivému zaobchádzaniu s konzorciom SanToll - Ibertax v porovnaní so zaobchádzaním s ostatnými uchádzačmi vo verejnom obstarávaní," informoval ďalej Kapsch. Zastúpenie EK v SR zatiaľ agentúre SITA oficiálne nepotvrdilo informáciu o zaslanej žiadosti o vysvetlenie v súvislosti s mýtnym tendrom.

ÚVO v spolupráci s ministerstvom dopravy a NDS už koncom júla tohto roka museli odpovedať EK na prvú žiadosť o informácie v súvislosti s tendrom na elektronický výber mýta. Žiadosť sa týkala poskytnutia stanoviska o používaní certifikátov uchádzačov pri verejnom obstarávaní. EK vtedy poukázala na nejednotnosť výkladu o používaní

ÚVO rozhodnutím z 8. decembra tohto roka zamietol ako neopodstatnenú námietku konzorcia Kapsch, jedného z troch vylúčených účastníkov tendra na elektronický výber mýta. Išlo už o dvanástu zamietnutú, alebo neprijatú námietku z dvanástich, o ktorých úrad v mýtnom tendri rozhodol v tomto roku. Námietka Kapschu, doručená 14. novembra tohto roka, smerovala proti inému úkonu NDS. Hovorkyňa úradu Helena Fialová uviedla, že NDS môže pristúpiť k podpisu zmluvy s vybraným dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta v prípade, ak ÚVO do 14 dní od doručenia svojho posledného rozhodnutia o zamietnutí námietky Kapsch nedostane ďalšiu námietku od niektorého z vyradených konzorcií. Podľa úradu týmto hraničným termínom je 23. december tohto roka.

Krajský súd v Bratislave doteraz prijal sedem žalôb od troch vyradených účastníkov v tendri na elektronický výber mýta. Všetky žaloby sú zamerané na preskúmanie rozhodnutí ÚVO od 2. júla do 29. septembra tohto roka. "Súd až po dôkladnom naštudovaní administratívneho spisu a celého spisového materiálu môže určiť ďalší postup v konaní vzhľadom na rozvrh práce a dátum podania. Preto nie je možné v tejto chvíli určiť akýkoľvek termín a čas samotného rozhodovania vo veci," informoval hovorca súdu Pavol Adamčiak.

Najnižšiu cenu v tendri na mýto s predpokladanou cenou 20 mld. Sk (663,9 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty (DPH) predložilo konzorcium Slovakpass, a to 19,006 mld. Sk (630,9 mil. €) vrátane DPH. Združenie ToSy.sk navrhlo za mýtny systém 19,620 mld. Sk (651,3 mil. €) a Kapsch 22,575 mld. Sk (749,35 mil. €). Konzorcium SanToll - Ibertax, ktoré ako jediné nebolo z tendra vylúčené, navrhlo za mýtny systém najvyššiu cenu - 25,670 mld. Sk (852,1 mil. €). Výber mýta má byť zavedený pre vozidlá nad 3,5 tony na diaľniciach, rýchlocestách a časti ciest 1. triedy v dĺžke okolo 2 400 kilometrov. NDS plánuje uzavrieť zmluvu s budúcim dodávateľom komplexnej služby elektronického výberu mýta na obdobie 14 rokov s možnosťou jej predĺženia o ďalších päť rokov. Vybraný prevádzkovateľ má dodať službu podľa systému DBFOT, čiže navrhni, postav, financuj, prevádzkuj/udržuj a preveď.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...