Budeme sa v Prešove cítiť ako Bratislavčania?

Prešov sa rozrastá o nové bytové domy. Doterajšie polia a lúky na okraji mesta sa menia na štvrte nových rodinných domov. Radosť obyvateľov nových domov však vystrieda každodenný stres. Nedostatok parkovacích miest, úzke a strmé cesty, žiadne chodníky.

K zastávke autobusu je ďaleko, po zotmení a v daždi sa chodci motajú po blatistej ceste, kde niet úniku pred autami. Rúbanie dreva na zimu, starostlivosť o studne a žumpy patrí ku koloritu bývania na okraji krajského mesta.

Tak sa v Prešove rodia nové ulice. Obyvatelia tých starých si s nevôľou musia zvykať na hustú premávku. Úzke uličky sa menia na rušné ulice plné nervóznych vodičov. Pribúdajú ranné kolóny a boj o odbočenie z vedľajšej cesty na hlavnú. Sme predsa v krajskom meste!

Netrvá dlho a rozbehne sa kolotoč požiadaviek na radnicu. Odvoz odpadu, verejné osvetlenie, ďalšia linka hromadnej dopravy, nové chodníky, široká cesta, pluhovanie snehu, zimný posyp.

To všetko je cena za živelnú výstavbu. Spokojný je iba pôvodný majiteľ pozemku, ostatné náklady a nepohodu znášajú trvale ostatní obyvatelia mesta. Chaos, nezvládnutý v zárodku, si neskôr žiada drahé riešenia, ktoré nemá kto zaplatiť a tak sa situácia zhoršuje z roka na rok, bez nádeje na vyriešenie. Nové ulice už dávno nie sú nové...

Alternatíva našťastie existuje. Radnica má v rukách silný nástroj na usmernenie rozvoja mesta. Volá sa územný plán. Poučme sa na chybách iných miest a po rokoch zanedbávania poďme územný plán konečne využiť na to, aby sa Prešov začal rozvíjať zdravo. Aby sa neprispôsoboval iba majiteľom budúcich stavebných pozemkov, ale aby vytváral jasné pravidlá pre naozaj všestranný rozvoj Prešova, ako kvalitného a príjemného miesta pre život, prácu a zábavu.

Podrobne monitorujeme:

Richard Drutarovský, poslanec, Prešov

Prešov

Priamo súvisiace články

Čo je to územný plán? 

Kto môže zmeniť územný plán obce? 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...