Budovanie rýchlostnej cesty R2: Kto ťahá Hornonitranov za nos?

Cestný úsek medzi Pravoticami a Dolnými Vestenicami má byť budovaný oveľa neskôr, ako boli pôvodné plány. Dôvody príliš jasné nie sú.

PRIEVIDZA. Keď sa už zdá, že budovanie rýchlostnej cesty R2 bude napredovať, nádej spľasne ako mydlová bublina.

Nedávne vyjadrenia premiéra Roberta Fica pri návšteve v Prievidzi o tom, že prioritou vlády bude dobudovanie cestnej infraštruktúry v regióne, predovšetkým napojenie Prievidze na Trenčín, vyznievajú na základe nových skutočností ako prázdne slová.

Národná diaľničná spoločnosť totiž najnovšie tvrdí, že úsek Pravotice – Dolné Vestenice bude posudzovať až po roku 2035, pritom podľa pôvodných plánov má byť rýchlostná cesta medzi týmito obcami hotová do roku 2020.

Opatrné vo vyjadreniach je  ministerstvo dopravy, potvrdilo však, že na tento úsek nie je zabezpečené finančné krytie.

Podpisy zatiaľ nepomohli

Ešte v roku 2008 prijala prvá Ficova vláda uznesenie, podľa ktorého sa mali práce na výstavbe R2 začať koncom roka 2010 a cesta mala byť hotová do roku 2014.

Po nástupe vlády Ivety Radičovej sme sa od vedenia vtedajšieho ministerstva dopravy, ktoré viedol Ján Figeľ, dozvedeli, že „napriek prísľubom politikov z minulosti, rýchlostná cesta R2 medzi Trenčínom a Žiarom nad Hronom nikdy nepatrila medzi najprioritnejšie."

V roku 2013 počas výjazdového zasadnutia vlády v Handlovej Fico vyhlásil, že za zbrzdením plánov je práve Figeľ.

Pred dvomi rokmi organizovala primátorka Prievidze Katarína Macháčková petíciu za urýchlené budovanie R2. Podpismi ju podporilo 16-tisíc Hornonitranov.

Vlani začalo budovanie prvého úseku rýchlostnej cesty Ruskovce – Pravotice, čo je obchvat Bánoviec nad Bebravou.

Chýba finančné krytie

O budovanie ďalšieho úseku od Pravotíc do Dolných Vesteníc sa zaujímala starostka tejto obce Kvetoslava Šimorová. V liste, ktorého kópiu máme k dispozícii, Národná diaľničná spoločnosť píše, že zabezpečila štúdiu realizovateľnosti. Tá posúdila „realizovateľnosť stavieb z hľadiska priechodnosti navrhovanej trasy záujmovým územím s možnosťou technického, ekonomického a environmentálne najvýhodnejšieho riešenia v požadovaných parametroch a zároveň odporučila termíny realizovateľnosti jednotlivých stavieb na tomto úseku.“

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti zo záverov a odporúčaní štúdie „pri zohľadnení dopravnoinžinierskej analýzy vyplýva, že budovanie rýchlostnej cesty R2 v úseku Pravotice – Dolné Vestenice bude potrebné znovu posúdiť a prehodnotiť po roku 2035.“

Strategický plán rozvoja infraštruktúry Slovenska do roku 2020, ktorý schválila Ficova vláda, však hovorí, že budovanie úseku má začať v roku 2017 a hotový má byť do roku 2020.

Oslovili sme Národnú diaľničnú spoločnosť s otázkou, prečo dochádza k takému výraznému odsunutiu termínu budovania, odpoveď sme ale nedostali.

Reagovalo ministerstvo dopravy, podľa ktorého Národná diaľničná spoločnosť informovala zástupcov regiónu hornej Nitry o výsledkoch nezávislých štúdií realizovateľnosti.

„Tieto dokumenty sú okrem iného podmienkou Európskej únie, a hovoria o tom, kedy najskôr a v akom profile bude Brusel ochotný financovať výstavbu toho-ktorého úseku z eurofondov. Dôležitým ukazovateľom je v tomto smere intenzita dopravy na úseku plánovanej výstavby,“ informoval hovorca rezortu Martin Kóňa.

K termínu výstavby úseku Pravotice – Dolné Vestenice napísal, že „jeho začiatok súvisí predovšetkým so stavom príprav a zabezpečením zdrojov financovania. Konkrétne na úsek rýchlostnej cesty R2 Pravotice - Dolné Vestenice aktuálne nie je vydané stavebné povolenie a nie je zabezpečené ani finančné krytie, preto dnes nie je možné začať s jeho výstavbou.“

Pýtajú sa ministerstva

Nové skutočnosti okolo výstavby rýchlostnej cesty prekvapili starostov a primátorov z prievidzského regiónu.

Katarína Macháčková, ktorá je podpredsedníčkou Združenia miest a obcí hornej Nitry, informovala, že už požiadali ministerstvo dopravy, aby vyvrátilo alebo potvrdilo, či sa zámer výstavby R2 posúva.

„Ako dôvod odkladu má byť údajne geologický prieskum a štúdia, ktorá mala oddialiť plány výstavby. Čo konkrétne štúdia ukázala, však zatiaľ nevieme,“ povedala Macháčková.

Potvrdila, že tejto problematike budú naďalej venovať veľkú pozornosť a vyvinú aktivity, aby boli naplnené pôvodné termíny a zámery. Špecifikovať ich zatiaľ nechcela.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...