Trenčín sa začína pripravovať na to, že sa celé mesto zmení na obrovské stavenisko. Onedlho sa má obnoviť stavba nového cestného mosta cez Váh, k tomu by mala pribudnúť modernizácia železničnej trate s množstvom asanácií a budovaním nových objektov, rekonštrukcia železničnej stanice a výstavba novej autobusovej stanice.
Po tom, ako Železnice SR minulý týždeň podpísali zmluvu na výstavbu modernizácie trate Trenčianska Teplá – Zlatovce, čo je vlastne úsek smerujúci cez stred Trenčína, začína mesto prehodnocovať svoje plány na najbližšie roky. Spomínané stavby zasiahnu veľkú časť Trenčína, každá ďalšia investícia by ešte viac skomplikovala nezávideniahodné životné podmienky, ktoré miestnych obyvateľov čakajú.
„Mali sme na pláne investičné akcie súvisiace s opravami chodníkov, ciest a rekonštrukciami niektorých budov, ale vzhľadom na pripravovanú modernizáciu železnice sa úplne mení situácia. Musíme dôkladne zvážiť, ako budeme v najbližších dvoch rokoch postupovať, pretože mesto zasiahne obrovský stavebný boom, a to prinesie rozsiahle dopravné obmedzenia. Čakajú nás časy peších pochôdzok, autobusov MHD a cyklistických jázd,“ predpokladá trenčiansky primátor Richard Rybníček.
Modernizácia železničnej trate na tomto 12-kilometrovom úseku znamená, že do Trenčína príde investícia vo výške takmer štvrť miliardy eur. Umožní rýchlosť vlakov až 160 kilometrov za hodinu. Podľa pôvodných predpokladov mala stavba trvať asi tri a pol roka, teraz to musia stavebné firmy stihnúť za tri roky, aby štát neprišiel o príspevok z eurofondov. Železnice tvrdia, že dodržia pôvodný termín, teda do konca roka 2015.
„Celý tento úsek je dosť komplikovaný, je potrebná rozsiahla mostná konštrukcia a rekonštrukciu celej stanice v Trenčíne, ktorá tiež nie je malá. Teoreticky sa to dá za tri roky stihnúť, záleží na tom, aké kapacity sme tam schopní nasadiť. Nie je problém v termíne, ale v technológiách a ľuďoch. V zahraničí to ide aj rýchlejšie, Francúzi napríklad za štyri roky urobia 400 kilometrov,“ povedal Libor Ižvolt, vedúci katedry železničného staviteľstva a traťového hospodárstva Stavebnej fakulty Žilinskej univerzity.
Trenčiansky úsek sa stal neuralgickým bodom modernizácie železničnej trate. Ešte pred tromi mesiacmi ho minister dopravy Ján Počiatek označil za horúceho kandidáta na vypadnutie z terajšieho programového obdobia. Na príčine sú viaceré súdne spory, ktoré nasledovali po zrušenom tendri na výber stavebnej firmy a ktoré doteraz nie sú ukončené. Podpísanie zmluvy na modernizáciu trate pobúrilo časť Trenčanov, ktorí presadzujú, aby sa pri modernizácii premiestnila trať mimo centra mesta.
„Pre mesto by bola realizácia súčasného projektu katastrofou. Jediným spravodlivým riešením je presunúť železničnú trať mimo mesta, je na to priestor popri diaľnici,“ vraví mestský poslanec Ján Babič.
Občiansky aktivista Andrej Hrádocký vraví, že je proti zdravému rozumu viesť nákladné vlaky rútiace sa 160-kilometrovou rýchlosťou stredom mesta, ktoré bude potom predelené 10 metrov vysokým ochranným múrom. Rozdelenie mesta 240 metrov dlhou protihlukovou stenou sa nepozdáva ani radnici, a tak pripravila zoznam požiadaviek, ktoré by mali zmierniť podobné dôsledky modernizácie. Či tieto požiadavky ministerstvo a železnice akceptujú, ešte nie je rozhodnuté.
„Spoločné stretnutie sa uskutoční v priebehu nasledujúcich troch týždňov. Jeho výsledkom by mala byť písomná dohoda o časovom pláne stavby a spôsobe financovania jednotlivých stavieb,“ povedal Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy.
Trenčín, modernizácia železničnej trate
Najväčšia vládna zákazka sa prehodnotí
Európsky súd po mýte preverí železnice
Pri Trenčíne bude stavať firma, ktorej spadli dva mosty
Trenčanov čakajú výrazné dopravné obmedzenia
Skanska žiada preskúmať rozhodnutie ÚVO v železničnom tendri
Výstavba druhého cestného mosta cez rieku Váh v Trenčíne je od júna pozastavená
V Trenčíne zastavili výstavbu mosta cez Váh, skúmajú záhadu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.