Župa chce ochrániť cesty druhej a tretej triedy. Obmedzenia by mali platiť od januára, najneskôr od februára.
BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická župa už rokuje s dopravcami ČESMAD a UNAS o tom, že ich nákladné autá nepustí na niektoré cesty.
Zhodli sa zatiaľ len na zákaze tranzitu na súbežných cestách s prvou triedou. Obmedzenia by mali platiť od januára, najneskôr od februára budúceho roku.
Župan Vladimír Maňka (Smer) navrhuje legislatívne zmeny: buď uzavretie približne 400 kilometrov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton a zvýšenie pokút za porušenie zákazu, alebo inštalovanie mýtnych brán a spoplatnenie týchto úsekov.
Dôvodom návrhu je obchádzanie doteraz spoplatnených úsekov a ochrana župných ciest pred ťažkými kamiónmi.
Návrh
„Župa trvá na tom, čo navrhla. Veľa kompromisov sa nepodarilo uzavrieť,“ povedal včera Juraj Rosa z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).
Autodopravcovia nesúhlasia so zákazom pre niektoré úseky II. a III. triedy. Znamená to pre nich obchádzky od 50 do sto kilometrov. „Tam, kde sa nevieme zhodnúť na zákazoch, chce župa úseky spoplatniť mýtom,“ hovorí Rosa.
Ešte predtým chce župa približne tri mesiace monitorovať pohyb kamiónov po cestách II. a III. triedy s plošnou nulovou sadzbou mýta. „Na tomto sme sa zhodli s dopravcami. Zrátajme to a uvidíme, ktoré zmeny budú najlepšie,“ konštatoval Maňka.
Do úvahy prichádza spoplatnenie úsekov ciest druhej a tretej triedy s mýtnymi bránami. Ak by bol výber mýta vyšší ako náklady na inštaláciu a prevádzku brán, rozdiel by bol ziskom župy, ak nižší, rozdiel by župa doplácala Národnej diaľničnej spoločnosti.
Ďalšími variantmi sú online monitorované zákazové značky, platenie na súbehoch ciest so spoplatnenými úsekmi, spoplatnenie intravilánov miest, zvýšenie pokút za porušenie zákazu na tisíc až 1500 eur, zvýšenie mýta, ktoré by zvýhodňovalo ekologickú dopravu a tých, ktorí robia veľké výkony.
„Župa nechce akceptovať argument, že ak vyhodíme dopravu z ciest II. a III. triedy, tak neúmerne zaťažíme I. triedu. Podľa nich nové zaťaženie cesty prvej triedy znesú. V správach som počul o neúmernej záťaži dediny Mýtna a praskaní domov,“ hovorí Rosa a predpokladá protesty ľudí z obcí, ktorými vedú cesty prvej triedy.
„Nie je možné neustále rozširovať zákazy jázd po cestách II. a III. triedy a nekompenzovať ich znížením daní z motorových vozidiel, ktoré sú jedny z najvyšších v Európskej únii,“ hovorí zasa prezident Ľubomír Honíšek.
Dopravcovia neakceptovali obmedzenia tranzitu na troch úsekoch, ktoré spájajú Banskobystrický s Nitrianskym a Trenčianskym samosprávnym krajom.
Peter Homola, vedúci oddelenia cestnej infraštruktúry banskobystrickej župy pripustil, že dve z ciest sú prirodzenými skratkami a budú hľadať riešenie. Tým by malo byť spoplatnenie týchto ciest výberom mýta a výhľadovo ich preradenie do siete ciest I. triedy.
Ako dostať kamióny tam, kam patria?
Zaostávame s mýtnym roamingom, tvrdí Brusel
Európsky súd po mýte preverí železnice
Čo napíšu historici o Ficovom vklade do dvadsiatich rokov Slovenska
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre neznalosť alebo pre konkrétny zámer, hovorí urbanista Martin Baloga.
Novela cestného zákona umožní nielen predĺženie lehoty na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami, ale zároveň aj "uprace" cestnú terminológiu a umožní jednoduchšie odstraňovanie nebezpečných bilbordov.
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci odpredať. „Skutočne sme boli príjemne prekvapení a teraz pripravujeme zmluvy na podpis,“ povedal starosta Radoslav...
Začal platiť dekrét, ktorý zakazuje cudzincom vlastniť pôdu na Kryme.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Novela cestného zákona umožní nielen predĺženie lehoty na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami, ale...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Príručka "Mesto - jeho kompetencie, správa úradu, výkon poslaneckého mandátu, kontrola" Vám pomôže pri komunikácii s poslancami i úradníkmi mestského úradu v Prešove a orientácii v postupoch pri riešení...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.