Bystrická župa trvá na mýtnych bránach pre kamióny

Župa chce ochrániť cesty druhej a tretej triedy. Obmedzenia by mali platiť od januára, najneskôr od februára.

BANSKÁ BYSTRICA. Banskobystrická župa už rokuje s dopravcami ČESMAD a UNAS o tom, že ich nákladné autá nepustí na niektoré cesty.

Zhodli sa zatiaľ len na zákaze tranzitu na súbežných cestách s prvou triedou. Obmedzenia by mali platiť od januára, najneskôr od februára budúceho roku.

Župan Vladimír Maňka (Smer) navrhuje legislatívne zmeny: buď uzavretie približne 400 kilometrov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton a zvýšenie pokút za porušenie zákazu, alebo inštalovanie mýtnych brán a spoplatnenie týchto úsekov.

Dôvodom návrhu je obchádzanie doteraz spoplatnených úsekov a ochrana župných ciest pred ťažkými kamiónmi.

Trvajú na svojom

Návrh

  • buď uzavrú asi 400 kilometrov ciest druhej a tretej triedy pre kamióny nad 12 ton;
  • alebo inštalujú mýtne brány a tieto úseky spoplatnia.

„Župa trvá na tom, čo navrhla. Veľa kompromisov sa nepodarilo uzavrieť,“ povedal včera Juraj Rosa z Únie autodopravcov Slovenska (UNAS).

Autodopravcovia nesúhlasia so zákazom pre niektoré úseky II. a III. triedy. Znamená to pre nich obchádzky od 50 do sto kilometrov. „Tam, kde sa nevieme zhodnúť na zákazoch, chce župa úseky spoplatniť mýtom,“ hovorí Rosa.

Ešte predtým chce župa približne tri mesiace monitorovať pohyb kamiónov po cestách II. a III. triedy s plošnou nulovou sadzbou mýta. „Na tomto sme sa zhodli s dopravcami. Zrátajme to a uvidíme, ktoré zmeny budú najlepšie,“ konštatoval Maňka.

Do úvahy prichádza spoplatnenie úsekov ciest druhej a tretej triedy s mýtnymi bránami. Ak by bol výber mýta vyšší ako náklady na inštaláciu a prevádzku brán, rozdiel by bol ziskom župy, ak nižší, rozdiel by župa doplácala Národnej diaľničnej spoločnosti.

Ďalšími variantmi sú online monitorované zákazové značky, platenie na súbehoch ciest so spoplatnenými úsekmi, spoplatnenie intravilánov miest, zvýšenie pokút za porušenie zákazu na tisíc až 1500 eur, zvýšenie mýta, ktoré by zvýhodňovalo ekologickú dopravu a tých, ktorí robia veľké výkony.

„Župa nechce akceptovať argument, že ak vyhodíme dopravu z ciest II. a III. triedy, tak neúmerne zaťažíme I. triedu. Podľa nich nové zaťaženie cesty prvej triedy znesú. V správach som počul o neúmernej záťaži dediny Mýtna a praskaní domov,“ hovorí Rosa a predpokladá protesty ľudí z obcí, ktorými vedú cesty prvej triedy.

Skratky spoplatnia

„Nie je možné neustále rozširovať zákazy jázd po cestách II. a III. triedy a nekompenzovať ich znížením daní z motorových vozidiel, ktoré sú jedny z najvyšších v Európskej únii,“ hovorí zasa prezident Ľubomír Honíšek.

Dopravcovia neakceptovali obmedzenia tranzitu na troch úsekoch, ktoré spájajú Banskobystrický s Nitrianskym a Trenčianskym samosprávnym krajom.

Peter Homola, vedúci oddelenia cestnej infraštruktúry banskobystrickej župy pripustil, že dve z ciest sú prirodzenými skratkami a budú hľadať riešenie. Tým by malo byť spoplatnenie týchto ciest výberom mýta a výhľadovo ich preradenie do siete ciest I. triedy.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...