Časť D1 sa môže stavať za polovičnú cenu

Firmy ponúkli, že úsek diaľnice D1 postavia o polovicu lacnejšie, než štát čakal. Hovorí sa aj o podliezaní cien.

Bratislava - Štát bol ochotný zaplatiť za výstavbu 11­-kilometrového diaľničného úseku Fričovce – Svinia dvojnásobne viac, než za koľko je ochotné ho vybudovať konzocium s najlacnejšou ponukou. Vyplýva to zo záznamu z otvárania obálok v tendri, ktorý má SME k dispozícii.

Najlacnejšiu ponuku predložili firmy Hant dopravné stavby s Cestnými stavbami z Liptovského Mikuláša. Úsek D1 chcú postaviť za 99 miliónov eur. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) predpokladala, že tento úsek ju môže vyjsť na 213 miliónov eur.

Podozrivá už menšia zľava

Obrovský rozdiel medzi predpokladanou a najnižšou predloženou cenou si odborníci nevedia vysvetliť. „Dá sa vysvetliť možno rozdiel na úrovni 10, 20 či 30 percent,“ zhodnotil Ľubomír Vančo z poradenskej firmy KPMG.

Vysvetliť by sa dal podľa Vanča podliezaním nákladov, v stavebnom sektore sa o ňom hovorí už dlhšie.

Analýza CEEC Reseach medzi stavbármi odhalila, že každá tretia stavebná firma je ochotná ísť do mínusu. „Stále dobiehajú staré kontrakty a tých nových nie je tak veľa, preto firmy idú aj pod hranicu svojich nákladov,“ povedal Vančo.

Viaceré firmy potrebujú aspoň využiť kapacity, keď už nemajú dostatok zákazok, dodal Vančo. „To sa však dá robiť len krátky čas,“ dodal.

O podliezaní cien sa hovorilo aj pri prvom diaľničnom tendri novej vlády na časť D1, ktorý tá bývalá zabalila do balíkov PPP.

Súťaž o výstavbu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium, v ktorom bola aj firma Váhostav blízka podnikateľovi Jurajovi Širokému. Štátu ponúklo tretinovú zľavu oproti predpokladanej cene.

„Nepoznáme technické riešenie, ktoré navrhla spoločnosť Hant, ani riešenia ďalších účastníkov súťaže, preto nedokážeme posúdiť, či je, alebo nie je možné ich postaviť za ceny, ktoré ponúkli,“ povedal Rastislav Paďha, hovorca Váhostavu.

Súťaže už bežia podľa nového systému. Možnosti zvyšovať cenu v budúcnosti by tak mali byť minimálne. V rámci neho si musia firmy diaľnicu aj naprojektovať a majú voľnejšie ruky pri výbere technológií.

Najlacnejší: Je to reálne

Práve týmto argumentuje aj firma s najlacnejšou ponukou. „Musíme poprieť špekulácie, že by to bola dampingová cena,“ povedal Richard Haviar z firmy Hant.

Na najnižšiu ponuku sa ešte pozrie NDS. Cenové ponuky sa budú kontrolovať, či sú kompletné a či obsahujú všetky požiadavky. Až potom by sa mal vyhlásiť víťaz tohto tendra.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...