Černá: Nedočkajú sa ani naši vnuci

Mestskí poslanci dnes skoro dve hodiny rokovali o projekte petržalskej električky a železnice TEN-T. Nakoniec odsúhlasili spoločné stanovisko železníc a ministerstva dopravy.

Bratislava - Mestskí poslanci dnes skoro dve hodiny rokovali o projekte petržalskej električky a železnice TEN-T.

Nakoniec odsúhlasili spoločné stanovisko železníc a ministerstva dopravy, že koľaje v Petržalke odporúčajú pod zem alebo polozapustiť a v konečnom stave bude mať železnica rozchod 1435 milimetrov s možnosťou duálnej prevádzky.

Debatu uzavrela poznámka Marty Černej (bez polit. prísl.). „Ukončime diskusiu, toto ešte ani našich vnukov nepostihne,“ povedala k dlhoročným plánom.

Schválený návrh je spoločné stanovisko Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, mesta Bratislava a Železníc SR, ktorí v apríli 2007 podpísali memorandum o spoločnom postupe pri príprave, realizácii a využívaní železničnej infraštruktúry na území Bratislavy, budovanej v rámci projektov TEN-T 17 pre integráciu mestskej a železničnej koľajovej dopravy. S návrhom stanoviska súhlasila 23. februára MČ Petržalka.

Splnomocnenec pre dopravné systémy Tomáš Fabor po hlasovaní na brífingu povedal, že prvá etapa stavby koľajovej trate Šafárikovo námestie-Bosákova ulica v Petržalke je v réžii mesta. Druhá etapa Bosákova-Janíkov dvor je združená investícia v zmysle memoranda. Z európskeho kohézneho fondu by mali byť hradené oprávnené náklady na jej výstavbu.

"Keďže výstavba prepojenia tunela z Petržalky na ŽST Filiálka mešká a bude až v ďalšom plánovacom období, do prepojenia tohto tunela - z odbočky Dunaj na Bosákovu ulicu, tak by nemala zmysel funkčnosť rozchodu 1435 mm, za ten čas tam bude rozchod 1000 mm. Tento rozchod zapojí petržalskú radiálu do siete električkových koľají mesta," povedal Fabor.

Štúdia je podkladom pre projektantov, ktorí začnú detailnejšie projektovať trať. Po vydaní stavebného povolenia bude vypísaný medzinárodný tender na zhotoviteľa trate Bosákova ulica-Janíkov dvor, ozrejmil splnomocnenec.

V spoločnom stanovisku sa okrem iného uvádza, že z hľadiska výškového vedenia trasy sú prijateľné všetky riešené varianty s rôznym pomerom výškového vedenia. Stanovisko prioritne odporúča podpovrchový/polozapustený variant vedenia trate s využitím jestvujúceho terénu pri rešpektovaní prírodných prekážok a začiatkom združenej investície v podzemnej stykovej stanici Chorvátske rameno.

Pokiaľ ide o prevádzku, železničná trať má mať rozchod 1435 mm s možnosťou duálnej prevádzky. V prvej etape bude na trati električková doprava. Po zrealizovaní tunelového prepojenia popod Dunaj a napojenia na stanicu Chorvátske rameno prispôsobí mesto Bratislava v úseku zastávka Chorvátske rameno Janíkov dvor prevádzku MHD na systém s rozchodom 1435 mm. Takto dôjde k úplnej integrácii systémov mestskej a prímestskej dopravy. Uvedené riešenie prípravy združenej investície, ktorej súčasťou je vydanie územného rozhodnutia a stavebného povolenia, zabezpečí hlavné mesto na svoje náklady.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...