Či najdrahší systém, ktorý vláda kedy obstarávala, funguje dobre, oznámi verejnosti až o pár dní.
Bratislava - Včerajšok bol štartom ostrej prevádzky elektronického výberu mýta. Nik z predstaviteľov štátu však verejnosti neoznámil, ako systém za 852 miliónov eur funguje. Napriek tomu, že zasvätení bránili výber najdrahšej ponuky jej vysokou kvalitou.
Pred pár rokmi, keď sa mýto spúšťalo v Česku, verejnosť sledovala na televíznych obrazovkách, ako autá prechádzajú popod mýtne brány a ako pribúda peňazí z mýta do rozpočtu.
„Minister dopravy systém dostatočne predstavil v minulých dňoch. Samotný 1. január 2010 je dátumom jeho technického štartu a z nášho hľadiska hodnotenie po určitom čase bude zaujímavejšie ako nejaké demonštratívne spustenie,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Pochváliť sa zatiaľ nechcela ani Národná diaľničná spoločnosť. Plánuje tak urobiť začiatkom januára.
Prevádzkovateľ mýta – firma SkyToll – odmietla pustiť novinárov do dátového centra, aby sa na vlastné oči presvedčili o funkčnosti systému. Pracuje sa tam s osobnými údajmi dopravcov. Pre niektoré televízie SkyToll vo vlastných priestoroch vyhlásil, že systém bol spustený a funguje. Hovorkyňa firmy Lenka Lendacká uistila o funkčnosti systému aj denník Sme.
Podľa jej slov bolo včera do mýta registrovaných zhruba 60–tisíc áut. Po našich cestách ich včera jazdilo zhruba 600. Keďže je sviatok, jazdiť môžu iba kamióny so živým nákladom alebo nákladom rýchlo podliehajúcim skaze. Šestnásť z nich nahlásilo poruchu palubnej jednotky – prístroja na meranie prejdenej vzdialenosti.
Mýtny systém je pod drobnohľadom dopravcov. Združenie cestných dopravcov Česmad ho chce sledovať prostredníctvom distribučných miest, na ktorých registruje nových platcov mýta. Zatiaľ podľa generálneho tajomníka združenia žiadne problémy nehlásili. Pravda sa však ukáže v najbližších dňoch, keď kamiónov na cestách pribudne.
Dopravcovia hlásia, že niektorým sa stále nepodarilo získať takzvané palubné jednotky, a to napriek tomu, že si ich včas objednali. Erik Dóczi, riaditeľ mýtnej polície, ktorá sleduje, či šoféri nepodvádzajú, upozornil dopravcov, že budú musieť aj v takomto prípade zaplatiť pokutu. Pre SME to povedala Jana Sarvašová z dopravnej firmy Sajma.
Dopravcovia si môžu vybrať. Buď zostanú s nákladiakmi doma a zaplatia zákazníkovi penále za nedodržané lehoty dodania tovaru, alebo pôjdu na cestu a zaplatia mýtnej polícii pokutu od 1695 do 16–tisíc eur.
Na 70kilometrovom úseku medzi Banskou Bystricou a Novou Baňou, ktorý sme včera prešli niekoľkokrát, sme počas piatich hodín nevideli ani jednu hliadku mýtnej polície. Zavedenie mýtneho pripomínali len zákazové dopravné značky s nápisom stop polícia na výpadovke rýchlostnej komunikácie zo Zvolena pod Pustým hradom smerom na Žiar nad Hronom. Značky však boli celý čas otočené smerom od cesty, aj odstavné parkovisko bolo prázdne.
Na cestách bolo včera viac autobusov než kamiónov. Autobusový prepravca Eurobus Košice prešiel na mýto bez väčších problémov. „Len čo som minul tabuľu s označením Košice, palubná jednotka zapípala,“ delí sa o prvú skúsenosť s mýtom vodič Martin Seman.
Vodič Jaroslav Matej na Nový rok viezol cestujúcich z Košíc do Prešova a späť. Aj v jeho vozidle palubná jednotka vydala hneď za Košicami signál. Na niekoľkokilometrovom úseku do neďalekého Budimíra však zapípala niekoľkokrát. „Neviem, či to má tak byť. Nedostali sme žiadne školenie či manuál.“
Jedni kritizujú ministerstvo, druhí manažment dopravného podniku, tretí oboch.
Košice - Dopravný podnik mesta Košice pripravil pre zamestnancov U. S. Steel a obyvateľov mestských častí Šaca, Poľov, Pereš a Ludvíkov dvor šokujúce novoročné prekvapenie. Od silvestrovskej polnoci prestali z Košíc premávať pravidelné autobusové spoje mestskej hromadnej dopravy.
Vedenie dopravného podniku v posledný deň minulého roka, pár hodín pred spustením mýtneho systému rozhodlo, že na spoplatnenom úseku budú jazdiť len električky. Pre cestujúcich v meste to znamená, že do odvolania budú musieť prestupovať z jedného dopravného prostriedku do druhého.
Starostka mestskej časti Košice – Poľov Mária Birošová sa Jóbovu zvesť dozvedela až včera od nás. „Nik nás na zmenu neupozornil! Čo sa tu deje, to je vrchol. Mesto a dopravný podnik mali dávno pred spustením mýta zabojovať, aby nebol spoplatnený aj úsek cesty, ktorý spája jednotlivé mestské časti. Veď sme súčasťou mesta. Myslím si, že zlyhal celý manažment.“
Peter Kvetko z Poľova si nemyslí, že na vine je len dopravný podnik. „Celý systém bol šitý horúcou ihlou. A teraz tu s nami cvičia.“
Prestupovať z autobusov do električiek museli aj zamestnanci U. S. Steel, ktorí včera išli do popoludňajšej smeny. „Dopravný podnik to mal s ministerstvom riešiť, už keď sa stavala mýtna brána, a nie 1. januára 2010. Mýtny systém? Niekto na tom veľmi dobre zarobil. Niekto zarobil na výstavbe mýtnych brán, niekto na predaji jednotiek, ide tu len o peniaze, nie o ľudí. Dalo sa to riešiť lacnejšie a jednoduchšie,“ hodnotí chaos okolo mýta v Košiciach Miroslav Topoli.
Včera neplánovane povolali do služieb dispečerov, vodičov autobusov, ktorí zabezpečovali kyvadlovú dopravu v mestských častiach, i električiek – tí posilňovali spoje do U. S. Steel. „Sľúbili nám stopercentné príplatky. Inak by som neprišiel. Nový rok si viem predstaviť aj inak ako v práci,“ vraví jeden z nich.
Podľa generálneho riaditeľa Dopravného podniku mesta Košice Michala Tkáča problémy spôsobili registračné karty OMV, oneskorené uverejnenie a nejednoznačný výklad novely vyhlášky ministerstva dopravy. Obmedzenia by podľa neho mali trvať len do zajtrajška.
Mýto podľa neho postihlo mestskú dopravu v Košiciach najviac zo všetkých slovenských miest. V prípade košického dopravného podniku sa zavedenie mýta vzťahuje na približne polovicu liniek. Palubné jednotky je potrebné namontovať do 219 vozidiel. Predbežné náklady, ktoré súvisia so zavedením mýta, vyčíslil na 165,5tisíc eur.
Riaditeľ Mýtnej polície Erik Dóci tvrdí opak. Zákon o mýte platí od roku 2007, vyhláška od 1. novembra tohto roku: „Myslím, že každý mal dosť času na prípravu.“
Mýto: Eurobus zvýši cestovné v autobusoch
Dopravcovia chcú blokovať pumpy
Aj mestskú dopravu zdraží cestné mýto
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.