Automobiloví dopravcovia vlani v Česku zaplatili na elektronickom mýte rekordných 6,75 miliardy českých korún. Bolo to o 18,5 percenta viac ako predvlani. Tohtoročné štvrtinové zdraženie mýta má priniesť ešte vyššie výnosy.
Z vybratého mýta firme Kapsch štát zaplatí poslednú splátku za vybudovanie systému a za správu mýta vo výške 1,7 miliardy korún. Zvyšok pôjde do Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry. Mýtny systém v Česku funguje štyri roky a za toto obdobie sa vybralo 23,8 miliardy korún.
"Na nadpriemernom roku sa podpísal nielen fungujúci mýtny systém, ale aj oživenie českej a európskej ekonomiky spolu s rozšírením mýta o výnosné komunikácie, napríklad Pražský okruh," komentoval vlaňajší výsledok mýta Karel Feix, riaditeľ spoločnosti Kapsch, ktorá pre štát mýto prevádzkuje.
Najsilnejší mesiac výberu mýta bol november, vybralo sa 623 miliónov korún. Najsilnejší deň bol 26. október, ktorý prispel sumou 29,5 milióna korún.
Mýtne v Česku v tomto roku stúpne o štvrtinu, základné sadzby sa zmenia prvýkrát od zavedenia mýta v roku 2007. Kamióny budú na diaľniciach platiť v priemere 5 korún za kilometer. Ministerstvo dopravy bude dopravcom ako kompenzáciu poskytovať množstevné zľavy, dopravné spoločnosti však napriek tomu plánuju zdraženie svojich služieb.
"Štvrtinové zvýšenie tarifov prinesie ďalší nárast príjmov z mýta. Podľa odhadov by to malo byť v začínajúcom roku až 7,7 miliardy korún, v roku 2012 potom dokonca 9,1 miliardy Kč," povedala Martina Vápeníková, hovorkyňa Riaditeľstva ciest a diaľnic.
V Česku sa mýto platí približne na 1300 km diaľnic, rýchlostných ciest a ciest I. triedy. Z ciest I. triedy je spoplatnených len 180 km. Musia ho platiť nákladné vozidlá nad 3,5 tony.
Mýto je drahšie aj kvôli snahe ministerstva dopravy presmerovať dopravu nákladov z ciest na železnice. Ministerstvo kvôli tomu zníži od budúceho roku ceny za využívanie koľají.
Proti zvýšeniu cien mýta vystupujú niektoré ekologické organizácie, ktoré sa obávajú presunu kamiónov zo spoplatnených ciest na nespoplatnené.
Minister dopravy Vít Bárta chce v budúcnosti podporiť rozšírenie mýtnej povinnosti aj naniektoré cesty druhej a tretej triedy. Na nich by mal mať výber mýta najmä regulačnú funkciu, finančne by mohol byť stratový.
SkyToll a Kapsch bojujú o Česko cez inzeráty
SkyToll chce mýto vyberať aj pre Česko
Nákladné autá v Česku budú platiť mýto aj na cestách prvej triedy
Česi zvažujú zaviesť mýto na cesty II.a III. triedy. Štúdia dopadla pozitívne
Mýtna povinnosť v Čechách sa rozširuje aj na autá nad 3,5 tony
Diaľnice v Česku už nebude stavať štát
Na dálnicích se dají ušetřit miliardy. Stavitelé až nyní ukázali, jak jednoduše
Česi prichádzajú o najlepšieho ministra
Diaľnica do Prahy bude mať tretí pruh až v roku 2020
Česko chce nahradiť diaľničné známky elektronikou
Mýto v Čechách vynáša stále viac
Česko investuje rekordné čiastky do výstavby diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.