Českí a slovenskí podnikatelia žiadajú dostavanie diaľnice

08. 10. 2009

Rajecké Teplice/Žilina - Žilinská pobočka Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory a Hospodárska komora Moravskosliezskeho kraja žiadajú svoje vlády, aby okamžite začali s výstavbou hlavnej európskej diaľnice E50 a E75.

Spoločnú deklaráciu, ktorú budú adresovať predstaviteľom obidvoch vlád, podpísali vo štvrtok v rámci Slovensko-českého ekonomického fóra. Informovali o tom predstavitelia obidvoch komôr na tlačovej besede.

Prezident Žilinskej obchodnej komory Ján Mišura vyčíta vláde nesplnenie ambiciózneho projektu urýchlenia výstavby diaľnic, ktorý vyhlásila od roku 2006. Ako príklad uvádza presun výstavby tunela medzi Žilinou a Martinom do tretieho balíka PPP projektov.

Odklad výstavby tunela vyčíta aj priamo premiérovi, ktorý podľa komory v auguste 2007 povedal: "Chceme urýchliť výstavbu tunela, pretože projekt je najlepšie pripravený zo všetkých úsekov diaľnice D1, ktoré treba vybudovať."

Tunel Višňové-Dubná skala je podľa Mišuru od roku 2003 len zakonzervovaný, preto si myslí, že ministerstvo dopravy podceňuje výstavbu európskej dopravnej infraštruktúry, v ktorej žilinský región zohráva dôležitú úlohu najmä v napojení na koridory s Poľskou a Českou republikou.

Predstavitelia slovenskej aj českej regionálnej komory sa zhodli na prioritách výstavby v troch úsekoch. Podľa predsedu predstavenstva žilinskej komory Dušana Halušku brzdí pokračovanie diaľnice E50/D1 v smere na Martin od roku 2002 zakonzervovaný tunel Višňové-Dubná skala.

Ďalší úsek, ktorý dávajú do pozornosti vlády, je koridor E75/D3 z Čadce smerom na hranicu s Českou a Poľskou republikou, kde výstavba 12-kilometrového úseku trvá od roku 1996 a na trojkilometrovom úseku sa pracuje takmer sedem rokov. Na tretí kritický úsek upozornil predseda moravskosliezskej komory Pavel Bartoš, podľa ktorého je úsek E75/1, R68 Jablunkov-Nošovice v smere na Slovensko neúnosný. Deklaráciu obchodných komôr podporil aj veľvyslanec SR v Českej republike Peter Brňo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...