Česko odkladá stavbu diaľnic, problémom sú štúdie vplyvu na životné prostredie

Okrem iného sa nezačne stavať 88 kilometrov nových diaľnic, s ktorými sa počítalo.

26. 03. 2016

PRAHA. Najhorší možný scenár pre stavby nových ciest a diaľnic v Česku sa stáva skutočnosťou. Pre problémy so štúdiami vplyvu na životné prostredie nebude možné desiatky miliárd českých korún investovať v tomto roku, ale až na budúci rok.

Okrem iného sa nezačne stavať 88 kilometrov nových diaľnic, s ktorými sa počítalo. Informoval o tom internetový portál idnes.cz.

Rokovania sa neskončili úspešne

Zdá sa, že spustenie stavieb nových ciest v Česku sa odkladá pre správy o vplyve na životné prostredie. Takýto vývoj predpokladá materiál, ktorý poslalo tento týždeň české ministerstvo do medzirezortného pripomienkového konania.

Rokovania s Európskou komisiou (EK) o výnimke sa totiž neskončili úspešne - ústupky navrhované Bruselom situáciu neriešili.

Materiál síce nestanovuje konkrétny časový úsek, počas ktorého nebude možné rozbiehať nové stavby, navrhovaný postup však nedáva inú šancu než začať stavať až nasledujúci rok.

Najviac bude musieť meniť svoje plány Riaditeľstvo ciest a diaľnic (ŘSD). Namiesto budovania novej infraštruktúry sa zameria na opravu ciest a zo zásuvky bude vyťahovať menej dôležité projekty, ktoré majú povolenie.

Nezačne okrem iného stavať deväť dôležitých diaľnic, s ktorými štát počítal. Patrí k nim ďalšia časť diaľnice D11 z Prahy do Hradca Králové alebo D6 na Karlove Vary.

Ide o dôsledok pomalej prípravy

Dôvodom zastavenia stavieb sú takzvané štúdie vplyvu na životné prostredie (EIA). V Česku totiž existujú desiatky dopravných projektov, pri ktorých tento materiál vznikol ešte pred vstupom do Európskej únie. Nový zákon však neumožňuje, aby sa takéto štúdie uznali pre vydanie stavebného povolenia.

Ide o dôsledok veľmi pomalej prípravy nových ciest v Česku. Problém sa týka stavieb, ktoré sa vyprojektovali už pred viac ako desiatimi rokmi, ale nepodarilo sa napríklad včas vykúpiť pozemky alebo získať územné rozhodnutie. Problém so starou EIA má viac dopravných stavieb, tie ale často nie sú tak rozpracované.

České ministerstvo dopravy sa pokúšalo vyjednať výnimku s EK dlhšie než osem mesiacov. Nakoniec sa však odhodlalo k ráznemu kroku: všetky stavby prejdú novým posúdením EIA. "Súbežne s ďalším pokračovaním rokovaní s Európskou komisiou sa pristúpi ku krokom, ktoré zamedzia ďalšiemu omeškaniu pri príprave kľúčových stavieb," uvádza ministerstvo v materiáli.

"Musíme byť pripravení na variant, že ani rokovania na najvyššej úrovni, ktoré stále pokračujú, nepovedú k dohode s Európskou komisiou," vysvetľuje hovorca ministerstva Tomáš Neřold.

Čerpanie peňazí to neohrozí

Ministerský plán počíta s tým, že sa nové stanoviská EIA začnú vypracúvať okamžite. Riaditeľstvo ciest a diaľnic ich už začína zadávať pre jednotlivé stavby v malých súťažiach do hodnoty dvoch miliónov Kč (73.899 eur).

"Ak pôjde všetko dobre, prvé stanoviská by mohli byť v septembri a do konca roka aj povolenie," vyhlasuje námestník ministra dopravy Tomáš Čoček. Veľa tiež bude záležať na prístupe ministerstva životného prostredia, ktoré stanoviská schvaľuje.

Ak stavby naberú meškanie len rok, nemalo by to zásadne ohroziť čerpanie európskych peňazí. Pri dlhšom meškaní má ministerstvo dopravy alternatívny plán: presunúť ešte viac peňazí na nákup nových vlakov, kde doteraz rozpočet dosahuje 20 miliárd Kč.

Najväčšie problémy s EIA majú stavby nových ciest a diaľnic. Na železnici sa problém týka len štvrtého koridoru a chystaného zrýchlenia trate pri Českých Budějoviciach.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...