Okrem iného sa nezačne stavať 88 kilometrov nových diaľnic, s ktorými sa počítalo.
PRAHA. Najhorší možný scenár pre stavby nových ciest a diaľnic v Česku sa stáva skutočnosťou. Pre problémy so štúdiami vplyvu na životné prostredie nebude možné desiatky miliárd českých korún investovať v tomto roku, ale až na budúci rok.
Okrem iného sa nezačne stavať 88 kilometrov nových diaľnic, s ktorými sa počítalo. Informoval o tom internetový portál idnes.cz.
Zdá sa, že spustenie stavieb nových ciest v Česku sa odkladá pre správy o vplyve na životné prostredie. Takýto vývoj predpokladá materiál, ktorý poslalo tento týždeň české ministerstvo do medzirezortného pripomienkového konania.
Rokovania s Európskou komisiou (EK) o výnimke sa totiž neskončili úspešne - ústupky navrhované Bruselom situáciu neriešili.
Materiál síce nestanovuje konkrétny časový úsek, počas ktorého nebude možné rozbiehať nové stavby, navrhovaný postup však nedáva inú šancu než začať stavať až nasledujúci rok.
Najviac bude musieť meniť svoje plány Riaditeľstvo ciest a diaľnic (ŘSD). Namiesto budovania novej infraštruktúry sa zameria na opravu ciest a zo zásuvky bude vyťahovať menej dôležité projekty, ktoré majú povolenie.
Nezačne okrem iného stavať deväť dôležitých diaľnic, s ktorými štát počítal. Patrí k nim ďalšia časť diaľnice D11 z Prahy do Hradca Králové alebo D6 na Karlove Vary.
Dôvodom zastavenia stavieb sú takzvané štúdie vplyvu na životné prostredie (EIA). V Česku totiž existujú desiatky dopravných projektov, pri ktorých tento materiál vznikol ešte pred vstupom do Európskej únie. Nový zákon však neumožňuje, aby sa takéto štúdie uznali pre vydanie stavebného povolenia.
Ide o dôsledok veľmi pomalej prípravy nových ciest v Česku. Problém sa týka stavieb, ktoré sa vyprojektovali už pred viac ako desiatimi rokmi, ale nepodarilo sa napríklad včas vykúpiť pozemky alebo získať územné rozhodnutie. Problém so starou EIA má viac dopravných stavieb, tie ale často nie sú tak rozpracované.
České ministerstvo dopravy sa pokúšalo vyjednať výnimku s EK dlhšie než osem mesiacov. Nakoniec sa však odhodlalo k ráznemu kroku: všetky stavby prejdú novým posúdením EIA. "Súbežne s ďalším pokračovaním rokovaní s Európskou komisiou sa pristúpi ku krokom, ktoré zamedzia ďalšiemu omeškaniu pri príprave kľúčových stavieb," uvádza ministerstvo v materiáli.
"Musíme byť pripravení na variant, že ani rokovania na najvyššej úrovni, ktoré stále pokračujú, nepovedú k dohode s Európskou komisiou," vysvetľuje hovorca ministerstva Tomáš Neřold.
Ministerský plán počíta s tým, že sa nové stanoviská EIA začnú vypracúvať okamžite. Riaditeľstvo ciest a diaľnic ich už začína zadávať pre jednotlivé stavby v malých súťažiach do hodnoty dvoch miliónov Kč (73.899 eur).
"Ak pôjde všetko dobre, prvé stanoviská by mohli byť v septembri a do konca roka aj povolenie," vyhlasuje námestník ministra dopravy Tomáš Čoček. Veľa tiež bude záležať na prístupe ministerstva životného prostredia, ktoré stanoviská schvaľuje.
Ak stavby naberú meškanie len rok, nemalo by to zásadne ohroziť čerpanie európskych peňazí. Pri dlhšom meškaní má ministerstvo dopravy alternatívny plán: presunúť ešte viac peňazí na nákup nových vlakov, kde doteraz rozpočet dosahuje 20 miliárd Kč.
Najväčšie problémy s EIA majú stavby nových ciest a diaľnic. Na železnici sa problém týka len štvrtého koridoru a chystaného zrýchlenia trate pri Českých Budějoviciach.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Lenka Bradáčová - žena, ktorá nepozná kompromis. O trestnom konaní a korupcii (videoprednáška)
Ako pripomienkovať zákon? Vysvetlené ľudskou rečou
Vlastníte půdu na budoucí dálnici? Stát si nově připlatí
Stavba D11 okolo Hradce může začít v červenci
Ako funguje prijímanie zákonov v Európskej únii?
Místo stavby R35 vyvlastňování – nízká cena za pozemky stavbu zdrží
ŘSD došla trpělivost. D11 dostaví i bez chybějícího pozemku
Žalobu majitele pozemku pod D11 soud zamítl, vyvlastnění platí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.