Na Levickej ceste narástla za posledné roky intenzita dopravy o vyše 27 percent. Po spustení R1 sa to ešte zhorší. Jej rozšírenie však ešte len plánujú, realitou bude až o niekoľko rokov.
Nitra - Rýchlostná cesta má byť v prevádzke koncom septembra. Pôvodne ju mal s Nitrou spojiť privádzač, pre nedostatok peňazí s ním ale ministerstvo zatiaľ nepočíta. Veľká dopravná záťaž tak čaká cesty Levická (I/51) a Cabajská (II/562).
Na Levickej robili v týchto dňoch nový povrch za peniaze z eurofondov. Podľa odborníkov to ale nestačí, cestu treba rozšíriť. Slovenská správa ciest s tým uvažuje, Nitrania si však budú musieť niekoľko rokov počkať. Dovtedy navrhol dopravný inšpektorát aspoň provizórne riešenie, ktoré má situáciu na Levickej čiastočne zlepšiť. Neuspel.
Podľa sčítania dopravy z roku 2010 prejde po Levickej (I/51) až 21 113 vozidiel za 24 hodín. V porovnaní s rokom 2005 je to viac o 27,18 percenta.
„Vzhľadom na tento markantný nárast intenzity dopravy už od roku 2008 navrhujeme upraviť dĺžku radiacich pruhov pred križovatkou v smere od Vrábeľ,“ povedal nám Andrej Sitkey z Okresného dopravného inšpektorátu v Nitre.
Keď bude Levická plniť aj funkciu privádzača na R1, situácia sa ešte zhorší. Dopravný inšpektorát preto opätovne navrhol zrušiť ľavý odbočovací pruh z Levickej cesty do areálu STS, kde sídlia viaceré firmy.
„Následne by sa mohol predĺžiť radiaci pruhu v smere od Levíc. Navrhované riešenie má krátkodobý charakter, z dlhodobého hľadiska je potrebné urobiť stavebné úpravy cesty, ktoré by komplexne riešili problémy Levickej ulice,“ konštatoval Andrej Sitkey.
Argumentuje, že odbočovací pruh do areálu STS využijú denne odhadom dve stovky áut, no po Levickej ich prejde viac ako 20-tisíc.
Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie v Nitre však s návrhom polície nesúhlasí. Rozhodol, že na ceste zostane zachovaný súčasný stav.
„Zrušenie ľavého odbočenia z Levickej do STS by vrátilo bezpečnostnú situáciu o niekoľko rokov späť a spôsobilo by upchávanie križovatky pri výjazde z Nitry. Odbočenie do areálu STS pri zriadení dvoch príjazdových pruhov by sa stalo problematickým,“ tvrdí prednosta úradu Marián Libiak.
„Ľavé odbočenie do STS možno obmedziť dopravnou značkou - vozidlá by využili možnosť vratného efektu okružnej križovatky na Selenci,“ reaguje Sitkey.
Libiak tiež argumentuje, že v priestoroch STS je v súčasnosti 17 firiem s približne 300 zamestnancami. „Zrušením ľavého odbočenia by sme pre nich vytvorili značnú prekážku prístupu do areálu svojho pracoviska, zhoršila by sa jeho dopravná obslužnosť.“
Libiak však dodal, že po spustení R1 - v prípade vážnych problémov - je možné vrátiť sa k rokovaniu a „nájsť optimálny model riešenia“.
Čiastočným riešením môže byť aj vybudovanie napojenia areálu STS na cestu I/65 s pravým vjazdom a výjazdom. Súhlasí s tým dopravný inšpektorát aj krajský cestný úrad.
„Toto opatrenie by umožnilo zrušenie ľavého odbočenia, tak ako to navrhuje dopravný inšpektorát, a v podstate by riešilo prístup do areálu STS (s výnimkou prístupu zo smeru Zlaté Moravce),“ povedal prednosta Libiak.
Aj on si však myslí, že dopravná záťaž na Levickej si vyžaduje rozšírenie cesty. „My sme navrhovali už v minulosti rozšírenie na dva príjazdové pruhy v smere od Levíc v dĺžke približne 150-200 metrov. Toto by naozaj pomohlo. Akékoľvek rozšírenie Levickej ale nemôže suplovať dôstojný a nekonfliktný prístup do Nitry.“
Jediným a najlepším riešením je podľa Libiaka vybudovanie privádzača z R1 v zmysle pôvodného projektu.
Na Levickej ceste vymenili narušený povrch vozovky. „Stavba je financovaná z eurofondov. Náklady sú 240-tisíc eur s DPH,“ napísala nám Iveta Fedorová zo Slovenskej správy ciest.
Potvrdila, že SSC pripravuje aj rozšírenie Levickej cesty. „V budúcom roku by mala byť dodaná dokumentácia pre stavebné povolenie.“ Zaujímalo nás, prečo sa cesta nerozšírila už skôr, aby sa práce stihli do spustenia R1. „Pri príprave R1 to nebolo plánované,“ reagovala Fedorová.
Nitrania veria, že po sprevádzkovaní rýchlostnej cesty sa dopravná situácia v Nitre výrazne zlepší. Na cestách Levická a Cabajská bude ale opak pravdou.
„Navyše hrozí, že sa dramaticky zhorší situácia na Ďurčanského a Bohúňovej. Po týchto uliciach už teraz vodiči jazdia, ak sú problémy na Levickej,“ upozorňuje dopravný inžinier Sitkey.
„V investičných plánoch ministerstva dopravy existuje stavba s názvom "privádzač Nitra - Selenec". Táto stavba nie je predmetom stavieb v rámci projektu PPP,“ napísala nám Lenka Kubejová zo spoločnosti Granvia Construction, ktorá stavia R1.
Dodala, že privádzač bude vybudovaný v prípade dostatku peňazí, pri kapacitnej potrebe a po vyriešení majetkovoprávnych podmienok pre realizáciu stavby. Kedy, to nám nevedeli povedať ani na ministerstve dopravy.
Autá, ktoré pôjdu z R1 do Nitry (resp. opačným smerom), tak budú môcť najbližšie roky využiť len križovatku pri Lehote, križovatku Čermáň (napája sa na Cabajskú cestu) a križovatku Selenec (napája sa na Levickú ulicu).
Na severnom obchvate Banskej Bystrice už asfaltujú
Rýchlostnú cestu R1 otvoria v septembri
Nové privádzače Nitru s rýchlostnou cestou nespoja
Ministerstvo nechce odbočku z R1, mesto áno
Úsek cesty pri Nitre už spoplatnili. Vodičov bez známky zatiaľ polícia nepokutuje
Druhá etapa obchvatu bude merať viac ako päť kilometrov, stáť bude vyše 11 miliónov eur
Severný obchvat chcú spoplatniť. Mesto protestuje
Stavajú obchvat. Nitru čaká extrémna dopravná záťaž
Výstavba R1 by sa mala začať koncom tohto týždňa
Cestu R1 chce najlacnejšie postaviť konzorcium Strabag a Porr
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.