Cestári môžu dokončiť výstavbu miniobchvatu Prešova

Úrad pre verejné obstarávanie po kontrole postupu zadávania zákazky na podnet Slovenskej správy ciest informoval, že organizácia uniesla dôkazné bremeno a preukázala existenciu technických dôvodov, kedy predmet zákazky môže poskytnúť len určitý dodávateľ. Cestári nepreukázali vznik mimoriadnej udalosti, na použitie priameho rokovacieho konania však stačí splnenie čo i len jednej podmienky.

02. 06. 2016

PREŠOV. Slovenská správa ciest (SSC) môže uskutočniť druhú fázu výstavby cesty prvej triedy I/68 Prešov odbočka Škultétyho - ZVL (miniobchvat Prešova) cez priame rokovacie konanie.

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) po kontrole postupu zadávania zákazky na podnet cestárov vo štvrtok informoval, že organizácia uniesla dôkazné bremeno a preukázala existenciu technických dôvodov, kedy predmet zákazky môže poskytnúť len určitý dodávateľ.

"Kontrolovaný nepreukázal vznik mimoriadnej udalosti, ktorú nemohol predvídať, ani nepreukázal existenciu časovej tiesne. V prípade, ak kontrolovaný preukáže splnenie čo i len jednej podmienky na použitie priameho rokovacieho konania, jeho konanie je potrebné vnímať ako v súlade so zákonom o verejnom obstarávaní," priblížil hovorca ÚVO Ján Mažgút výsledok kontroly na základe záznamu z 31. mája.

Preverovali podmienky obstarávania

Predmetom kontroly bolo z predloženej dokumentácie zistiť súlad so zákonom o verejnom obstarávaní najmä, či bola splnená niektorá z podmienok na oprávnené použitie postupu priameho rokovacieho konania. Slovenská správa ciest sa v predloženej dokumentácii opierala o existenciu dvoch dôvodov na použite priameho rokovacieho konania.

A to o technické dôvody, kedy danú zákazku môže zrealizovať len určitý dodávateľ, a o existenciu mimoriadnej udalosti nespôsobenej kontrolovaným, ktorú nemohol predvídať, a preto sa nachádzal v časovej tiesni.

Hovorkyňa cestárov Zuzana Hromcová ešte v závere apríla informovala, že verejné obstarávanie na výber zhotoviteľa dokončenia stavby ešte nie je ukončené, keďže zmluva je na Úrade pre verejné obstarávanie.

"Obrátili sme sa na nich z dôvodu záujmu o transparentnosť a zákonnosť procesu. Všetky podrobnosti o verejnom obstarávaní poskytneme až po ukončení celého procesu. Financovanie pôjde z Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020," dodala Hromcová. Odmietla pritom akékoľvek vyjadrenia o zlyhaní organizácie pri dokončení stavby preložky cesty v Prešove.

Kritizovali výstavbu

Inštitút pre dopravu a hospodárstvo vtedy kritizoval, že zastavená výstavba miniobchvatu paralyzuje Prešov a naplnenie predvolebného sľubu o dokončení stavby do konca tohto roka je nereálne.

Vyzval ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a Slovenskú správu ciest, aby čo najskôr určili reálny a konečný termín dokončenia stavby preložky cesty. Inštitút označil neschopnosť dokončiť rozostavanú cestu za zlyhanie ministerstva dopravy a cestárov.

Slovenská správa ciest vlani odstúpila od zmluvy so zhotoviteľom stavby preložky cesty v Prešove. Bola to podľa nej jediná možnosť, ako opakované porušovania zmluvy zhotoviteľom riešiť a hlavne zabezpečiť dokončenie stavby.

Preinvestovali 12 miliónov

Zo zmluvnej ceny 32 mil. eur vrátane dane z pridanej hodnoty boli za necelé tri roky prestavané a finančne uhradené stavebné práce za 12 mil. eur, čo je 38 %. Združenie firiem Hant BA DS, a. s. (Hant)) a ANIK malo cestu postaviť pôvodne do júna a po predlžení lehoty do októbra minulého roka.

Spoločnosť Hant, ktorá vlani v decembri zmenila meno na Dopravné stavby, a. s., označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu na súde, aby rozhodol, či mali na to právo.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...

Otrasy z cesty sa prenášajú na môj dom. Ktorý úrad má povinosť nariadiť nápravu?

Pri našom dome vedie cesta 1. triedy. V poslednej dobe sa stav komunikácie zhoršil natoľko, že pri...

Čo je to jednoduchá stavba podľa stavebného zákona?

Stavebný zákon definuje takzvané "jednoduché stavby". Pozor, pod pojmom "drobné stavby" rozumie...

Čo je to drobná stavba podľa stavebného zákona?

Prečo rozlišovať, čo je a čo nie je drobná stavba? Pretože na drobné stavby nie je potrebné...

Sused chce postaviť dom 1 meter od môjho pozemku. Čo sa dá robiť?

Pokiaľ Váš sused ešte nemá vydané územné rozhodnutie resp. stavebné povolenie, uplatnite aktívne...