Cestári trvajú na odstúpení od zmluvy na stavbu cesty v Prešove

Stavenisko je opustené. Firma označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu.

01. 11. 2015

PREŠOV. Slovenská správa ciest (SSC) trvá na svojom rozhodnutí o odstúpení od zmluvy so zhotoviteľom stavby preložky cesty I. triedy 68 v Prešove odbočka Škultétyho - ZVL.

Bola to podľa cestárov jediná možnosť, ako opakované porušovania zmluvy zhotoviteľom riešiť a hlavne zabezpečiť dokončenie stavby.

Zo zmluvnej ceny 32 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty boli za necelé tri roky prestavané a finančne uhradené stavebné práce za 12 milińov eur, čo je 38 %.

Združenie firiem HANT BA DS (HANT) a ANIK malo cestu postaviť pôvodne do júna a po predĺžení lehoty do októbra tohto roka.

Stavenisko je dlhodobo opustené

"Stavenisko je dlhodobo opustené a zhotoviteľ nereaguje na výzvy objednávateľa ani štátneho stavebného dohľadu. Je povinnosťou objednávateľa a správcu cesty, SSC, vykonať opatrenia na zníženie hrozby vzniku škôd na majetku objednávateľa, ako aj hrozby škôd na majetku a zdraví dotknutých účastníkov výstavby," informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Tento stav bol podľa cestárov v plnom rozsahu spôsobený zhotoviteľom, čím im vznikajú ďalšie náklady a škody.

"Ďalšie kroky SSC v súvislosti s pokračovaním prác na projekte sa budú odvíjať od posúdenia a zhodnotenia stavu na stavenisku stavby zástupcami mesta Prešov," uviedla.

Firma podala žalobu

Spoločnosť HANT označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu na súde, aby rozhodol, či mali na to právo.

Tvrdí, že z lehoty výstavby v dĺžke 40 mesiacov uplynulo zatiaľ len 23 mesiacov.

"Stavenisko nám bolo odovzdané po častiach a k úplnému odovzdaniu staveniska, ako predpokladala zmluva, došlo až v novembri 2013," informoval tento týždeň riaditeľ stavebnej firmy pre oblasť východ Jozef Šebej-Kovaľ.

Zmluva o dielo bola uzavretá 23. mája 2012 s termínom prác na 36 mesiacov, neskôr bol predĺžený o štyri mesiace.

Stavba mala byť podľa správy ciest už ukončená

Cestári označili tvrdenie firmy za zavádzajúce.

"Stavenisko bolo odovzdané v súlade so zmluvou po častiach. Prvá časť staveniska bola odovzdaná 8. júna 2012, ostávajúca časť 29. novembra 2012. Zhotoviteľ začal stavebné práce po predložení požadovaných dokladov a po zabezpečení potrebných povolení v závere roka 2012, a to až na základe výzvy k náprave," priblížila Hromcová.

Stavba mala byť podľa správy ciest ukončená v júni 2015.

Z dôvodu omeškania zhotoviteľa pre archeologický výskum nad rámec pôvodného zámeru a oneskorené odovzdanie staveniska si zhotoviteľ uplatnil nárok na predlženie lehoty do 7. októbra 2015.

Ten bol potvrdený dodatkom k zmluve.

Prečo sa stavba vlečie?

HANT sa sťažoval na nesúčinnosť cestárov pri problémoch na stavbe a tiež na to, že nedostal pokyny, aby bolo dielo zabezpečené proti povodniam.

Za problematickú označil aj statiku stavby.

Tieto tvrdenia sú podľa cestárov účelové a nezakladajú sa na pravde.

"Zhotoviteľ disponoval platnou dokumentáciou k realizácii stavebných prác. Drobné technické problémy boli riešené na pracovných rokovaniach. Na rokovaní manažmentu stavby v marci 2015 bolo opakovane konštatované, že nie sú evidované technické problémy, ktoré by bránili postupu prác na stavbe," zdôraznila Hromcová.

Zhotoviteľ podľa nej svoje povinnosti neplnil a v prácach na stavbe pokračoval v minimálnom rozsahu, resp. na väčšine objektov vôbec a hotová nie je ani polovica stavby.

Spoločnosť v poslednom období prestavala na stavbe zhruba iba 50 tis. eur mesačne a týmto tempom by stavba pokračovala ešte niekoľko rokov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.