Cestári trvajú na odstúpení od zmluvy na stavbu cesty v Prešove

Stavenisko je opustené. Firma označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu.

01. 11. 2015

PREŠOV. Slovenská správa ciest (SSC) trvá na svojom rozhodnutí o odstúpení od zmluvy so zhotoviteľom stavby preložky cesty I. triedy 68 v Prešove odbočka Škultétyho - ZVL.

Bola to podľa cestárov jediná možnosť, ako opakované porušovania zmluvy zhotoviteľom riešiť a hlavne zabezpečiť dokončenie stavby.

Zo zmluvnej ceny 32 miliónov eur vrátane dane z pridanej hodnoty boli za necelé tri roky prestavané a finančne uhradené stavebné práce za 12 milińov eur, čo je 38 %.

Združenie firiem HANT BA DS (HANT) a ANIK malo cestu postaviť pôvodne do júna a po predĺžení lehoty do októbra tohto roka.

Stavenisko je dlhodobo opustené

"Stavenisko je dlhodobo opustené a zhotoviteľ nereaguje na výzvy objednávateľa ani štátneho stavebného dohľadu. Je povinnosťou objednávateľa a správcu cesty, SSC, vykonať opatrenia na zníženie hrozby vzniku škôd na majetku objednávateľa, ako aj hrozby škôd na majetku a zdraví dotknutých účastníkov výstavby," informovala hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Tento stav bol podľa cestárov v plnom rozsahu spôsobený zhotoviteľom, čím im vznikajú ďalšie náklady a škody.

"Ďalšie kroky SSC v súvislosti s pokračovaním prác na projekte sa budú odvíjať od posúdenia a zhodnotenia stavu na stavenisku stavby zástupcami mesta Prešov," uviedla.

Firma podala žalobu

Spoločnosť HANT označila odstúpenie cestárov od zmluvy za neplatné a podala žalobu na súde, aby rozhodol, či mali na to právo.

Tvrdí, že z lehoty výstavby v dĺžke 40 mesiacov uplynulo zatiaľ len 23 mesiacov.

"Stavenisko nám bolo odovzdané po častiach a k úplnému odovzdaniu staveniska, ako predpokladala zmluva, došlo až v novembri 2013," informoval tento týždeň riaditeľ stavebnej firmy pre oblasť východ Jozef Šebej-Kovaľ.

Zmluva o dielo bola uzavretá 23. mája 2012 s termínom prác na 36 mesiacov, neskôr bol predĺžený o štyri mesiace.

Stavba mala byť podľa správy ciest už ukončená

Cestári označili tvrdenie firmy za zavádzajúce.

"Stavenisko bolo odovzdané v súlade so zmluvou po častiach. Prvá časť staveniska bola odovzdaná 8. júna 2012, ostávajúca časť 29. novembra 2012. Zhotoviteľ začal stavebné práce po predložení požadovaných dokladov a po zabezpečení potrebných povolení v závere roka 2012, a to až na základe výzvy k náprave," priblížila Hromcová.

Stavba mala byť podľa správy ciest ukončená v júni 2015.

Z dôvodu omeškania zhotoviteľa pre archeologický výskum nad rámec pôvodného zámeru a oneskorené odovzdanie staveniska si zhotoviteľ uplatnil nárok na predlženie lehoty do 7. októbra 2015.

Ten bol potvrdený dodatkom k zmluve.

Prečo sa stavba vlečie?

HANT sa sťažoval na nesúčinnosť cestárov pri problémoch na stavbe a tiež na to, že nedostal pokyny, aby bolo dielo zabezpečené proti povodniam.

Za problematickú označil aj statiku stavby.

Tieto tvrdenia sú podľa cestárov účelové a nezakladajú sa na pravde.

"Zhotoviteľ disponoval platnou dokumentáciou k realizácii stavebných prác. Drobné technické problémy boli riešené na pracovných rokovaniach. Na rokovaní manažmentu stavby v marci 2015 bolo opakovane konštatované, že nie sú evidované technické problémy, ktoré by bránili postupu prác na stavbe," zdôraznila Hromcová.

Zhotoviteľ podľa nej svoje povinnosti neplnil a v prácach na stavbe pokračoval v minimálnom rozsahu, resp. na väčšine objektov vôbec a hotová nie je ani polovica stavby.

Spoločnosť v poslednom období prestavala na stavbe zhruba iba 50 tis. eur mesačne a týmto tempom by stavba pokračovala ešte niekoľko rokov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...