Cestný zákon je opäť v hre

Prezident asi s časťou svojho veta uspeje. V otázke vyvlastňovania. Práve pre tento bod totiž zákon vetoval prezident a mohol by to spraviť znova. „Diaľnice sú síce potrebné, ale zrejme treba hľadať iné riešenie,“ tvrdí Richter.

Zákonom o cestnej premávke sa zrejme už budúci týždeň bude opäť zaoberať vláda. V akom znení, je zatiaľ otázne.

Bratislava - O nové pravidlá premávky na cestách sa zrejme zvedie ďalší boj. Po tom, ako poslanci nedokázali prelomiť veto prezidenta Ivana Gašparoviča, musí zákon opätovne prejsť vládou, parlamentnými výbormi a plénom parlamentu.

Minister vnútra Robert Kaliňák už naznačil, že by chcel zákon do vlády predložiť už budúcu stredu. Parlament by ho potom mohol prerokovať ešte na jeseň a platil by od januára.

Zlepšováky asi ostanú

Zatiaľ však nie je jasné, či ho ministerstvo predloží aj so zmenami, ktoré do zákona presadili poslanci v júli. Tí napríklad nariadili kamiónom a autobusom povinné sezónne prezúvanie zimných pneumatík, zakázali predbiehanie kamiónov na diaľniciach a rýchlostných cestách, povolili čiastočné parkovanie na chodníkoch, vypustili povinné psychotesty pre uchádzačov o vodičské preukazy a seniorov, či zakázali počúvanie hudby a telefonovanie na priechodoch pre chodcov.

Najväčší rozruch vzbudilo schválenie pozmeňovacieho návrhu poslanca Smeru Petra Pelegriniho, ktorý cez cestný zákon presadil rozšírenie úsekov diaľnic, ktoré môže štát stavať aj na cudzích pozemkoch.

Hovorca ministerstva vnútra Erik Tomáš včera nechcel povedať, či zákon predložia do vlády aj s týmito zmenami. „Niektoré otázky ešte ostali otvorené, na obsahu, forme i postupe sa definitívne dohodneme na budúci týždeň.“

Podľa neoficiálnych informácií z prostredia ministerstva vnútra však chce rezort predložiť zákon aj s poslaneckými zmenami. Tie by tak vláda schvaľovala bez pripomienkového konania.

Takýto postup predpokladá aj poslanec Smeru Ján Richter, ktorý však naznačuje, že zo zákona zrejme vypadne Pelegriniho paragraf.

Práve pre tento bod totiž zákon vetoval prezident a mohol by to spraviť znova. „Diaľnice sú síce potrebné, ale zrejme treba hľadať iné riešenie,“ tvrdí Richter.

Autoškoly chcú zmeny

Poslanec Smeru si myslí, že koalícia sa pokúsi zákon schváliť v pôvodnej podobe.

„Celý proces sa však začína odznova, zákon sa opäť otvára a nie je vylúčené, že sa do neho dostanú aj nejaké zmeny.“

Meniť pravidlá chce napríklad poslanec SDKÚ Martin Pado. „Prekáža mi absolútna prednosť jazdy na hlavných cestách, psychotesty pre vodičov nákladných áut či nejasná formulácia o povinných zimných pneumatikách pri súvislej vrstve snehu.“

Ak by tieto zmeny koalícia schválila, cestný zákon by podľa neho získal aj podporu z opozície. V júli zaň z opozičných strán nehlasoval nik.

Na poslanecké kluby sa už so žiadosťou o prehodnotenie zákona obrátili aj zástupcovia autoškôl. Mikuláš Fitala zo združení a cechov autoškôl im poslal list, v ktorom žiada o vypustenie povinného celoročného svietenia, zníženia rýchlosti v obci na 50 kilometrov za hodinu či zavedenia súkromných skúšobných komisárov pri vodičských skúškach.

„Schválené znenie je výsledkom zložitých kompromisov, takže na veľké zmeny v tejto chvíli už nevidím priestor,“ hovorí Richter. Pri skúšobných komisároch však pripúšťa zmenu formulácie zákona tak, „aby bolo jasné, že k monopolizácii vodičských skúšok nedôjde“.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.