Cesty a parkoviská sú dlhoročným začarovaným kruhom

Podľa viceprimátora Lacu sa najviac diskutovalo o probléme Nábrežnej komunikácie, Tehelnej a lokalite pri Mestskej hale. "Treba nájsť rozumný kompromis," konštatoval Laca, ktorý poznamenal, že na papieri je situácia riešená, ale reálne nemá Prešov nič. "Keď sa dorieši Považská, budeme najhorší na Slovensku," dodal na margo toho, že stavby ciest nepokračujú.

Prešov - Mestská rada vzala na vedomie zmeny a doplnky k Územnému plánu sídelného útvaru Prešov. Zároveň však ešte uložila hlavnému architektovi pokračovať v rokovaniach o neakceptovaných pripomienkach zo strany občanov. Konečné slovo pri rozhodovaní o zmenách a doplnkoch územného plánu bude mať mestské zastupiteľstvo. Podľa radného Jozefa Kužmu zastupiteľstvo musí na seba prevziať bremeno zodpovednosti.

"Osobne som presvedčený, že aj keď k nejakým sporom dôjde, ale musí zvíťaziť zdravý rozum," uviedol J. Kužma a dodal, že "niektorí občania majú predstavu, že budú bývať v meste, kde budú mať pokoj ako v lese, a zároveň sa do piatich minúť pešo dostanú všade, ku miestam občianskej vybavenosti". Ako zdôraznil, rozvoj mesta je pre spory s občanmi zabrzdený. "Prešov ako krajské mesto je jedno z posledných, ktoré nemá vonkajší, ani vnútorný okruh," povedal na margo chýbajúcej cestnej infraštruktúry.

Podľa viceprimátora Lacu sa najviac diskutovalo o probléme Nábrežnej komunikácie, Tehelnej a lokalite pri Mestskej hale. "Treba nájsť rozumný kompromis," konštatoval Laca, ktorý poznamenal, že na papieri je situácia riešená, ale reálne nemá Prešov nič. "Keď sa dorieši Považská, budeme najhorší na Slovensku," dodal na margo toho, že stavby ciest nepokračujú.

Radní sa zaoberali ďalším materiálom predloženým hlavným architektom, návrhom koncepcie statickej dopravy (parkovacích miest). "Kolega Balún to povedal presne, bez toho, aby bola vyriešená dynamická doprava, nemôže byť riešená ani statická," upozornil Jozef Kužma na nedobudované mestské okruhy (prvý Vajanského - Urbánková a druhý Nábrežná - K2). "Statická doprava je na papieri riešená dobre. Uvažuje sa s vybudovaním záchytných, viacúrovňových parkovísk, tie sa však nevybudovali, a mesto predalo pozemky," zdôraznil Kužma.

Podľa jeho slov vzniká začarovaný kruh. Jedným z riešení by mohla byť výstavba parkovísk ako mestských verejnoprospešných stavieb, respektíve by firmy, ktoré by parkoviská naozaj stavali, mohli mať odpustené mestské dane. Ďalšia vec je spoplatňovanie parkovísk. Podľa Kužmu by napríklad parkovné pri pošte mohlo byť odstupňované. Krátke státie, do 15 minút, by mohlo byť zdarma, do 30 minút by mohlo stáť 15 a do hodiny 60 korún, aby sme "odstraňovali dlhodobé parkovanie". Ako zdôraznil, zmluvy s nájomníkmi parkovísk končia, mesto by malo vypísať verejnú súťaž.

"Nie je to prvý materiál takéhoto typu prerokovávaný orgánmi mesta. Je to vážny problém," pridal sa Milan Laca, ktorý upozornil, že parkovacie miesta v meste sú poloprázdne: "Centrálna mestská zóna je vážny problém. Je to typicky slovenské riešenie, čo nestojí nič, to využijeme. Máme viac než 1 500 parkovacích miest, ale na parkoviskách v centrálnej mestskej zóne nájdete bohatý priestor na zaparkovanie auta. A keď sa prejdete po Jarkovej či Slovenskej ulici, nalepené je tam na ceste auto na aute, tak, že je to neúnosné."

Keď sa mesto chcelo zbaviť áut na danom území a zdvihlo parkovné, tak ho podľa Lacu okamžite zdvihli aj nájomcovia parkovísk a žiadaný efekt sa nedostavil.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Prešov

Prešov, Kuzmányho ulica

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.