Cesty a parkoviská sú dlhoročným začarovaným kruhom

Podľa viceprimátora Lacu sa najviac diskutovalo o probléme Nábrežnej komunikácie, Tehelnej a lokalite pri Mestskej hale. "Treba nájsť rozumný kompromis," konštatoval Laca, ktorý poznamenal, že na papieri je situácia riešená, ale reálne nemá Prešov nič. "Keď sa dorieši Považská, budeme najhorší na Slovensku," dodal na margo toho, že stavby ciest nepokračujú.

Prešov - Mestská rada vzala na vedomie zmeny a doplnky k Územnému plánu sídelného útvaru Prešov. Zároveň však ešte uložila hlavnému architektovi pokračovať v rokovaniach o neakceptovaných pripomienkach zo strany občanov. Konečné slovo pri rozhodovaní o zmenách a doplnkoch územného plánu bude mať mestské zastupiteľstvo. Podľa radného Jozefa Kužmu zastupiteľstvo musí na seba prevziať bremeno zodpovednosti.

"Osobne som presvedčený, že aj keď k nejakým sporom dôjde, ale musí zvíťaziť zdravý rozum," uviedol J. Kužma a dodal, že "niektorí občania majú predstavu, že budú bývať v meste, kde budú mať pokoj ako v lese, a zároveň sa do piatich minúť pešo dostanú všade, ku miestam občianskej vybavenosti". Ako zdôraznil, rozvoj mesta je pre spory s občanmi zabrzdený. "Prešov ako krajské mesto je jedno z posledných, ktoré nemá vonkajší, ani vnútorný okruh," povedal na margo chýbajúcej cestnej infraštruktúry.

Podľa viceprimátora Lacu sa najviac diskutovalo o probléme Nábrežnej komunikácie, Tehelnej a lokalite pri Mestskej hale. "Treba nájsť rozumný kompromis," konštatoval Laca, ktorý poznamenal, že na papieri je situácia riešená, ale reálne nemá Prešov nič. "Keď sa dorieši Považská, budeme najhorší na Slovensku," dodal na margo toho, že stavby ciest nepokračujú.

Radní sa zaoberali ďalším materiálom predloženým hlavným architektom, návrhom koncepcie statickej dopravy (parkovacích miest). "Kolega Balún to povedal presne, bez toho, aby bola vyriešená dynamická doprava, nemôže byť riešená ani statická," upozornil Jozef Kužma na nedobudované mestské okruhy (prvý Vajanského - Urbánková a druhý Nábrežná - K2). "Statická doprava je na papieri riešená dobre. Uvažuje sa s vybudovaním záchytných, viacúrovňových parkovísk, tie sa však nevybudovali, a mesto predalo pozemky," zdôraznil Kužma.

Podľa jeho slov vzniká začarovaný kruh. Jedným z riešení by mohla byť výstavba parkovísk ako mestských verejnoprospešných stavieb, respektíve by firmy, ktoré by parkoviská naozaj stavali, mohli mať odpustené mestské dane. Ďalšia vec je spoplatňovanie parkovísk. Podľa Kužmu by napríklad parkovné pri pošte mohlo byť odstupňované. Krátke státie, do 15 minút, by mohlo byť zdarma, do 30 minút by mohlo stáť 15 a do hodiny 60 korún, aby sme "odstraňovali dlhodobé parkovanie". Ako zdôraznil, zmluvy s nájomníkmi parkovísk končia, mesto by malo vypísať verejnú súťaž.

"Nie je to prvý materiál takéhoto typu prerokovávaný orgánmi mesta. Je to vážny problém," pridal sa Milan Laca, ktorý upozornil, že parkovacie miesta v meste sú poloprázdne: "Centrálna mestská zóna je vážny problém. Je to typicky slovenské riešenie, čo nestojí nič, to využijeme. Máme viac než 1 500 parkovacích miest, ale na parkoviskách v centrálnej mestskej zóne nájdete bohatý priestor na zaparkovanie auta. A keď sa prejdete po Jarkovej či Slovenskej ulici, nalepené je tam na ceste auto na aute, tak, že je to neúnosné."

Keď sa mesto chcelo zbaviť áut na danom území a zdvihlo parkovné, tak ho podľa Lacu okamžite zdvihli aj nájomcovia parkovísk a žiadaný efekt sa nedostavil.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, Nábrežná komunikácia

Prešov

Prešov, Kuzmányho ulica

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...