Zatiaľ neprišlo ani euro, žiadajú garancie. Nový systém parkovania v Prešove je chaotický. Vyťahuje z ľudí čoraz viac peňazí, ktoré však neprúdia do mestskej kasy. Taký je názor väčšiny poslancov mestského zastupiteľstva (MsZ). Preto žiadajú radikálne riešenia.
Prešov - Správou o plnení zmluvy medzi mestom a spoločnosťou Vinci Park Slovakia, s. r. o., sa zaoberal mestský parlament. Primátor Pavel Hagyari (NEKA) navrhol materiál stiahnuť zo zasadnutia MsZ z toho dôvodu, že sa v najbližšom čase chystá úprava zmluvy, ktorá mesto zvýhodní. Poslanci - opoziční i koaliční - však so stiahnutím návrhu nesúhlasili a zmluvu doslova rozniesli v zuboch.
Správu o vyhodnotení ekonomickej efektívnosti plnenia koncesnej zmluvy MsZ vzalo na vedomie. Okrem toho prijalo aj dva doplňujúce návrhy. MsZ žiada prednostu mestského úradu, aby predložil "právnu analýzu možností podania zmluvy na súd z dôvodu jej zjavnej nevýhodnosti pre mesto Prešov". Tento návrh podal poslanec Juraj Hurný (SDKÚ). MsZ tiež žiada doplnok k zmluve "s garanciou minimálnej odmeny pre mesto vo výške 80-tisíc eur (cca 2,41 mil. Sk) ročne". Návrh podal poslanec Miroslav Benko (Smer). Obidva poslanecké návrhy MsZ odsúhlasilo.
Spoločnosť Vinci Park Slovakia spravuje v Prešove 856 parkovacích miest. Parkovací systém vybudovala bez finančnej spoluúčasti mesta. Na základe zmluvy má nárok na fixnú odmenu vo výške 730-tisíc korún (24 232 eur), ktorú si čerpá z tržieb vybraných za parkovné. Tržby za prvé mesiace sa však vyšplhali maximálne do výšky necelých 450-tisíc korún (15-tisíc eur). "Z predložených čísel v prílohách vyplýva narastajúci trend príjmov z parkovania, ktoré však počas doby skúšobnej prevádzky systému parkovania nedosahovali výšku zodpovedajúcu návratnosti doteraz vykonanej investície (cca 10 miliónov Sk/332-tisíc eur - pozn. red.), teda nedosahovali výšku fixnej odmeny poskytovateľa služby. Vzhľadom na túto skutočnosť za päť mesiacov prevádzky parkovacieho systému mesto nemalo žiaden príjem z koncesnej zmluvy za služby," uvádza v predloženej správe vedúca odboru mestského majetku Daniela Špačková.
Zároveň však vedúca odboru v správe tvrdí, že miera rešpektovanosti nového systému je 60 percent. Nad dodržiavaním platenia za parkovanie dohliada mestská polícia (MsP). Podľa Špačkovej však počas skúšobnej doby MsP "riešila platobnú nedisciplinovanosť len dohovorom, prípadne minimálnou výškou pokuty". Od februára už začala MsP neplatičov natvrdo pokutovať.
V minulom roku malo mesto 450 parkovacích miest, ktoré prevádzkovala MsP. Tržby do mestského rozpočtu predstavovali sumu 2,47 milióna Sk (82-tisíc eur), čistý zisk (po odrátaní nákladov) bol asi milión korún (33,2-tisíc eur).
Problémom koncesnej zmluvy podľa poslancov je, že mesto nemá garantovaný príjem (zmeniť to má tento mesiac nový dodatok), ale aj to, že mesto nemôže narábať s cenou za parkovné. Bez súhlasu Vinci Parku totiž nemôže MsZ znížiť cenu za výber parkovného.
"Cenník je možné meniť len so súhlasom oboch zmluvných strán... My sme tým pádom nesvojprávni, lebo nemôžeme znížiť cenu na 20 korún (0,66 eura), ako je v Bratislave," povedal podpredseda opozičného klubu KDH, SDKÚ-DS Juraj Hurný, ktorý zmluvu označil za "absurdnú".
Podpredseda koaličného klubu Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS, SF Anton Bidovský prirovnal situáciu k Titanicu, ktorý sa potápa a na horných palubách sa tancuje. "Nevdojak mi napadla otázka: Qui bono? V čí prospech? V prospech mesta Prešov to nie je. Objavilo sa to ako meteorit, nerokovali o tom výbory mestských častí, mestská rada, ani zastupiteľstvo. Čísla hovoria jasne," uviedol A. Bidovský a poukázal aj na to, že parkovacie automaty sú majetkom spoločnosti, ktorá si ich "môže kedykoľvek demontovať". Zdôraznil tiež, že rozšírený počet parkovacích miest zo 450 na 856 bol umelý a na niektorých miestach v rozpore s cestným zákonom.
Prešov
Vinci: "Rokuje sa o garantovanej tržbe mesta"
Parkovanie po novom mestu nevynáša
Systém parkovania prostredníctvom SMS správy je zatiaľ jediný na Slovensku
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.