Chaos v parkovaní: Mesto zvažuje súdne odstúpenie od zmluvy!

Zatiaľ neprišlo ani euro, žiadajú garancie. Nový systém parkovania v Prešove je chaotický. Vyťahuje z ľudí čoraz viac peňazí, ktoré však neprúdia do mestskej kasy. Taký je názor väčšiny poslancov mestského zastupiteľstva (MsZ). Preto žiadajú radikálne riešenia.

Prešov - Správou o plnení zmluvy medzi mestom a spoločnosťou Vinci Park Slovakia, s. r. o., sa zaoberal mestský parlament. Primátor Pavel Hagyari (NEKA) navrhol materiál stiahnuť zo zasadnutia MsZ z toho dôvodu, že sa v najbližšom čase chystá úprava zmluvy, ktorá mesto zvýhodní. Poslanci - opoziční i koaliční - však so stiahnutím návrhu nesúhlasili a zmluvu doslova rozniesli v zuboch.

Schválili obidva poslanecké návrhy

Správu o vyhodnotení ekonomickej efektívnosti plnenia koncesnej zmluvy MsZ vzalo na vedomie. Okrem toho prijalo aj dva doplňujúce návrhy. MsZ žiada prednostu mestského úradu, aby predložil "právnu analýzu možností podania zmluvy na súd z dôvodu jej zjavnej nevýhodnosti pre mesto Prešov". Tento návrh podal poslanec Juraj Hurný (SDKÚ). MsZ tiež žiada doplnok k zmluve "s garanciou minimálnej odmeny pre mesto vo výške 80-tisíc eur (cca 2,41 mil. Sk) ročne". Návrh podal poslanec Miroslav Benko (Smer). Obidva poslanecké návrhy MsZ odsúhlasilo.

Mesto zatiaľ príjem nemalo

Spoločnosť Vinci Park Slovakia spravuje v Prešove 856 parkovacích miest. Parkovací systém vybudovala bez finančnej spoluúčasti mesta. Na základe zmluvy má nárok na fixnú odmenu vo výške 730-tisíc korún (24 232 eur), ktorú si čerpá z tržieb vybraných za parkovné. Tržby za prvé mesiace sa však vyšplhali maximálne do výšky necelých 450-tisíc korún (15-tisíc eur). "Z predložených čísel v prílohách vyplýva narastajúci trend príjmov z parkovania, ktoré však počas doby skúšobnej prevádzky systému parkovania nedosahovali výšku zodpovedajúcu návratnosti doteraz vykonanej investície (cca 10 miliónov Sk/332-tisíc eur - pozn. red.), teda nedosahovali výšku fixnej odmeny poskytovateľa služby. Vzhľadom na túto skutočnosť za päť mesiacov prevádzky parkovacieho systému mesto nemalo žiaden príjem z koncesnej zmluvy za služby," uvádza v predloženej správe vedúca odboru mestského majetku Daniela Špačková.

Neplatičov je 40 percent

Zároveň však vedúca odboru v správe tvrdí, že miera rešpektovanosti nového systému je 60 percent. Nad dodržiavaním platenia za parkovanie dohliada mestská polícia (MsP). Podľa Špačkovej však počas skúšobnej doby MsP "riešila platobnú nedisciplinovanosť len dohovorom, prípadne minimálnou výškou pokuty". Od februára už začala MsP neplatičov natvrdo pokutovať.

V minulom roku malo mesto 450 parkovacích miest, ktoré prevádzkovala MsP. Tržby do mestského rozpočtu predstavovali sumu 2,47 milióna Sk (82-tisíc eur), čistý zisk (po odrátaní nákladov) bol asi milión korún (33,2-tisíc eur).

Zníženie parkovného nehrozí

Problémom koncesnej zmluvy podľa poslancov je, že mesto nemá garantovaný príjem (zmeniť to má tento mesiac nový dodatok), ale aj to, že mesto nemôže narábať s cenou za parkovné. Bez súhlasu Vinci Parku totiž nemôže MsZ znížiť cenu za výber parkovného.

"Cenník je možné meniť len so súhlasom oboch zmluvných strán... My sme tým pádom nesvojprávni, lebo nemôžeme znížiť cenu na 20 korún (0,66 eura), ako je v Bratislave," povedal podpredseda opozičného klubu KDH, SDKÚ-DS Juraj Hurný, ktorý zmluvu označil za "absurdnú".

Podpredseda koaličného klubu Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS, SF Anton Bidovský prirovnal situáciu k Titanicu, ktorý sa potápa a na horných palubách sa tancuje. "Nevdojak mi napadla otázka: Qui bono? V čí prospech? V prospech mesta Prešov to nie je. Objavilo sa to ako meteorit, nerokovali o tom výbory mestských častí, mestská rada, ani zastupiteľstvo. Čísla hovoria jasne," uviedol A. Bidovský a poukázal aj na to, že parkovacie automaty sú majetkom spoločnosti, ktorá si ich "môže kedykoľvek demontovať". Zdôraznil tiež, že rozšírený počet parkovacích miest zo 450 na 856 bol umelý a na niektorých miestach v rozpore s cestným zákonom.

Čo poslancom prekáža

  • Stanislav Kahanec (KDH): "Prečo nie je dohodnutý systém, aby sa tržby delili na percentá? Táto zmluva vôbec nemala byť uzavretá, spôsobuje len problémy..."
  • Stanislav Goban (KDH): "Trochu kupeckých počtov. Ak malo mesto v roku 2007 pri 450 parkovacích miestach príjem 2 a pol milióna korún, pri takmer dvojnásobnom počte miest by mohol byť príjem 5 miliónov... A za tento rok chceme od občanov vybrať 15 miliónov korún."
  • Miroslav Benko (Smer): "Naplánovaná suma peňazí sa nevyberie, ani keby neviem čo bolo. Takže mesto nikdy nezíska nič.
  • Jozef Kislík (KDH): "Chcem požiadať aj o predloženie správy o odťahovej službe. Mám informácie, že táto spoločnosť, v spolupráci s mestskou políciou, má tichú dohodu, že denne musí byť odtiahnutých minimálne 10 áut, aby ekonomika firmy fungovala. Čo je pre občanov mesta úbohé."
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...

Gyimesi: Benešove dekréty sú stále živé. Dochádza ku konfiškácii na základe národnosti

Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.

Prvé kilometre - video dokument o stavbe diaľnice D1 z roku 1970

Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...

Premiér Matovič chce od základu zmeniť stavebné konanie

Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...