Chaos v parkovaní: Mesto zvažuje súdne odstúpenie od zmluvy!

Zatiaľ neprišlo ani euro, žiadajú garancie. Nový systém parkovania v Prešove je chaotický. Vyťahuje z ľudí čoraz viac peňazí, ktoré však neprúdia do mestskej kasy. Taký je názor väčšiny poslancov mestského zastupiteľstva (MsZ). Preto žiadajú radikálne riešenia.

Prešov - Správou o plnení zmluvy medzi mestom a spoločnosťou Vinci Park Slovakia, s. r. o., sa zaoberal mestský parlament. Primátor Pavel Hagyari (NEKA) navrhol materiál stiahnuť zo zasadnutia MsZ z toho dôvodu, že sa v najbližšom čase chystá úprava zmluvy, ktorá mesto zvýhodní. Poslanci - opoziční i koaliční - však so stiahnutím návrhu nesúhlasili a zmluvu doslova rozniesli v zuboch.

Schválili obidva poslanecké návrhy

Správu o vyhodnotení ekonomickej efektívnosti plnenia koncesnej zmluvy MsZ vzalo na vedomie. Okrem toho prijalo aj dva doplňujúce návrhy. MsZ žiada prednostu mestského úradu, aby predložil "právnu analýzu možností podania zmluvy na súd z dôvodu jej zjavnej nevýhodnosti pre mesto Prešov". Tento návrh podal poslanec Juraj Hurný (SDKÚ). MsZ tiež žiada doplnok k zmluve "s garanciou minimálnej odmeny pre mesto vo výške 80-tisíc eur (cca 2,41 mil. Sk) ročne". Návrh podal poslanec Miroslav Benko (Smer). Obidva poslanecké návrhy MsZ odsúhlasilo.

Mesto zatiaľ príjem nemalo

Spoločnosť Vinci Park Slovakia spravuje v Prešove 856 parkovacích miest. Parkovací systém vybudovala bez finančnej spoluúčasti mesta. Na základe zmluvy má nárok na fixnú odmenu vo výške 730-tisíc korún (24 232 eur), ktorú si čerpá z tržieb vybraných za parkovné. Tržby za prvé mesiace sa však vyšplhali maximálne do výšky necelých 450-tisíc korún (15-tisíc eur). "Z predložených čísel v prílohách vyplýva narastajúci trend príjmov z parkovania, ktoré však počas doby skúšobnej prevádzky systému parkovania nedosahovali výšku zodpovedajúcu návratnosti doteraz vykonanej investície (cca 10 miliónov Sk/332-tisíc eur - pozn. red.), teda nedosahovali výšku fixnej odmeny poskytovateľa služby. Vzhľadom na túto skutočnosť za päť mesiacov prevádzky parkovacieho systému mesto nemalo žiaden príjem z koncesnej zmluvy za služby," uvádza v predloženej správe vedúca odboru mestského majetku Daniela Špačková.

Neplatičov je 40 percent

Zároveň však vedúca odboru v správe tvrdí, že miera rešpektovanosti nového systému je 60 percent. Nad dodržiavaním platenia za parkovanie dohliada mestská polícia (MsP). Podľa Špačkovej však počas skúšobnej doby MsP "riešila platobnú nedisciplinovanosť len dohovorom, prípadne minimálnou výškou pokuty". Od februára už začala MsP neplatičov natvrdo pokutovať.

V minulom roku malo mesto 450 parkovacích miest, ktoré prevádzkovala MsP. Tržby do mestského rozpočtu predstavovali sumu 2,47 milióna Sk (82-tisíc eur), čistý zisk (po odrátaní nákladov) bol asi milión korún (33,2-tisíc eur).

Zníženie parkovného nehrozí

Problémom koncesnej zmluvy podľa poslancov je, že mesto nemá garantovaný príjem (zmeniť to má tento mesiac nový dodatok), ale aj to, že mesto nemôže narábať s cenou za parkovné. Bez súhlasu Vinci Parku totiž nemôže MsZ znížiť cenu za výber parkovného.

"Cenník je možné meniť len so súhlasom oboch zmluvných strán... My sme tým pádom nesvojprávni, lebo nemôžeme znížiť cenu na 20 korún (0,66 eura), ako je v Bratislave," povedal podpredseda opozičného klubu KDH, SDKÚ-DS Juraj Hurný, ktorý zmluvu označil za "absurdnú".

Podpredseda koaličného klubu Smer-SD, ĽS-HZDS, SNS, SF Anton Bidovský prirovnal situáciu k Titanicu, ktorý sa potápa a na horných palubách sa tancuje. "Nevdojak mi napadla otázka: Qui bono? V čí prospech? V prospech mesta Prešov to nie je. Objavilo sa to ako meteorit, nerokovali o tom výbory mestských častí, mestská rada, ani zastupiteľstvo. Čísla hovoria jasne," uviedol A. Bidovský a poukázal aj na to, že parkovacie automaty sú majetkom spoločnosti, ktorá si ich "môže kedykoľvek demontovať". Zdôraznil tiež, že rozšírený počet parkovacích miest zo 450 na 856 bol umelý a na niektorých miestach v rozpore s cestným zákonom.

Čo poslancom prekáža

  • Stanislav Kahanec (KDH): "Prečo nie je dohodnutý systém, aby sa tržby delili na percentá? Táto zmluva vôbec nemala byť uzavretá, spôsobuje len problémy..."
  • Stanislav Goban (KDH): "Trochu kupeckých počtov. Ak malo mesto v roku 2007 pri 450 parkovacích miestach príjem 2 a pol milióna korún, pri takmer dvojnásobnom počte miest by mohol byť príjem 5 miliónov... A za tento rok chceme od občanov vybrať 15 miliónov korún."
  • Miroslav Benko (Smer): "Naplánovaná suma peňazí sa nevyberie, ani keby neviem čo bolo. Takže mesto nikdy nezíska nič.
  • Jozef Kislík (KDH): "Chcem požiadať aj o predloženie správy o odťahovej službe. Mám informácie, že táto spoločnosť, v spolupráci s mestskou políciou, má tichú dohodu, že denne musí byť odtiahnutých minimálne 10 áut, aby ekonomika firmy fungovala. Čo je pre občanov mesta úbohé."
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...