Chorváti sa o diaľnice starajú, hoci museli výstavbu južnej časti spomaliť. Stopli aj stavbu mosta na Pelješac.
Záhreb, Šestanovac. Nové kilometre diaľnic smerom do Dubrovníka v tejto letnej sezóne nepribudnú. Starostlivosť o existujúce diaľnice však nepoľavila ani po pár rokoch od ich postavenia. Ak motoristi platia nemalé sumy, svoj servis dostanú. Pre východnú Európu typické zanedbanie údržby teda na diaľniciach a čerpacích staniciach Chorvátska nenájdete.
Slovinsko zvolilo opačnú taktiku, pretože prejazd malou krajinou stojí často viac ako dlhé diaľnice v Chorvátsku.
Cestou z Rakúska buď zaplatíte, alebo budete hľadať bočné nespoplatnené cesty, na ktorých môže v sezóne pribudnúť tabuľa spoplatnenia.
Týždňová známka na osobné auto stojí v Slovinsku 15 eur a ak pôjdete do Chorvátska na desať a viac dní, zaplatíte 30 eur. Nákladné autá a autobusy nad 3,5 tony platia podľa nameranej momentálnej hmotnosti.
Slovinci znevýhodnili už aj kedysi populárnu a najlacnejšiu cestu z Bratislavy cez maďarské mestá Csorna a Szombathely. Cesta prvej triedy číslo 86 na hraničnom priechode Redics končí.
Na druhej strane je kruhový objazd napojený priamo na novopostavenú štvorprúdovú a, samozrejme, spoplatnenú cestu číslo tri. Tá sa po troch kilometroch napája na novú diaľnicu A5. Jediný spôsob, ako sa vyhnúť poplatku, je hľadať starú cestu na Lendavu a odtiaľ na Mursko Središče.
Sotva desaťkilometrová cesta cez Slovinsko tak bude drahá alebo komplikovaná. Počas reportáže sme prešli kruhový objazd rovno a cesta späť už pred diaľnicou nebola. Chorvátski colníci nám potvrdili, že dovozné kritériá sa pre turistov nesprísňujú a platí to, čo v predchádzajúcom roku.
Cesta cez Rajku, Csornu a Szombathely je najkratšou cestou do Chorvátska avšak po zlých cestách a tiež cez Slovinsko. Povrch vozovky je zničený od ťažkých kamiónov a v daždi mimoriadne nebezpečný, pretože v koľajach sa drží voda.
Momentálne najpohodlnejšia a cenovo najvýhodnejšia je cesta zo stredného a južného Slovenska cez Budapešť. Maďarské hlavné mesto má obchvat, diaľnica je potiahnutá až po Chorvátsko a obchádza Slovinsko.
Pozor, posledný päťdesiatkilometrový úsek maďarskej diaľnice je bez čerpacej stanice a naj〜bližšia čerpačka v Chorvátsku je vzdialená až 44 kilometrov od prekročenia hranice. Spojením diaľnic sa obchádza klasický hraničný priechod Letenye so zmenárňou, nonstop barom a čerpacou stanicou. Teraz sa tam dá dostať už len odbočením z diaľnice podľa tabúľ smerujúcich nákladnú dopravu na colnicu.
Pri rozhodovaní, ktorú cestu z Bratislavy zvoliť, treba brať do úvahy niekoľko faktov. Rakúsko ponúka síce spoplatnené (desaťdňová známka), ale kvalitné diaľnice až do Slovinska. Cesta cez Rakúsko je približne o 80 kilometrov dlhšia ako cez maďarský ťah Rajka - Csorna - Szombathely. Za 202 kilometrov dlhý prejazd Maďarskom neplatíte. Odbočkou z Lenti do Leteneye sa môžete Slovinsku vyhnúť úplne. Nebudete však rýchlejší ako cez Rakúsko. Môžete však ušetriť od 23 do 38 eur na poplatkoch, niečo aj za palivo.
Spojenie diaľnice A1 medzi Ravčou a Ploče ostáva nedokončené. Stavebne mimoriadne náročný úsek od minulého roka o niečo postúpil, k pilierom pribudli premostenia. Tento rok ho však nesprevádzkujú. Napriek tomu sa oplatí cestou do Dubrovníka pokračovať po diaľnici a neschádzať k Brele. Je to tak minimálne o hodinu kratšie.
Od konca diaľnice pri Ravči treba prejsť do Vrgoracu, kde sledujte obchádzkovú šípku na Dubrovník a nedajte sa pomýliť smerovkou do Ploče. Cestu by ste si trochu predĺžili, hoci obe idú cez Ploče. Obchádzková vedie v podstate mimo dedín a využíva niekoľkokilometrový a hotový diaľničný privádzač do Ploče. Práce na moste na polostrov Pelješac sú zastavené.
Info na cestu sme čerpali z www.maestraltravel.sk
Stretneme sa pri Jadrane. Kríza-nekríza
On-line vyhľadávač dovolenky v Chorvátsku
Tunely Mala Kapela a Sveti Rok otvorili v oboch smeroch
Slovinsko prejdete aj bez diaľničnej známky
Výstavba ide pomalšie, ale do Dubrovníka to je opäť pohodlnejšie
Chorvátsko: Diaľničné poplatky - kalkulátor
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.