Chorvátsko možno vyhlási kvôli vysokým dlhom bankrot

Zahraničné zadlženie Chorvátska súvisí s veľkými infraštruktúrnymi projektmi, predovšetkým budovaním diaľničnej siete.

20. 06. 2008

Záhreb - Chorvátsko by mohlo ísť na budúci rok po argentínskej ceste. Tento názor sa v posledných dňoch dosť často objavuje v denníkoch tejto balkánskej krajiny. Jej zahraničný dlh dosiahol 34,4 miliardy eur (1,04 bilióna Sk), čo je 89,1 % chorvátskeho hrubého domáceho produktu (HDP). Štát so 4,4 milióna obyvateľov sa môže dokonca dostať do situácie, že na budúci rok bude musieť vyhlásiť bankrot.

Štátne orgány a centrálna banka však upokojujú verejnosť i zahraničných veriteľov. "Chorvátsku nehrozí opakovanie argentínskeho scenára," uviedol pre agentúru DPA Mladen Vedris, ktorý bol jedným z hlavných hospodárskych poradcov bývalého chorvátskeho premiéra. Dodal, že Záhreb má vysoké devízové rezervy. Centrálna banka uviedla, že v 1. štvrťroku predstavovali jej menové rezervy 10 miliárd eur (303,42 miliardy Sk) a v porovnaní s rovnakým obdobím vlani vzrástli o 3,7 miliardy eur (112,27 miliardy Sk).

Vnútorný dlh chorvátskych podnikov a obyvateľov dosiahol 32 miliárd eur (970,94 miliardy Sk). Obyvatelia sa na ňom podieľajú 15 miliardami eur (455,13 miliardy Sk), ktoré použili na osobnú spotrebu. Podľa experta centrálnej banky Zarka Miljenoviča ide o číslo, ktoré by nemalo znepokojovať, lebo ide o dlhy, ktoré sa nakopili za posledných 10 rokov. Na upokojenie domácej verejnosti dodal, že v iných krajinách sú dlhy podnikov a obyvateľov ešte podstatne vyššie.

Zahraničné zadlženie Chorvátska súvisí s občianskou vojnou v rokoch 1991 až 1995 a veľkými infraštruktúrnymi projektmi, predovšetkým budovaním diaľničnej siete.

Z hľadiska získavania zahraničných devíz je najsilnejším chorvátskym odvetvím turistika. Vlani priniesla krajine príjmy vyše 7 miliárd eur (212,39 miliardy Sk). Experti sa zhodujú na tom, že toto odvetvie ešte ani zďaleka nedosiahlo maximálnu hranicu svojho rozvoja.

Hlavné riziko Chorvátska na budúci rok súvisí s tým, že musí splatiť 7 miliárd eur dlhov (212,39 miliardy Sk) a 1,4 miliardy eur (42,48 miliardy Sk) úrokov. Deficit štátneho rozpočtu by mal pritom dosiahnuť 3,5 miliardy eur (106,20 miliardy Sk). Najpodstatnejšou otázkou je, za akých podmienok dosiahne krajina na medzinárodnom finančnom trhu prístup k úverom, ktorými by splatila staré dlhy, z nových by niekoľko rokov splácala len úroky.

Informovala o tom agentúra DPA.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.