Bratislava - Situácia, ktorá nastala v súvislosti s budovaním závodov spoločností Kia Motors a Hyundai Mobis pri Žiline, by sa podľa Ministerstva financií v budúcnosti už nemala opakovať. Ako uviedol poradca ministra financií a zastupujúceho ministra hospodárstva Peter Papanek, vláda sa totiž z chýb, za ktorými podľa neho stojí predovšetkým zlé manažovanie projektu bývalým vedením rezortu hospodárstva, poučila a v budúcnosti sa ich chce vyvarovať. Kabinet sa pritom podľa Papanka aj na základe skúseností z investície Hyundai/Kia riadi, okrem už vypracovanej metodiky pre investičné stimuly, niekoľkými základnými princípmi. Prvým je lepší výber lokalít, ďalej je to uplatňovanie vyvlastňovania aj pre diaľnice, nepristupovanie na časovú tieseň zmluvných termínov a napokon zefektívnenie procesu vyvlastňovania.
Podľa poradcu ministra financií a hospodárstva už počas posledných mesiacov bolo zrejmé, že štátny rozpočet bude musieť vynaložiť na projekt Hyundai/Kia podstatne viac, ako sa pôvodne prezentovalo vláde. "Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov na projekt je jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov, ktoré boli zakomponované v návrhoch investičných zmlúv," dodal Papanek.
Dôkazom je podľa neho aj skutočnosť, že bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko nedokázal splniť riadny termín výkupu pozemkov v zmysle uznesenia vlády, keď termín na ukončenie výkupu bol stanovený na 31. augusta minulého roku. "Následne namiesto konania v zmysle uznesenia vlády začať vyvlastňovať, predkladal návrhy, ktoré boli pre vládu netransparentné a jednoznačne neakceptovateľné, ako zámeny pozemkov," uviedol Papanek.
Vláda tak podľa Papanka v súčasnosti pre významné investície preferuje ich umiestnenie v lokalitách, kde väčšinu pozemkov vlastní štát alebo spravuje zo zákona Slovenský pozemkový fond (SPF). "Ak je nevyhnutné vykúpiť pre dané lokality aj pozemky od súkromných vlastníkov, robí sa tak v dostatočnom predstihu alebo sa termíny naplánujú tak, aby sa v prípade neochoty predať pozemky za ich všeobecnú hodnotu mohlo spustiť vyvlastňovanie s dostatočnou časovou rezervou," uviedol poradca ministra. Takýto postup s vyvlastňovaním by mal pritom platiť, po zohľadnení schválených trás a podielov pozemkov štátu alebo SPF, aj pre diaľnice, čo umožňuje schválená novela stavebného zákona.
Pristúpenie na priskoré zmluvné termíny pri investícii Hyundai/Kia podľa Papanka bolo čiastočne vynútené aj zo strany investora. "Ten mal striktné predstavy o geopolitickej polohe lokality pre závod a o začiatku výroby na jeseň 2006, čo musela vláda pri rokovaní s investorom akceptovať, inak by riskovala stratu tejto investície," dodal. Z tohto dôvodu však nebolo možné investorovi prezentovať lokality, kde by bol nižší počet vlastníkov na úkor štátu alebo SPF.
V prípade Hyundai/Kia vláda vôbec prvýkrát pristúpila k vyvlastňovaniu pozemkov z titulu verejného záujmu definovaného významnou investíciou, čo prinieslo prvé praktické skúsenosti s takýmto typom vyvlastňovania. Zároveň sa ukázalo množstvo problémov a prekážok pri vyvlastňovaní v súvislosti s neexistenciou jednotnej metodiky ani na úrovni Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR, pričom sa spochybňovala významná investícia ako verejný záujem. "Účastníci podávali množstvo účelových námietok v konaní, čo vyústilo do potreby novely stavebného zákona, ktorá mala zrýchliť a zefektívniť tento proces," dodal Papanek.
Za dôležité pritom označil, že v súčasnosti už tieto skúsenosti existujú a vláda vie ako odhadnúť časové rámce pre obdobné investície alebo stavbu diaľnic. "Navyše, dnes už Slovenská republika nie je v takej subtílnej polohe voči investorom, pretože niekoľko obrovských strategických investorov už získala a nemusí ďalších získavať za každú cenu," konštatoval Papanek.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.