Chyby z postupu pri Kia by sa podľa MF nemali opakovať

16. 09. 2005

Bratislava - Situácia, ktorá nastala v súvislosti s budovaním závodov spoločností Kia Motors a Hyundai Mobis pri Žiline, by sa podľa Ministerstva financií v budúcnosti už nemala opakovať. Ako uviedol poradca ministra financií a zastupujúceho ministra hospodárstva Peter Papanek, vláda sa totiž z chýb, za ktorými podľa neho stojí predovšetkým zlé manažovanie projektu bývalým vedením rezortu hospodárstva, poučila a v budúcnosti sa ich chce vyvarovať. Kabinet sa pritom podľa Papanka aj na základe skúseností z investície Hyundai/Kia riadi, okrem už vypracovanej metodiky pre investičné stimuly, niekoľkými základnými princípmi. Prvým je lepší výber lokalít, ďalej je to uplatňovanie vyvlastňovania aj pre diaľnice, nepristupovanie na časovú tieseň zmluvných termínov a napokon zefektívnenie procesu vyvlastňovania.

Podľa poradcu ministra financií a hospodárstva už počas posledných mesiacov bolo zrejmé, že štátny rozpočet bude musieť vynaložiť na projekt Hyundai/Kia podstatne viac, ako sa pôvodne prezentovalo vláde. "Rozhodujúcim dôvodom zvýšenia realizačných nákladov na projekt je jeho zlá príprava, keď sa úsilie slovenských strán sústredilo na získanie investície, a nie aj na vytvorenie predpokladov pre splnenie záväzkov, ktoré boli zakomponované v návrhoch investičných zmlúv," dodal Papanek.

Dôkazom je podľa neho aj skutočnosť, že bývalý minister hospodárstva Pavol Rusko nedokázal splniť riadny termín výkupu pozemkov v zmysle uznesenia vlády, keď termín na ukončenie výkupu bol stanovený na 31. augusta minulého roku. "Následne namiesto konania v zmysle uznesenia vlády začať vyvlastňovať, predkladal návrhy, ktoré boli pre vládu netransparentné a jednoznačne neakceptovateľné, ako zámeny pozemkov," uviedol Papanek.

Vláda tak podľa Papanka v súčasnosti pre významné investície preferuje ich umiestnenie v lokalitách, kde väčšinu pozemkov vlastní štát alebo spravuje zo zákona Slovenský pozemkový fond (SPF). "Ak je nevyhnutné vykúpiť pre dané lokality aj pozemky od súkromných vlastníkov, robí sa tak v dostatočnom predstihu alebo sa termíny naplánujú tak, aby sa v prípade neochoty predať pozemky za ich všeobecnú hodnotu mohlo spustiť vyvlastňovanie s dostatočnou časovou rezervou," uviedol poradca ministra. Takýto postup s vyvlastňovaním by mal pritom platiť, po zohľadnení schválených trás a podielov pozemkov štátu alebo SPF, aj pre diaľnice, čo umožňuje schválená novela stavebného zákona.

Pristúpenie na priskoré zmluvné termíny pri investícii Hyundai/Kia podľa Papanka bolo čiastočne vynútené aj zo strany investora. "Ten mal striktné predstavy o geopolitickej polohe lokality pre závod a o začiatku výroby na jeseň 2006, čo musela vláda pri rokovaní s investorom akceptovať, inak by riskovala stratu tejto investície," dodal. Z tohto dôvodu však nebolo možné investorovi prezentovať lokality, kde by bol nižší počet vlastníkov na úkor štátu alebo SPF.

V prípade Hyundai/Kia vláda vôbec prvýkrát pristúpila k vyvlastňovaniu pozemkov z titulu verejného záujmu definovaného významnou investíciou, čo prinieslo prvé praktické skúsenosti s takýmto typom vyvlastňovania. Zároveň sa ukázalo množstvo problémov a prekážok pri vyvlastňovaní v súvislosti s neexistenciou jednotnej metodiky ani na úrovni Ministerstva výstavby a regionálneho rozvoja SR, pričom sa spochybňovala významná investícia ako verejný záujem. "Účastníci podávali množstvo účelových námietok v konaní, čo vyústilo do potreby novely stavebného zákona, ktorá mala zrýchliť a zefektívniť tento proces," dodal Papanek.

Za dôležité pritom označil, že v súčasnosti už tieto skúsenosti existujú a vláda vie ako odhadnúť časové rámce pre obdobné investície alebo stavbu diaľnic. "Navyše, dnes už Slovenská republika nie je v takej subtílnej polohe voči investorom, pretože niekoľko obrovských strategických investorov už získala a nemusí ďalších získavať za každú cenu," konštatoval Papanek.

Podrobne monitorujeme:

Žilina, KIA

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...

Viceprimátorka Štasselová: Holý počíta s vyvlastňovaním pre nájomné byty

Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...