Slovensko musí na verdikt Eurostatu o dosahu diaľničnej spoločnosti na deficit verejných financií čakať. Eurostat to včera napriek očakávaniam nezverejnil.
Či Národná diaľničná spoločnosť spadne do verejných financií, ešte nie je známe
Eurostat prekvapil. Stále mlčí
Slovensko musí na verdikt Eurostatu o dosahu diaľničnej spoločnosti na deficit verejných financií čakať. Eurostat to včera napriek očakávaniam nezverejnil.
BRATISLAVA - Dlho očakávané rozhodnutie Eurostatu o tom, ako máme počítať deficit rozpočtu s dosahom na zavedenie eura síce prišlo, ale nie úplné. Štatistický úrad EÚ rozšíril náš verejný rozpočet o Slovenský rozhlas a Slovenskú televíziu. Spolu s ďalšími zmenami v účtovníctve rozpočtu to však prinieslo len drobné zmeny, aj to iba za minulé roky. Podstatnú informáciu, na ktorú vláda aj finančné trhy čakali, Eurostat nezverejnil.
Otáznik visí nad Národnou diaľničnou spoločnosťou. Stále nie je isté, či sa stane súčasťou verejných financií. Ak áno, môže to zvýšiť schodok rozpočtu v tomto roku o štyri až päť miliárd korún, čo sú približne dve desatiny percenta hrubého domáceho produktu (HDP). Plán je pritom 2,9 percenta HDP. Po započítaní dlhu diaľničnej spoločnosti by sa tak deficit mohol dostať nad tri percentá HDP. Túto hranicu však nesmieme tento rok prekročiť, ak chceme v januári 2009 zaviesť euro. O diaľničnej spoločnosti by podľa informácií denníka SME mal Eurostat informovať nasledujúci mesiac alebo až na budúci rok v januári.
Ministerstvo financií ešte pretým, ako z Eurostatu informácie unikli, znížilo odhad schodku verejných financií na tento rok z 2,9 na 2,7 percenta HDP pre vysoký ekonomický rast. To znamená, že aj keby sa diaľničná spoločnosť stala súčasťou verejného rozpočtu, euro by to neohrozilo. Problém by mohol nastať, ak by Eurostat stanovisko zverejnil až na budúci rok a vplyv na rozpočet by bol viac ako uvažovaných štyri až päť miliárd korún. Ministerstvo financií však tvrdí, že veci má pod kontrolou. „Deficit 2,9 percenta HDP na tento rok bude dodržaný. Vnímam ho ako maximálny a myslím si, že bude ešte nižší,“ povedal štátny tajomník ministerstva financií František Palko. Ministerstvo sa podľa neho pripraví aj na možnosť, že Eurostat tento rok nepovie k rozpočtu už nič a vyjadrí sa neskôr. „Pri konečnom nastavení tohtoročného deficitu musíme započítať aj možné riziká,“ povedal Palko. To by napríklad mohlo znamenať, že vláda nevyplatí vianočný príspevok pre dôchodcov tento, ale až na budúci rok. Ministerstvo financií v nasledujúcich týždňoch zverejní odhad schodku za tento rok. Včerajší údaj Eurostatu, že deficit bez diaľničnej spoločnosti by mohol byť 2,67 percenta HDP, už teda nie je aktuálny.
Problémy okolo Eurostatu a diaľničnej spoločnosti vznikli začiatkom minulého mesiaca. Vtedy boli na Slovensku na pravidelnej návšteve ľudia zo štatistického úradu únie. Úradníkom z ministerstva financií povedali, že do rozpočtu by mali zahrnúť aj Národnú diaľničnú spoločnosť, pretože podobné inštitúcie dáva do verejných financií aj Česko či Maďarsko. Diaľničná spoločnosť vznikla ešte za minulej vlády. Povolenie na to, aby nebola súčasťou rozpočtu dal vtedajší minister financií Ivan Mikloš. Niektorí ekonómovia, napríklad Ján Tóth s ING Bank to vtedy kritizovali. Eurostat v tom období však súhlasil s tým, aby diaľničná spoločnosť do verejného rozpočtu nepatrila.
Keď minulý mesiac unikli z Eurostatu informácie, že Slovensko musí zvýšiť schodok verejných financií a s eurom môže byť problém, koruna sa výrazne oslabila. Po dlhých týždňoch sa dokonca dostala nad hranicu 34 korún za euro. Po vyjadreniach premiéra Fica, že vláda je pripravená šetriť, nastal obrat. Koruna sa mierne posilnila. V súčasnosti stagnuje a čaká na Eurostat. Ekonóm Slovenskej sporiteľne Michal Mušák si myslí, že ak nepovie nič prekvapivé a potvrdí očakávania, že vláda prípadné zmeny zvládne, koruna sa začne posilňovať.
Potom je podľa Mušáka reálne, že Slovensko bude druhýkrát meniť takzvanú centrálnu paritu. Centrálna parita je oficiálny stredový kurz koruny k euru, ktorý Európska únia a Národná banka určili pri našom vstupe do systému výmenných kurzov ERM II v novembri 2005. V ňom musí krajina zotrvať najmenej dva roky pred zavedením eura. Od oficiálneho kurzu sa môže odchýliť hore alebo dolu o 15 percent. V roku 2005 sa kurz určil na 38,455 koruny za euro. V polovici marca tohto roka sa však musel pre posilnenie našej meny kurz zlepšiť v náš prospech na 35,442 koruny za euro. „Centrálnu paritu zrevalvujú druhýkrát a na tejto novej, silnejšej úrovni sa stanoví aj konečný konverzný kurz, pri ktorom sa budú vymieňať koruny za eurá pri vstupe do eurozóny,“ povedal Mušák. Doteraz ani jedna krajina nerobila dve revalvácie stredového kurzu oproti euru. „S týmto precedensom by nemal byť problém,“ myslí si Mušák. Očakáva, že nová centrálna parita by mohla byť okolo 32,5 koruny za euro.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...