„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.
Projekt 280-kilometrového prieplavu podľa prezidenta vyvedie krajinu z chudoby. Experti jeho efektívnosť spochybňujú.
Managua - Panamský prieplav spôsobil v čase svojho otvorenia v roku 1914 revolúciu.
Odvtedy sa však námorná doprava prudko zvýšila. Bežne kapitáni dopravných lodí čakajú na prejazd aj 12 dní.
Mnohé nákladné lode a tankery majú navyše rádovo väčšie rozmery ako tie, na ktoré bol projektovaný Panamský prieplav.
Situáciu chce využiť Nikaragua a pokúsi sa splniť si národný sen.
Panamský prieplav postavili Spojené štáty za 375 miliónov dolárov. Je dlhý 77 km a za rok prepraví približne 14-tisíc lodí.
Nikaragujský prieplav postaví čínska firma, plánovaný rozpočet je 40 miliárd dolárov. Odhadovaná dĺžka je 280 km.
Keď sa pripravovala výstavba prieplavu, ktorý by spojil oceány, v hre bola aj Nikaragua.
Nakoniec sa projekt pred 99 rokmi uskutočnil v Paname.
Minulý týždeň však nikaragujská vláda odhlasovala povolenia na výstavbu pre čínsku firmu. Tá dostane na starosť aj údržbu Veľkého nikaragujského prieplavu na päťdesiat rokov a, samozrejme, právo na zisk.
Medzi hlavných zástancov projektu patrí nikaragujský prezident Daniel Ortega. Považuje ho za istý zdroj rastu pre krajinu.
Ak by sa s výstavbou prieplavu začalo v roku 2014 podľa výpočtov prezidentovho kabinetu by malo už v ten rok HDP stúpnuť o 5 percent a v roku 2018 by sa malo dokonca zdvojnásobiť.
Nikaragua je najchudobnejšou krajinou Strednej Ameriky. Cena plánovaného projektu sa odhaduje na 40 miliárd dolárov, čo je štvornásobok HDP krajiny.
Celá výstavba bude financovaná zo súkromných zdrojov.
Realizovať ju bude čínska firma HK Nicaragua Canal Development Investment Co., ktorá patrí podnikateľovi Wang Čungovi. Ten zaregistroval svoju firmu v Hongkongu len v auguste roku 2012.
Už v septembri sa podľa denníka Wall Street Journal stretol s nikaragujským prezidentom a podpísali vyhlásenie o porozumení. Hoci sa špekuluje o stykoch firmy s čínskou vládou, oficiálne Peking záujem neprejavil.
Efektívnosť celého projektu je otázna. Mnohí odborníci tvrdia, že ďalší prieplav nie je potrebný, keďže Panamský práve prechádza rozširovacou rekonštrukciou.
Pochybnosti spôsobuje aj technologická náročnosť stavby.
Nikaragujský kanál bude širší a trikrát dlhší ako Panamský prieplav. Ani mnohí Nikaragujčania nevidia stavbu tak pozitívne ako Ortega. Zákon podľa nich Nikaraguu zbavuje suverenity.
„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.
Problémom je aj to, že plánovaná trasa zahŕňa aj Nikaragujské jazero, ktoré je zdrojom pitnej vody pre Strednú Ameriku.
Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie
Poliaci zháňajú náhradu za Číňanov pri výstavbe diaľníc
Figeľ nechce lacnú diaľnicu z Číny
Čína presťahuje 350-tisíc ľudí, aby mal sever krajiny viac vody
Čínská demoliční četa pohřbila zaživa ženu, která bránila stržení svého domu (征用土地)
Číňania postavia úseky diaľnice v Poľsku lacnejšie než konkurencia
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu...
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.