Číňania prekopú Nikarague kanál, ktorý má konkurovať Paname

„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.

Projekt 280-kilometrového prieplavu podľa prezidenta vyvedie krajinu z chudoby. Experti jeho efektívnosť spochybňujú.

Managua - Panamský prieplav spôsobil v čase svojho otvorenia v roku 1914 revolúciu.

Odvtedy sa však námorná doprava prudko zvýšila. Bežne kapitáni dopravných lodí čakajú na prejazd aj 12 dní.

Mnohé nákladné lode a tankery majú navyše rádovo väčšie rozmery ako tie, na ktoré bol projektovaný Panamský prieplav.

Situáciu chce využiť Nikaragua a pokúsi sa splniť si národný sen.

Dávny sen

Panamský prieplav postavili Spojené štáty za 375 miliónov dolárov. Je dlhý 77 km a za rok prepraví približne 14­-tisíc lodí.

Nikaragujský prieplav postaví čínska firma, plánovaný rozpočet je 40 miliárd dolárov. Odhadovaná dĺžka je 280 km.

Keď sa pripravovala výstavba prieplavu, ktorý by spojil oceány, v hre bola aj Nikaragua.

Nakoniec sa projekt pred 99 rokmi uskutočnil v Paname.

Minulý týždeň však nikaragujská vláda odhlasovala povolenia na výstavbu pre čínsku firmu. Tá dostane na starosť aj údržbu Veľkého nikaragujského prieplavu na päťdesiat rokov a, samozrejme, právo na zisk.

Medzi hlavných zástancov projektu patrí nikaragujský prezident Daniel Ortega. Považuje ho za istý zdroj rastu pre krajinu.

Ak by sa s výstavbou prieplavu začalo v roku 2014 podľa výpočtov prezidentovho kabinetu by malo už v ten rok HDP stúpnuť o 5 percent a v roku 2018 by sa malo dokonca zdvojnásobiť.

Cesta z chudoby?

Nikaragua je najchudobnejšou krajinou Strednej Ameriky. Cena plánovaného projektu sa odhaduje na 40 miliárd dolárov, čo je štvornásobok HDP krajiny.

Celá výstavba bude financovaná zo súkromných zdrojov.

Realizovať ju bude čínska firma HK Nicaragua Canal Development Investment Co., ktorá patrí podnikateľovi Wang Čungovi. Ten zaregistroval svoju firmu v Hongkongu len v auguste roku 2012.

Už v septembri sa podľa denníka Wall Street Journal stretol s nikaragujským prezidentom a podpísali vyhlásenie o porozumení. Hoci sa špekuluje o stykoch firmy s čínskou vládou, oficiálne Peking záujem neprejavil.

Obavy obyvateľov

Efektívnosť celého projektu je otázna. Mnohí odborníci tvrdia, že ďalší prieplav nie je potrebný, keďže Panamský práve prechádza rozširovacou rekonštrukciou.

Pochybnosti spôsobuje aj technologická náročnosť stavby.

Nikaragujský kanál bude širší a trikrát dlhší ako Panamský prieplav. Ani mnohí Nikaragujčania nevidia stavbu tak pozitívne ako Ortega. Zákon podľa nich Nikaraguu zbavuje suverenity.

„Zákon je jasný, keď hovorí, že čínska firma bude môcť požiadať o vyvlastnenie potrebnej pôdy, a tak zaplatiť iba katastrálnu cenu pozemku,“ povedal pre nikaragujský denník La Prensa jeden z jeho odporcov.

Problémom je aj to, že plánovaná trasa zahŕňa aj Nikaragujské jazero, ktoré je zdrojom pitnej vody pre Strednú Ameriku.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.