Čínska megastavba prírodu neoklame

Peking evakuoval posledné mestečko pred napustením najväčšej hydroelektrárne na svete.

Mal to byť ôsmy div sveta. Čínska priehrada Tri rokliny však hrozí ekologickou katastrofou.

Kao–Jang, Bratislava - Niektorí cvakali fotoaparátmi, iní sa len nostalgicky pozerali, aby si čo najvernejšie zapamätali miesto, ktoré už nikdy neuvidia. Poslední farmári z mestečka Kao-jang z čínskej provincie Chu-pej minulý týždeň opustili svoje dlhoročné domovy.

Megaevakuácia pre megapriehradu

Ukončili tak masový exodus 1,4 milióna ľudí, ktorých čínska vláda musela evakuovať. Ich polia už čoskoro zatopí voda megapriehrady Tri rokliny.

Obrovská nádrž s najväčšou hydroelektrárňou na svete by mala skrotiť neposlušnú rieku Jang-c- ťiang a nasýtiť hlad miliardovej krajiny po lacnej energii. Dokončiť ju majú na budúci rok. Približne 84 miliárd megawatthodín vyrobenej elektriny ročne ďaleko prevyšuje výkon akejkoľvek elektrárne na svete.

Čína investovala do projektu 22 miliárd dolárov. Keď sa do stavby v roku 1994 pustila, zámer obetovať domovy milióna ľudí, aby pred pravidelnými záplavami ochránila ďalších 15 miliónov, sa zdal logický.

Počas vytrvalých lanských dažďov sa ukázalo, že ani obrovská priehrada nedokáže poraziť prírodu. Pre vysokú hladinu v rieke otvorili na priehrade 18 vrát plavebných komôr. Voda sa do nich hnala rýchlosťou 51-tisíc kubických metrov za sekundu, zatiaľ čo vráta boli schopné vypustiť len 48-tisíc. Prvý test nádrže nedopadol najlepšie. A to bol len začiatok.

Po priehrade zosuvy

Obrovské množstvo vody, ktorú v roku 2006 napustili v nádrži do výšky 156 metrov, spôsobuje obrovský tlak na svahy, ktoré priehradu obklopujú. Ekológovia upozorňovali na rozsiahle erózie a zosuvy pôdy v oblasti, ktoré môže novovzniknuté jazero vyvolať.

Vlani si už mohutný zosuv zeminy v okrese Badong vyžiadal 35 obetí.

„Ak sa neurobia žiadne preventívne opatrenia, projekt môže viesť ku katastrofe,“ varovali odborníci už vlani. Kritici poukázali na zničené archeologické náleziská či narušenie miestnej fauny a flóry. Zatopené dediny podľa nich zvýšia množstvo usadenín, ktoré spomalia tok rieky a tiež znečistia rezervoár, ktorý má slúžiť ako zásobáreň pitnej vody.

Organizácia Human Rights Watch zase kritizovala postoj vlády k farmárom, ktorých úrady pre priehradu presťahovali.

Vysťahovanie do horšieho

Do roku 2020 chce vláda premiestniť z oblasti až 5,3 milióna ľudí. Aktivisti považujú finančné kompenzácie za nedostatočné. Mnohých farmárov odsťahovali do miest, kde si ľudia, ktorí sa živili obrábaním pôdy, len ťažko hľadajú zamestnanie. „Nikdy nebola vypracovaná dôkladná štúdia následkov evakuácie a škôd, ktoré to spôsobí ľuďom a ekonomike,“ tvrdí Grainne Ryder z environmentálnej organizácie Probe International pre agentúru IPS.

Čínska vláda vynaložila 1,6 miliardy dolárov na nápravu geologických škôd v provincii Chu-pej. Tvrdí však, že geologické pohromy v oblasti nesúvisia s priehradou. „Ak hovoria, že zosuvy pôdy nemajú nič spoločné s nádržou, tak klamú,“ povedal BBC spisovateľ Dai Ťing, ktorý roky lobuje proti stavbe priehrady. Pred jej začatím v regióne toľko zosuvov nikdy nebolo.

Nikdy nebola vypracovaná dôkladná štúdia následkov evakuácie a škôd, ktoré spôsobí.

Grainne Ryder, environmentalista

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.