Čínska megastavba prírodu neoklame

Peking evakuoval posledné mestečko pred napustením najväčšej hydroelektrárne na svete.

Mal to byť ôsmy div sveta. Čínska priehrada Tri rokliny však hrozí ekologickou katastrofou.

Kao–Jang, Bratislava - Niektorí cvakali fotoaparátmi, iní sa len nostalgicky pozerali, aby si čo najvernejšie zapamätali miesto, ktoré už nikdy neuvidia. Poslední farmári z mestečka Kao-jang z čínskej provincie Chu-pej minulý týždeň opustili svoje dlhoročné domovy.

Megaevakuácia pre megapriehradu

Ukončili tak masový exodus 1,4 milióna ľudí, ktorých čínska vláda musela evakuovať. Ich polia už čoskoro zatopí voda megapriehrady Tri rokliny.

Obrovská nádrž s najväčšou hydroelektrárňou na svete by mala skrotiť neposlušnú rieku Jang-c- ťiang a nasýtiť hlad miliardovej krajiny po lacnej energii. Dokončiť ju majú na budúci rok. Približne 84 miliárd megawatthodín vyrobenej elektriny ročne ďaleko prevyšuje výkon akejkoľvek elektrárne na svete.

Čína investovala do projektu 22 miliárd dolárov. Keď sa do stavby v roku 1994 pustila, zámer obetovať domovy milióna ľudí, aby pred pravidelnými záplavami ochránila ďalších 15 miliónov, sa zdal logický.

Počas vytrvalých lanských dažďov sa ukázalo, že ani obrovská priehrada nedokáže poraziť prírodu. Pre vysokú hladinu v rieke otvorili na priehrade 18 vrát plavebných komôr. Voda sa do nich hnala rýchlosťou 51-tisíc kubických metrov za sekundu, zatiaľ čo vráta boli schopné vypustiť len 48-tisíc. Prvý test nádrže nedopadol najlepšie. A to bol len začiatok.

Po priehrade zosuvy

Obrovské množstvo vody, ktorú v roku 2006 napustili v nádrži do výšky 156 metrov, spôsobuje obrovský tlak na svahy, ktoré priehradu obklopujú. Ekológovia upozorňovali na rozsiahle erózie a zosuvy pôdy v oblasti, ktoré môže novovzniknuté jazero vyvolať.

Vlani si už mohutný zosuv zeminy v okrese Badong vyžiadal 35 obetí.

„Ak sa neurobia žiadne preventívne opatrenia, projekt môže viesť ku katastrofe,“ varovali odborníci už vlani. Kritici poukázali na zničené archeologické náleziská či narušenie miestnej fauny a flóry. Zatopené dediny podľa nich zvýšia množstvo usadenín, ktoré spomalia tok rieky a tiež znečistia rezervoár, ktorý má slúžiť ako zásobáreň pitnej vody.

Organizácia Human Rights Watch zase kritizovala postoj vlády k farmárom, ktorých úrady pre priehradu presťahovali.

Vysťahovanie do horšieho

Do roku 2020 chce vláda premiestniť z oblasti až 5,3 milióna ľudí. Aktivisti považujú finančné kompenzácie za nedostatočné. Mnohých farmárov odsťahovali do miest, kde si ľudia, ktorí sa živili obrábaním pôdy, len ťažko hľadajú zamestnanie. „Nikdy nebola vypracovaná dôkladná štúdia následkov evakuácie a škôd, ktoré to spôsobí ľuďom a ekonomike,“ tvrdí Grainne Ryder z environmentálnej organizácie Probe International pre agentúru IPS.

Čínska vláda vynaložila 1,6 miliardy dolárov na nápravu geologických škôd v provincii Chu-pej. Tvrdí však, že geologické pohromy v oblasti nesúvisia s priehradou. „Ak hovoria, že zosuvy pôdy nemajú nič spoločné s nádržou, tak klamú,“ povedal BBC spisovateľ Dai Ťing, ktorý roky lobuje proti stavbe priehrady. Pred jej začatím v regióne toľko zosuvov nikdy nebolo.

Nikdy nebola vypracovaná dôkladná štúdia následkov evakuácie a škôd, ktoré spôsobí.

Grainne Ryder, environmentalista

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...