Fico využil, že britská automobilka Jaguar Land Rover nebola nadšená z toho, ako sebaisto vystupovali Poliaci. Predtým bolo Slovensko outsider.
BRATISLAVA. Kým britská automobilka Jaguar Land Rover v auguste oznámila, že svoj závod za asi 1,4 miliardy eur plánuje postaviť pri Nitre, za favorita v súťaži o túto investíciu bolo považované Poľsko
No práve túto prílišnú sebaistotu Poliakov využilo Slovensko a vláde stačilo iba pár týždňov, aby sem Britov zlákala.
Tak opisuje pozadie súťaže o novú automobilku The Financial Times (FT), ktorý doteraz neznáme podrobnosti o rokovaniach medzi Slovenskom a spoločnosťou Jaguar Land Rover zverejnil v utorok.
Noviny opisujú, ako britská automobilka rozbehla v novembri 2014 Projekt Darwin – úvahy o novom závode vo východnej Európe, ktorý nakoniec uprednostnila pred výstavbou fabriky v Severnej Amerike.
O tri mesiace mal Jaguar už aj predstavu, kde by mohla nová továreň vyrásť, spomínalo sa Poľsko, Maďarsko alebo Česko. O Slovensku v tom čase manažéri britskej firmy neuvažovali.
Začiatkom tohto leta Maďarsko vypadlo a Poľsko sa stalo favoritom. Pracovníci Jaguaru si viackrát prišli obzrieť aj ponúkanú lokalitu – pri meste Jawor, asi 60 kilometrov od Wroclawi.
Poľská agentúra na podporu zahraničných investícií to vyhodnotila tak, že investícia je ich a informácie v tomto zmysle sa začali šíriť aj v médiách.
„Toľká arogancia a bezohľadnosť sa Jaguaru nepáčili,“ povedali pre The Financial Times mnohí ľudia, s ktorými sa jeho reportéri o pozadí investície bavili.
A v tom prišla Britom ponuka zo Slovenska, podľa novín to bolo začiatkom júna. „Za jediný mesiac sa Slovensko z outsidera stalo favoritom,“ píše The Financial Times.
Samozrejme, nebolo to zadarmo. Jaguaru sme okrem dotácií ponúkli nepriamu podporu a kompletný servis okolo investície, keďže Smer prijal zákon o významných investíciách. Cezeň vie vláda zrýchliť vyvlastňovanie pôdy či vydanie stavebných povolení.
Slovenskí vyjednávači pritom prisľúbili podporu nielen automobilke, ale aj jej dodávateľom, ktorí sem prídu spolu s ňou.
Noviny opisujú aj to, ako sa v tom čase do rokovaní vložil premiér Robert Fico (Smer), hoci nebol súčasťou vyjednávacieho tímu.
Koncom júla sa zastavil v bratislavskom hoteli Grand Hotel River Park, kde bývali manažéri britskej automobilky a nechal im číslo na osobný mobil.
„Nebol súčasťou vyjednávacieho tímu, bolo to veľmi uvoľnené. Proste im povedal, že keby čokoľvek potrebovali (ohľadne investície), nech sa mu ozvú,“ cituje The Financial Times zdroj, ktorý bol zapojený do rokovaní.
Na ľudí z Jaguaru to zapôsobilo a postupne začali preferovať Slovensko pred Poľskom.
„Poľsko dalo veľmi dobrú ponuku, ale ich prístup bol chybný,“ povedal novinám človek z Jaguaru.
Automobilka sa podľa vyjednávačov, s ktorými reportéri hovorili, veľmi nestarala, kde nový závod postaví. „Hľadali najlepšie riešenie,“ povedal ďalší človek o pozadí rokovaní.
Najkomplexnejší servis im ponúklo práve Slovensko. Iba to by na získanie investície nestačilo.
Jaguaru vyhovovala aj dopravná dostupnosť Slovenska a tiež vyškolení ľudia, ktorí už majú skúsenosť s výrobou luxusných vozidiel s hliníkovou karosériou. Takéto autá totiž vyrába bratislavský Volkswagen.
„Slovákom nemusíte hovoriť, ako majú vyrábať autá v roku 2015,“ zhrnul znalosti slovenského automobilového priemyslu poradca Jaguaru.
Začiatkom augusta britská automobilka aj slovenská vláda oficiálne vyšli von so správou, že Jaguar chce svoj závod postaviť pri Nitre.
Preinvestovať plánuje 1,4 miliardy eur, z pásov továrne má vyjsť 300-tisíc áut ročne. Zamestnať chce asi tritisíc ľudí.
Investícia zatiaľ nie je celkom istá, čaká sa ešte na podpis investičnej zmluvy. Očakáva sa, že dokument sa podpíše do konca tohto roka.
V zmluve sa bude podrobne písať o tom, akú podporu Jaguar na výstavbu závodu dostane. Zmluvu musí odobriť Európska komisia.
Celkový limit štátnej pomoci pre Jaguar je podľa pravidiel Európskej únie 129,3 milióna eur za predpokladu, že pri Nitre preinvestuje 1,4 miliardy eur.
To je limit iba na priame dotácie či daňové prázdniny. No Smer už stihol navrhnúť štyri opatrenia, ktoré Jaguaru pomôžu nepriamo.
Ministerstvo pôdohospodárstva presadilo, aby sa za premenu poľnohospodárskych orníc na stavebné pozemky neplatil špeciálny odvod.
Na administratívnej príprave pôdy pre Jaguar sa tak môže ušetriť odhadom 23 miliónov eur.
Ministerstvo hospodárstva zmenilo pravidlá štátnej pomoci narýchlo tak, aby Jaguar mohol dostať nielen daňové prázdniny, ale napríklad aj dotácie na vytvorenie pracovných miest.
Ministerstvo dopravy a výstavby zas navrhlo zmenu v stavebnom zákone, vďaka ktorej obce v okolí Nitry nebudú musieť meniť svoje územné plány pre závod Jaguaru. Urýchli sa tak vydanie stavebného povolenia.
Štátna firma MH Invest zas v septembri oznámila, že za 10,4 milióna eur vybuduje nitrianskemu priemyselnému parku privádzač na rýchlostnú cestu z Trnavy do Banskej Bystrice.
Táto pomoc sa do limitu štátnej pomoci pre Jaguar nezarátava, keďže privádzač pomôže aj iným firmám a obyvateľom Nitry a okolitých obcí.
1999/175 O opatr. významných investícií - zákon
Aké sú výhody vyvlastňovania pre Jaguar? Bude tam korupcia?
Pre Jaguar idú vyvlastňovať, aj priekupníkov s pôdou
Štát vyvlastní pozemky pre Jaguar
Istý kšeft: Pôdu pre Land Rover od špekulantov nevykúpia, tí môžu dobre zarobiť aj na vyvlastnení!
Prokurátor uspel, ľudia dostanú pozemky pod Jaguarom späť
Počiatek náhle zrýchľuje stavebné konanie, pomôže to Jaguaru
Jaguaru zadotujeme aj pôdu, ktorá priťahuje priekupníkov
Jaguar smrdí a to ešte ani základný kameň nepoklepali
Špekulanti zarobia na Jaguari milióny, tvrdí Procházka
Firma vykupujúca pozemky pri Nitre chce žalovať Procházku
Príchod Jaguara má prvú kauzu: kšefty s pôdou
Megainvestícia! Na pozemkoch pre Jaguar by mohol Dzurindov kamarát zarobiť vyše 2 milióny
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
Prešovčanom odkazuje, že je to priorita.
Občianske združenie (OZ) Náš Prešov rozbehlo petíciu, v ktorej žiada vládu o začatie výstavby 2. etapy rýchlostnej cesty R4, ktorá tvorí severný obchvat Prešova a následne jej pokračovanie až ku hranici s...
Hrozí nám medzinárodná blamáž, tvrdí
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca roka 2030. Novelu cestného zákona, ktorá to upraví, posunuli poslanci do druhého čítania.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Lehotu na vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami treba podľa ministerstva dopravy predĺžiť do konca...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.