Čo je v doprave hodnota za peniaze

Analytikom aj politikom sa zdá prešovský obchvat drahý. Pre Prešovčanov má inú hodnotu.

Juhovýchodný obchvat Košíc, teda časť diaľnice D1 medzi Budimírom a Bidovcami sa už začal stavať.

Zhruba v rovnakom čase sa malo začať aj s výstavbou juhozápadného obchvatu v Prešove, ale nezačne.

Dôvody síce všetci poznáme, ale je ťažké prijať ich. Tlačí nás každodenná realita a čoraz viac kamiónov v meste.

V poslednom čase hádam niet jediného pokojného dňa na prešovských cestách. Zápchy, zápchy, zápchy. Meškajúce spoje MHD, meškajúci ľudia do práce, do školy, za povinnosťami.

Odchádzať z domu s minimálne hodinovým predstihom je dnes už bežné, no nemuselo by byť. Nemuselo, keby sa zodpovední v tomto štáte, správali zodpovedne.

Pán prezident Andrej Kiska si myslí, že obchvat Prešova je drahý a vyzval ministrov, aby ho preskúmali cez projekt hodnota za peniaze.

A je to tu zas. Chcel to aj minister dopravy Árpád Érsek, ale zmenil názor.

Celkom by ma zaujímalo, čo je to tá hodnota za peniaze? Vládny projekt, ktorý má šetriť verejné financie? Aké? Štátne, či európske.

Lebo táto európska podpora o tri roky skončí. Máme šancu utrhnúť si posledný kus koláča, aby sme mali to, čo si všetci naokolo už dávno užívajú.

Skúmanie hodnoty síce znie dobre a správne, ale otázkou je, aké dáta a fakty bude ministerstvo financií posudzovať.

Ak tie, ktoré im podsunú analytici INEKA, tak si dovolím pochybovať o ich výpovednej hodnote.

Podľa nich totiž v Prešove žiadne zápchy nie sú a obchvat stiahne minimum tranzitu. Sčítanie dopravy vraj tiež neprinieslo katastrofickú intenzitu.

No ale prečo je potom na prešovských cestách taká divočina? Prečo dve mestá s najvyšším počtom obyvateľov nie sú spojené diaľnicou?

Predstavovať si hustotu dopravy v Bratislave od stola a zažívať ju v reálnom živote, sú dve rozdielne situácie.

Keď už sa bavíme o hodnote za peniaze. Celé roky nám politici hovoria okrídlenú vetu o znižovaní regionálnych rozdielov.

Celé roky sme počúvali zdôvodnenia o tom, že investori sa k nám neponáhľajú, lebo tu nie je vybudovaná infraštruktúra, a preto je na východe vyššia nezamestnanosť.

To je holý fakt, ale pýtam sa, čo pre nás za tých 25 rokov smelých politických výrokov urobili? V tom nie je hodnota?

Pre mňa a myslím, že aj pre väčšinu Prešovčanov, nie je také dôležité, čo hovoria politici, ako skôr to, čo reálne robia pre to, aby na východ nechodili pomyselne zhasnúť svetlo, ale radšej rozsvietiť.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.