Na zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Prešove 23. 7. 2001 odkázal prešovský primátor Juraj Kopčák pána D. na súd s tým, že Mesto Prešov nemá so vzťahom k pánovi D. žiadny problém. Keďže prešovský primátor sa už veľakrát vyjadroval verejne v médiach menovite o pánovi D. a jeho rodine, zosumarizovali sme niektoré jeho vyjadrenia. Uvádzame ich bez komentára, s uvedením prameňa. Priezvisko pána D. a jeho rodiny uvádzame v iniciálkach, celé priezvisko čitateľ nájde v citovaných prameňoch. Úsudok, nech si urobí čitateľ sám.
Po tvrdých kritických vystúpeniach primátora Juraja Kopčáka voči pomalému postupu dodávateľov stavby diaľnice, verejnosti známej ako Nábrežná komunikácia a jeho neúčasti na marcovom kontrolnom dni sa situácia zmenila. Dnešné stavebné konanie rozhodne o rýchlosti postupu na 0,7 a 0,9 kilometri na trase od Kollárovej ulice po ulici Za Kalváriou. "Predpokladáme, že pán D. sa odvolá, čiže celý proces potom môže trvať aj mesiac, a tak predpokladáme, že stavebné rozhodnutie nadobudne právoplatnosť koncom júna, čo nás znovu zdrží," konštatoval Kopčák. Keď hovoril o odvolaní D., mal na mysli posledného asananta, s ktorým si investor a mesto ešte nevysporiadali majetkovoprávne vzťahy. Podľa slov primátora, s posledným vlastníkom, ktorého dom s pozemkom už síce bol vyvlastnený, ale nie vyplatený, ešte rokujú a chcú sa dohodnúť nekonfliktným spôsobom. (29. 5. 2001, krátené. Uverejnil Prešovský denník v článku S postupom prác na Nábrežnej komunikácii je Kopčák spokojný - Zdržanie spôsobuje posledný nevysporiadaný asanant.)
"Verejnosť je informovaná, že už niekoľkokrát som vyjadril nespokojnosť s postupom prác na tejto dôležitej komunikácii. Hovorili sme, kde sú príčiny, že tá intenzita nie je taká, akú by sme si želali. Problém je stále v úseku od zimného štadióna k ulici Obrancov mieru. Je tam jeden nevysporiadaný rodinný dom. Známa kauza O. D. Všelijakými spôsobmi sa usilujeme tento gordický uzol rozťať, preto som inicioval ešte jeden pokus zo strany mesta, aby sme sa pokúsili nie násilnou cestou, nie cestou vyvlastnenia, ale cestou dohody výjsť v ústrety O. D. a nakoniec aj tejto stavbe, prípadne Slovenskej správe ciest, ktorá si jednoducho nevie rady. Tento úsek ešte nebol odovzdaný ako stavenisko, takže tam sa pokračovať nedá. Je treba tam urobiť prekládky sietí, čo je sťažené, pokiaľ sa tam býva, pokiaľ je tam človek. Veľmi ťažko sa stanovuje konkrétny termín, keď to nie je priamo v našej moci. Viete o tom, že okresný úrad rozhodol o vyvlastnení. Občan O. D. sa odvolal. Krajský úrad neviem, či potvrdil alebo nepotvrdil výrok okresného úradu. Je to skutočne v réžii Slovenskej správy ciest, jeho investorského útvaru. My sa znepokojujeme, že na tom stojí výstavba Nábrežnej komunikácie." (2. 5. 2001, krátené. Rozhovor s primátorom J. Kopčákom odvysielala rozhlasová stanica Rádio Východ v relácii Radnica informuje. Prepis rozhovoru uverejnil 10. 5. 2001 denník Prešovský večerník v článku V meste bude rachot.)
Novinári pochopiteľne, neobišli ani najnovší "vývoj" ohľadom investície BMW v šarišskej metropole, medializovanú kauzu okolo nákupu áut na krajskom úrade, či otázku okolo vyvlastňovania domu občana R. D. (jediného nespokojného) v súvislosti s výstavbou Nábrežnej komunikácie... Na záver brífingu primátor Ing. J. Kopčák ešte reagoval jednou poznámkou aj k problému občana R. D. Zdôraznil, že mesto neodstúpilo, pokiaľ ide o neho, od žiadnej zmluvy, ako sa to v médiach prezentuje, lebo nijaká neexistuje. Nechcel pristúpiť na podmienky mesta, ani po dohode, ako to urobili všetci ostatní. Postaviť dom, aký chcel, radnica predsa nemôže, veď by to bol precedens ako lusk aj pre budúcnosť, dokonca iné stavby na Slovensku. Opätovne podčiarkol tú skutočnosť, že mesto mu podalo pomocnú ruku, on ju odmietol! (Informácia z pravidelného brífingu prešovského primátora 6. 11. 2000. Uverejnil denník Prešovský večerník v článku s názvom Mesto podalo pomocnú ruku R. D., ale on ju odmietol - Precedens ako lusk. Prešovský večerník uviedol 15. 12. 2000 tlačovú opravu pod titulkom Nie je pravda.)
Včera sa na výstavbe Nábrežnej komunikácie v Prešove konal kontrolný deň. Prímátora Ing. Juraja Kopčáka zaujímali tri okruhy problémov. Čo sa týka stavu v majetko-právnych vzťahoch, bolo konštatované, že okrem prvých 700 metrov je stavenisko voľné. Investor sa dohodol aj s ďalším majiteľom objektu, ostáva už len "posledný mohykán" z celkového počtu 14 majiteľov nehnuteľností. Tomu už bol podaný posledný návrh, ak ho nepodpíše, predložia mu návrh na vyvlastnenie. (19. 8. 2000, krátené. Uverejnil Prešovský denník v článku Harmonogram na Nábrežnej komunikácii zaktualizujú.)
V stredu som sa detailne zoznámil som stavom prác na Nábrežnej komunikácii. Aj keď nejde o stavbu v priamom investorstve mesta, považujem ju za najdôležitejšiu investičnú akciu v Prešove za ostatné roky. Zastavím sa niekoľkými myšlienkami pri vzťahoch. Bolo absolútne pochopiteľné, že občania priamo dotknutý stavbou, sa ťažko zmierujú s tým, že budú musieť opustiť svoje domy, záhrady a pozemky. Je úplne nelogické, že za túto obetu si nárokovali adekvátnu protislužbu. Vedeli sme už od začiatku, že sa toto všetko dá riešiť i násilím. Použitím zákonného vyvlastnenia za ceny, ktoré stanovuje vyhláška. Pri všetkých rokovaniach s investorom však rezonovala tvrdá požiadavka mesta, neprikročiť k tomuto drastickému spôsobu riešenia problému. Dodnes však existujú ojedinelé prípady, ktoré ak ešte chvíľu pretrvajú, budú musieť byť riešené vyvlastnením. Nebude to ale dôsledok vôle mesta, ani investora, ale tvrdohlavosti niekoľkých jednotlivcov. (Príhovor Ing. Juraja Kopčáka z 1. 8. 2000, krátené. Uverejnil denník Prešovský večerník v článku Kritici bez identity - Zbytočná tvrdohlavosť.)
Zhodnotenie súčasného stavu a postupu stavebných prác na Nábrežnej komunikácii bolo predmetom včerajšej návštevy primátora Ing. Juraja Kopčáka na stavenisku pod Kamennou baňou. Hlavný záujem primátora Ing. Juraja Kopčáka sa týkal vyvlastnenia súkromneho majetku, ktorý sa týka asanácie 10 rodinných domov. "Okrem dvoch majiteľov domov, s ktorými ešte rokujeme, by to malo byť v poriadku. Chcú si postaviť nové domy. Ostatní sa už odsťahovali. Zbúrané je už aj nákupné stredisko," informoval primátora riaditeľ Slovenskej správy ciest Ing. Jozef Uebersax. Najväčší problém bude iba s jedným vlastníkom, o ktorom si primátor myslí, že sa s ním rokuje priveľmi v rukavičkách vzhľadom na to, že ide o stavbu veľkého rozsahu i významu pre celé mesto. "Nemám nič proti písomnostiam, ale proti dopisovaniu si," argumentoval J. Kopčák, ktorý je radšej za priame rokovanie. (27. 7. 2000, krátené. Uverejnil Prešovský denník v článku Výstavbu Nábrežnej komunikácie zrejme skomplikuje spodná voda.)
Pôvodné články na vyvlastnenie.sk
Genéza zrušenia stavebného povolenia Nábrežnej komunikácie v Prešove
Zrušenie stavebného povolenia pre Nábrežnú komunikáciu primátora Kopčáka mrzí
Vo veci zrušenia stavebného povolenia Nábrežnej komunikácie príslušné úrady mlčia
Zrušenie stavebného povolenia Nábrežnej komunikácie
Ďalší postup výstavby Nábrežnej komunikácie je ohrozený
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.