Čo povedal primátor Prešova o kauze vyvlastňovania pre Nábrežnú komunikáciu?

31. 08. 2001

Zdroj: vyvlastnenie.sk

Na zasadnutí Mestského zastupiteľstva v Prešove 23. 7. 2001 odkázal prešovský primátor Juraj Kopčák pána D. na súd s tým, že Mesto Prešov nemá so vzťahom k pánovi D. žiadny problém. Keďže prešovský primátor sa už veľakrát vyjadroval verejne v médiach menovite o pánovi D. a jeho rodine, zosumarizovali sme niektoré jeho vyjadrenia. Uvádzame ich bez komentára, s uvedením prameňa. Priezvisko pána D. a jeho rodiny uvádzame v iniciálkach, celé priezvisko čitateľ nájde v citovaných prameňoch. Úsudok, nech si urobí čitateľ sám.

29. 5. 2001 - Kopčák: Pán D. sa odvolá, čo nás znovu zdrží

Po tvrdých kritických vystúpeniach primátora Juraja Kopčáka voči pomalému postupu dodávateľov stavby diaľnice, verejnosti známej ako Nábrežná komunikácia a jeho neúčasti na marcovom kontrolnom dni sa situácia zmenila. Dnešné stavebné konanie rozhodne o rýchlosti postupu na 0,7 a 0,9 kilometri na trase od Kollárovej ulice po ulici Za Kalváriou. "Predpokladáme, že pán D. sa odvolá, čiže celý proces potom môže trvať aj mesiac, a tak predpokladáme, že stavebné rozhodnutie nadobudne právoplatnosť koncom júna, čo nás znovu zdrží," konštatoval Kopčák. Keď hovoril o odvolaní D., mal na mysli posledného asananta, s ktorým si investor a mesto ešte nevysporiadali majetkovoprávne vzťahy. Podľa slov primátora, s posledným vlastníkom, ktorého dom s pozemkom už síce bol vyvlastnený, ale nie vyplatený, ešte rokujú a chcú sa dohodnúť nekonfliktným spôsobom. (29. 5. 2001, krátené. Uverejnil Prešovský denník v článku S postupom prác na Nábrežnej komunikácii je Kopčák spokojný - Zdržanie spôsobuje posledný nevysporiadaný asanant.)

2. 5. 2001 - Kopčák: Slovenská správa ciest si jednoducho nevie rady

"Verejnosť je informovaná, že už niekoľkokrát som vyjadril nespokojnosť s postupom prác na tejto dôležitej komunikácii. Hovorili sme, kde sú príčiny, že tá intenzita nie je taká, akú by sme si želali. Problém je stále v úseku od zimného štadióna k ulici Obrancov mieru. Je tam jeden nevysporiadaný rodinný dom. Známa kauza O. D. Všelijakými spôsobmi sa usilujeme tento gordický uzol rozťať, preto som inicioval ešte jeden pokus zo strany mesta, aby sme sa pokúsili nie násilnou cestou, nie cestou vyvlastnenia, ale cestou dohody výjsť v ústrety O. D. a nakoniec aj tejto stavbe, prípadne Slovenskej správe ciest, ktorá si jednoducho nevie rady. Tento úsek ešte nebol odovzdaný ako stavenisko, takže tam sa pokračovať nedá. Je treba tam urobiť prekládky sietí, čo je sťažené, pokiaľ sa tam býva, pokiaľ je tam človek. Veľmi ťažko sa stanovuje konkrétny termín, keď to nie je priamo v našej moci. Viete o tom, že okresný úrad rozhodol o vyvlastnení. Občan O. D. sa odvolal. Krajský úrad neviem, či potvrdil alebo nepotvrdil výrok okresného úradu. Je to skutočne v réžii Slovenskej správy ciest, jeho investorského útvaru. My sa znepokojujeme, že na tom stojí výstavba Nábrežnej komunikácie." (2. 5. 2001, krátené. Rozhovor s primátorom J. Kopčákom odvysielala rozhlasová stanica Rádio Východ v relácii Radnica informuje. Prepis rozhovoru uverejnil 10. 5. 2001 denník Prešovský večerník v článku V meste bude rachot.)

7. 11. 2000 - Dom za dom? Nie! Bol by to precedens ako lusk.

Novinári pochopiteľne, neobišli ani najnovší "vývoj" ohľadom investície BMW v šarišskej metropole, medializovanú kauzu okolo nákupu áut na krajskom úrade, či otázku okolo vyvlastňovania domu občana R. D. (jediného nespokojného) v súvislosti s výstavbou Nábrežnej komunikácie... Na záver brífingu primátor Ing. J. Kopčák ešte reagoval jednou poznámkou aj k problému občana R. D. Zdôraznil, že mesto neodstúpilo, pokiaľ ide o neho, od žiadnej zmluvy, ako sa to v médiach prezentuje, lebo nijaká neexistuje. Nechcel pristúpiť na podmienky mesta, ani po dohode, ako to urobili všetci ostatní. Postaviť dom, aký chcel, radnica predsa nemôže, veď by to bol precedens ako lusk aj pre budúcnosť, dokonca iné stavby na Slovensku. Opätovne podčiarkol tú skutočnosť, že mesto mu podalo pomocnú ruku, on ju odmietol! (Informácia z pravidelného brífingu prešovského primátora 6. 11. 2000. Uverejnil denník Prešovský večerník v článku s názvom Mesto podalo pomocnú ruku R. D., ale on ju odmietol - Precedens ako lusk. Prešovský večerník uviedol 15. 12. 2000 tlačovú opravu pod titulkom Nie je pravda.)

19. 8. 2000 - Posledný mohykán - ak nepodpíše, bude vyvlastnený

Včera sa na výstavbe Nábrežnej komunikácie v Prešove konal kontrolný deň. Prímátora Ing. Juraja Kopčáka zaujímali tri okruhy problémov. Čo sa týka stavu v majetko-právnych vzťahoch, bolo konštatované, že okrem prvých 700 metrov je stavenisko voľné. Investor sa dohodol aj s ďalším majiteľom objektu, ostáva už len "posledný mohykán" z celkového počtu 14 majiteľov nehnuteľností. Tomu už bol podaný posledný návrh, ak ho nepodpíše, predložia mu návrh na vyvlastnenie. (19. 8. 2000, krátené. Uverejnil Prešovský denník v článku Harmonogram na Nábrežnej komunikácii zaktualizujú.)

1. 8. 2000 - Kopčák: Zbytočná tvrdohlavosť, všetko sa dá riešiť i násilím

V stredu som sa detailne zoznámil som stavom prác na Nábrežnej komunikácii. Aj keď nejde o stavbu v priamom investorstve mesta, považujem ju za najdôležitejšiu investičnú akciu v Prešove za ostatné roky. Zastavím sa niekoľkými myšlienkami pri vzťahoch. Bolo absolútne pochopiteľné, že občania priamo dotknutý stavbou, sa ťažko zmierujú s tým, že budú musieť opustiť svoje domy, záhrady a pozemky. Je úplne nelogické, že za túto obetu si nárokovali adekvátnu protislužbu. Vedeli sme už od začiatku, že sa toto všetko dá riešiť i násilím. Použitím zákonného vyvlastnenia za ceny, ktoré stanovuje vyhláška. Pri všetkých rokovaniach s investorom však rezonovala tvrdá požiadavka mesta, neprikročiť k tomuto drastickému spôsobu riešenia problému. Dodnes však existujú ojedinelé prípady, ktoré ak ešte chvíľu pretrvajú, budú musieť byť riešené vyvlastnením. Nebude to ale dôsledok vôle mesta, ani investora, ale tvrdohlavosti niekoľkých jednotlivcov. (Príhovor Ing. Juraja Kopčáka z 1. 8. 2000, krátené. Uverejnil denník Prešovský večerník v článku Kritici bez identity - Zbytočná tvrdohlavosť.)

27. 7. 2000 - Podľa primátora sa s pánom D. sa rokuje priveľmi v rukavičkách, je radšej za priame rokovanie

Zhodnotenie súčasného stavu a postupu stavebných prác na Nábrežnej komunikácii bolo predmetom včerajšej návštevy primátora Ing. Juraja Kopčáka na stavenisku pod Kamennou baňou. Hlavný záujem primátora Ing. Juraja Kopčáka sa týkal vyvlastnenia súkromneho majetku, ktorý sa týka asanácie 10 rodinných domov. "Okrem dvoch majiteľov domov, s ktorými ešte rokujeme, by to malo byť v poriadku. Chcú si postaviť nové domy. Ostatní sa už odsťahovali. Zbúrané je už aj nákupné stredisko," informoval primátora riaditeľ Slovenskej správy ciest Ing. Jozef Uebersax. Najväčší problém bude iba s jedným vlastníkom, o ktorom si primátor myslí, že sa s ním rokuje priveľmi v rukavičkách vzhľadom na to, že ide o stavbu veľkého rozsahu i významu pre celé mesto. "Nemám nič proti písomnostiam, ale proti dopisovaniu si," argumentoval J. Kopčák, ktorý je radšej za priame rokovanie. (27. 7. 2000, krátené. Uverejnil Prešovský denník v článku Výstavbu Nábrežnej komunikácie zrejme skomplikuje spodná voda.)

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...