Najviac peňazí na prvý balík súkromných ciest má dať Európska investičná banka. Tá nám požičia len podmienečne.
Bratislava - Jedna miliarda eur. Presne toľko peňazí potrebujeme od Európskej investičnej banky (EIB), aby sme mohli začať stavať rekordne drahú súkromnú cestu.
Za 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom máme totiž za tridsať rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Požičať na investície si potrebujeme dokopy 2,5 miliardy eur.
Úver brzdí Brusel. Prekáža mu, že chceme betónovou cestou preťať chránené územia európskeho významu – najmä Veľkej a Malej Fatry. Pritom sme mohli obce Turany a Hubová spojiť tunelom.
V utorok komisia vyhlásila, že miliarda na cestu bude, ak splníme požiadavky na ochranu prírody. Kým nebude spokojná, nesmieme stavať na chránenom území. Informovali o tom Hospodárske noviny.
„Prvá platba bude smerovať len na prípravné práce alebo práce na úseky, ktoré nespadajú pod článok 6 smernice o biotopoch,“ povedal hovorca eurokomisára pre životné prostredie Joseph Hennon. Tam práve spadajú chránené územia Fatry.
Na otázku, či Brusel požaduje, aby sme od povrchového variantu prešli naspäť k tunelu, neodpovedal. Nezávislý expert komisie Peter Straka hovorí, že komisii ide najmä o to, aby Slovensko urobilo dostatočné zmierňujúce a kompenzačné opatrenia, čiže napríklad podchody pre zver.
Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) povedal, že spôsob financovania, o akom hovorí komisia, by si vyžiadal prepracovanie zmluvy na D1. To by zasa trvalo niekoľko mesiacov.
„Ideme to robiť tak, aby bol súhlas bezpodmienčný,“ uzavrel Vážny. Chystá sa rokovať so zástupcami komisie. Z ministrovho pohľadu sa už všetko potrebné na ochranu prírody urobilo. Pripustil, že možno pribudnú nejaké opatrenia na ochranu životného prostredia.
Čo sme teda získali podmienečným úverom? „Minimálne to, že EIB zhodnotila tento projekt ako financovateľný, ako efektívny, a už budú pre mňa absolútne hlúposti to, aký je to zlý projekt,“ povedal Vážny.
Za pár dní má vláda uzavrieť s konzorciom dohodu o cene diaľnice. To, do akej miery je podmienečný súhlas Bruselu v tejto súvislosti problémom, Vážny nepovedal. „To nech vás netrápi.“
Extrémne vysokú cenu cesty pritom kritizuje nielen opozícia, ale aj odborníci. Jej posledné zdraženie o vyše miliardu niektorí pripisujú tomu, že vláda sa chce odvďačiť svojim mecenášom. D1 totiž stavia konzorcium, v ktorom je aj Váhostav Juraja Širokého. Za Ficovej vlády dostáva táto firma lukratívne štátne zákazky.
Minister Vážny nedávno vyhlásil, že má 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť projektov PPP oproti modelu, v ktorom by cestu staval štát. V stredu už hovoril o siedmich.
Dve analýzy už sú pritom zverejnené. Jedna sa na verejnosť dostala omylom. Minister ju označuje ako pracovnú verziu. Podľa nej je stavba cez verejnosúkromné partnerstvo (PPP) nevýhodnejšia oproti klasickému modelu o pol miliardy eur.
Na vládny stôl sa však v marci dostala analýza, podľa ktorej je rozdiel len 29 miliónov eur. Napokon si minister objednal ešte ďalšiu analýzu. Podľa nej sú už projekty PPP výhodnejšie než cesty v réžii štátu.
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Európska komisia súhlasila s projektom diaľnice D1
Diaľnica vytláča medvede na strmý zráz
Za dokumenty o 7 kilometroch diaľnice zaplatíme skoro pol milióna
Vláda nezohnala peniaze na PPP
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.