D1 dostala úver s podmienkami

Najviac peňazí na prvý balík súkromných ciest má dať Európska investičná banka. Tá nám požičia len podmienečne.

Bratislava - Jedna miliarda eur. Presne toľko peňazí potrebujeme od Európskej investičnej banky (EIB), aby sme mohli začať stavať rekordne drahú súkromnú cestu.

Za 75 kilometrov úsekov medzi Martinom a Prešovom máme totiž za tridsať rokov zaplatiť 9,13 miliardy eur. Požičať na investície si potrebujeme dokopy 2,5 miliardy eur.

Úver brzdí Brusel. Prekáža mu, že chceme betónovou cestou preťať chránené územia európskeho významu – najmä Veľkej a Malej Fatry. Pritom sme mohli obce Turany a Hubová spojiť tunelom.

V utorok komisia vyhlásila, že miliarda na cestu bude, ak splníme požiadavky na ochranu prírody. Kým nebude spokojná, nesmieme stavať na chránenom území. Informovali o tom Hospodárske noviny.

„Prvá platba bude smerovať len na prípravné práce alebo práce na úseky, ktoré nespadajú pod článok 6 smernice o biotopoch,“ povedal hovorca eurokomisára pre životné prostredie Joseph Hennon. Tam práve spadajú chránené územia Fatry.

Na otázku, či Brusel požaduje, aby sme od povrchového variantu prešli naspäť k tunelu, neodpovedal. Nezávislý expert komisie Peter Straka hovorí, že komisii ide najmä o to, aby Slovensko urobilo dostatočné zmierňujúce a kompenzačné opatrenia, čiže napríklad podchody pre zver.

Vážny: Všetko sme už urobili

Minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) povedal, že spôsob financovania, o akom  hovorí komisia, by si vyžiadal prepracovanie zmluvy na D1. To by zasa trvalo niekoľko mesiacov.

„Ideme to robiť tak, aby bol súhlas bezpodmienčný,“ uzavrel Vážny. Chystá sa rokovať so zástupcami komisie. Z ministrovho pohľadu sa už všetko potrebné na ochranu prírody urobilo.  Pripustil, že  možno pribudnú nejaké opatrenia na ochranu životného prostredia.

Čo sme teda získali podmienečným úverom?  „Minimálne to, že EIB zhodnotila tento projekt ako financovateľný, ako efektívny, a už budú pre mňa absolútne hlúposti to, aký je to zlý projekt,“ povedal Vážny.

Za pár dní má vláda uzavrieť s konzorciom dohodu o cene diaľnice. To, do akej miery je podmienečný súhlas Bruselu v tejto súvislosti problémom, Vážny nepovedal. „To nech vás netrápi.“

Analýz ubúda

Extrémne vysokú cenu cesty pritom kritizuje nielen opozícia, ale aj odborníci.  Jej posledné zdraženie o vyše miliardu niektorí pripisujú tomu, že vláda sa chce odvďačiť svojim mecenášom. D1 totiž stavia konzorcium, v ktorom je aj Váhostav Juraja Širokého. Za Ficovej vlády dostáva táto firma lukratívne štátne zákazky.

Minister Vážny nedávno vyhlásil, že má 30 analýz, ktoré hodnotia výhodnosť projektov PPP oproti modelu, v ktorom by cestu staval štát. V stredu už hovoril o siedmich.

Dve analýzy už sú pritom zverejnené. Jedna sa na verejnosť dostala omylom. Minister ju označuje ako pracovnú verziu. Podľa nej je stavba cez verejno­súkromné partnerstvo (PPP) nevýhodnejšia oproti klasickému modelu o pol miliardy eur.

Na vládny stôl sa však v marci dostala analýza, podľa ktorej je rozdiel len 29 miliónov eur. Napokon si minister objednal ešte ďalšiu analýzu. Podľa nej sú už projekty PPP výhodnejšie než cesty v réžii štátu.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.