Doprava v Prešove a jej vyriešenie. V blížiacich sa voľbách budú mať túto tému v ústach mnohí kandidáti. Niektorým môže napadnúť, že využijú neznalosť väčšiny Prešovčanov a sľúbia niečo, čo by sme radi počuli. Aká je realita?
Slovensko je z hľadiska hustoty diaľničnej siete na svojom území pomerne zaostalou krajinou.
Ich výstavba je nákladná a krajiny, kde je diaľnic oveľa viac, ich budovali sústredene počas dlhšieho časového obdobia a dalo to ich ekonomikám dosť zabrať. Tamojší pracujúci pracovali a najmä z ich daní sa financovala výstavba diaľnic, teda najmä práca stavbárov.
Slovensko by tak, ako to u nás funguje, stavalo z vlastných prostriedkov diaľnice veľmi pomaly a desiatky rokov. Ak má byť výstavba rýchlejšia, bez financií zvonku to nedokážeme.
Vstupom do Európskej únie sme získali možnosť dostať na výstavbu diaľnic peniaze od obyvateľov ostatných krajín. Politika Európskej únie je založená na princípoch, pre ktoré je dobré pokrytie Európy diaľničnou sieťou nevyhnutné.
Obyvatelia ostatných krajín by možno privítali, keby ich peniaze slúžili na zveľadenie ich vlastnej krajiny, no skutočnosť je taká, že sa za ne budujú diaľnice pre nás na Slovensku.
Nie je im však ľahostajné, ako sa s tými peniazmi u nás nakladá. Prekáža im, ak sa peniaze rozkrádajú a ak sa za ne nebudujú naozaj zmysluplné a opodstatnené úseky diaľnic tam, kde ich naozaj treba.
Slovensko trápi jeden a aj druhý spomenutý problém.
Preto si Európska komisia povedala, že sa na Slovensku urobí veľký dopravný prieskum. Podľa jeho výsledkov sa ekonomicky určí, v akom poradí a kde sa začnú stavať ďalšie úseky diaľnic a rýchlostných ciest.
Práve z uvedeného dôvodu sa v apríli tohto roka uskutočnil aj v Prešove a v jeho okolí dopravný prieskum. Podľa jeho výsledkov sa Európska komisia rozhodne, na ktoré úseky našich diaľnic nám pošle peniaze všetkých obyvateľov Európskej únie, aby nám takto pomohli, keďže sami si na Slovensku nie sme schopní si potrebné diaľnice vybudovať.
Jedným z posudzovaných úsekov je aj diaľničný obchvat Prešova, ktorý má viesť z Vydumanca až ku Záborskému, cez tunel poza štvrť za Kalváriou. Výsledkom posúdenia môže byť, že sa Európska komisie rozhodne poslať peniaze inde na Slovensko, kde sa podľa prieskumu preukáže, že jazdí viac áut.
Potom neostane Prešove nič iné, len buď čakať ďalšie obdobie alebo postaviť diaľničný obchvat Prešova z peňazí slovenského štátneho rozpočtu. A to je, diplomaticky povedaná, nereálne.
To ešte nehovorím o tom, že Prešovu by v prvom rade z dopravného hľadiska pomohol najviac severný obchvat R4 z Vydumanca, cez Bikoš, okolo Šarišparku, cez tunel Okruhliak za Šidlovcom s vyústením až pri Kapušanoch pri Prešove.
No tento najpotrebnejší úsek súčasná vláda odmietla stavať.
Pri pravidelných ročných stretnutiach so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti na pôde komisie zastupiteľstva pre dopravu, nám prisľubili, že nás s výsledkami dopravného prieskumu oboznámie hneď, ako to bude možné.
Kde to viazne, som sa opýtal minulý týždeň verejne na zasadnutí zastupiteľstva, keď som interpeloval vedenie mesta.
Odpoveď vedenia úradu si môžete pozrieť na zázname zo zasadnutia.
Spomínaný október tu bude čo nevidieť. Rozhodnutie o poslaní európskych peňazí do Prešova bude mať jasnejšie kontúry. Odborníci si o ňom myslia svoje a predpokladajú, ako pri zohľadnení objektívnych kritérií dopadne Prešov.
Prešovčania chcú počuť od kohokoľvek, že postaví či vybaví diaľnicu okolo Prešova, aby sme nemuseli stáť každý deň v zápchach.
Každý Prešovčan, ktorý im to sľúbi, vedome klame. Sami na Slovensku nevieme pracovať tak, aby sme toľko peňazí "vyrobili" a tak rozhodnutie o financovaní diaľnice okolo Prešova nemá v rukách ani slovenská vláda, tobôž akýkoľvek primátor z Prešova.
Pravda sa nepočúva ľahko, ale ľahšie sa s ňou žije. Ako táto zásada ovplyvní blížiacu sa komunálnu kampaň, uvidíme.
Slovákovi stačí prejsť za hranice krajiny do Poľska a vidí v porovnaní so Slovenskom neporovnateľný rozvoj.
Nebudem špekulovať, čím to je, ale pomôžem si vyjadrením známeho Poliaka Adama Michnika, ktorý túto záhadu vysvetlil inšpiratívne vo svojom minulotýždňovom rozhovore pre týždenník Trend, kde porovnal Poľsko zo Slovenskom.
Tu je jeho odpoveď na jednu z mnohých otázok v rozhovore:
Trend: Ešte jedna záhada – prečo je akurát Poľsko také úspešné vo využívaní eurofondov?
Adam Michnik: Poviem to opäť – lebo Tusk, a nielen on. Politici, ktorí mali na tieto veci vplyv, ako napríklad Leszek Balcerowicz, Marek Belka, nedovolili, aby okolo nich vznikli korupčné štruktúry.
Tusk má zásluhu, že sme vytvorili infraštruktúru, aby sa mohli európske fondy využívať.
Vedel, že ak si s tým nedá rady, tak nemá šancu na znovuzvolenie. Urobili sa konkurzy, z nich vzišli ľudia, ktorí prešli školeniami a vedeli s fondmi pracovať. Išlo o niekoľko tisíc úradníkov v celom Poľsku.
Pani Elźbieta Bieńkowská sa dostala do vlády, lebo mala skvelé výsledky v regióne Sliezska, a potom dostala príležitosť aj na celoštátnej úrovni.
Ale zásluhy majú aj miestne a regionálne samosprávne orgány. Obávali sme sa, že sa stanú najhorším zdrojom korupcie, no realita je iná. Opakujem, nie je to tak, že by sme korupciu vôbec nemali, ale neprerástla do rozmerov, že by sme pre ňu premárnili svoju šancu. Máme za sebou najúspešnejšie štvrťstoročie za posledných štyristo rokov.
Pomenoval problém, ktorý veľmi trápi aj Slovensko, prešovskú samosprávu nevynímajúc. Je ním korupcia. Vidieť, ako správny alebo nesprávny človek na vysokom poste ovplyvňuje život ľudí, ktorý si ho vybrali. Či si to uvedomujú alebo nie. Platí to presne aj pre náš Prešov.
Richard Drutarovský, poslanec, Prešov
Rokovali sme o genereli cyklistickej dopravy v Prešove
Kedy možno očakávať dokončenie diaľničného obchvatu D1 okolo Prešova?
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému len zisťovaniu, či budú vyvlastnení zo svojich domovov a fariem alebo nie. Ministerstvo životného prostredia totiž potichu...
Nový zákon umožňuje štátu za určitých podmienok vyvlastniť pozemky, pričom v špecifických prípadoch môže byť vyvlastnenie aj bez náhrady.
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby plánovanej prečerpávacej vodnej elektrárne Málinec. Vyplýva to z uznesení, ktoré jednomyseľne prijali poslanci na svojom februárovom...
Majitelia nehnuteľností chcú od barcelonskej radnice kompenzáciu vo výške 4,2 miliardy eur, ak v meste v roku 2028 skončí možnosť prenajímať byty turistom.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...
Mestské zastupiteľstvo (MsZ) v Hriňovej v Detvianskom okrese nesúhlasí s uskutočnením výstavby...
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...