Dá Európska komisia peniaze na obchvat Prešova? V októbri by malo byť jasnejšie

Doprava v Prešove a jej vyriešenie. V blížiacich sa voľbách budú mať túto tému v ústach mnohí kandidáti. Niektorým môže napadnúť, že využijú neznalosť väčšiny Prešovčanov a sľúbia niečo, čo by sme radi počuli. Aká je realita?

Slovensko je z hľadiska hustoty diaľničnej siete na svojom území pomerne zaostalou krajinou.

Ich výstavba je nákladná a krajiny, kde je diaľnic oveľa viac, ich budovali sústredene počas dlhšieho časového obdobia a dalo to ich ekonomikám dosť zabrať. Tamojší pracujúci pracovali a najmä z ich daní sa financovala výstavba diaľnic, teda najmä práca stavbárov.

Slovensko by tak, ako to u nás funguje, stavalo z vlastných prostriedkov diaľnice veľmi pomaly a desiatky rokov. Ak má byť výstavba rýchlejšia, bez financií zvonku to nedokážeme.

Vstupom do Európskej únie sme získali možnosť dostať na výstavbu diaľnic peniaze od obyvateľov ostatných krajín. Politika Európskej únie je založená na princípoch, pre ktoré je dobré pokrytie Európy diaľničnou sieťou nevyhnutné.

Obyvatelia ostatných krajín by možno privítali, keby ich peniaze slúžili na zveľadenie ich vlastnej krajiny, no skutočnosť je taká, že sa za ne budujú diaľnice pre nás na Slovensku.

Nie je im však ľahostajné, ako sa s tými peniazmi u nás nakladá. Prekáža im, ak sa peniaze rozkrádajú a ak sa za ne nebudujú naozaj zmysluplné a opodstatnené úseky diaľnic tam, kde ich naozaj treba.

Slovensko trápi jeden a aj druhý spomenutý problém.

Preto si Európska komisia povedala, že sa na Slovensku urobí veľký dopravný prieskum. Podľa jeho výsledkov sa ekonomicky určí, v akom poradí a kde sa začnú stavať ďalšie úseky diaľnic a rýchlostných ciest.

Ako sa to týka Prešova?

Práve z uvedeného dôvodu sa v apríli tohto roka uskutočnil aj v Prešove a v jeho okolí dopravný prieskum. Podľa jeho výsledkov sa Európska komisia rozhodne, na ktoré úseky našich diaľnic nám pošle peniaze všetkých obyvateľov Európskej únie, aby nám takto pomohli, keďže sami si na Slovensku nie sme schopní si potrebné diaľnice vybudovať.

Jedným z posudzovaných úsekov je aj diaľničný obchvat Prešova, ktorý má viesť z Vydumanca až ku Záborskému, cez tunel poza štvrť za Kalváriou. Výsledkom posúdenia môže byť, že sa Európska komisie rozhodne poslať peniaze inde na Slovensko, kde sa podľa prieskumu preukáže, že jazdí viac áut.

Potom neostane Prešove nič iné, len buď čakať ďalšie obdobie alebo postaviť diaľničný obchvat Prešova z peňazí slovenského štátneho rozpočtu. A to je, diplomaticky povedaná, nereálne.

To ešte nehovorím o tom, že Prešovu by v prvom rade z dopravného hľadiska pomohol najviac severný obchvat R4 z Vydumanca, cez Bikoš, okolo Šarišparku, cez tunel Okruhliak za Šidlovcom s vyústením až pri Kapušanoch pri Prešove.

No tento najpotrebnejší úsek súčasná vláda odmietla stavať.

Výsledok prieskumu spoznáme

Pri pravidelných ročných stretnutiach so zástupcami Národnej diaľničnej spoločnosti na pôde komisie zastupiteľstva pre dopravu, nám prisľubili, že nás s výsledkami dopravného prieskumu oboznámie hneď, ako to bude možné.

Kde to viazne, som sa opýtal minulý týždeň verejne na zasadnutí zastupiteľstva, keď som interpeloval vedenie mesta.

Odpoveď vedenia úradu si môžete pozrieť na zázname zo zasadnutia.

Spomínaný október tu bude čo nevidieť. Rozhodnutie o poslaní európskych peňazí do Prešova bude mať jasnejšie kontúry. Odborníci si o ňom myslia svoje a predpokladajú, ako pri zohľadnení objektívnych kritérií dopadne Prešov.

Ak kandidát sľúbi diaľnicu či jej presadzovanie, tak vedome klame

Prešovčania chcú počuť od kohokoľvek, že postaví či vybaví diaľnicu okolo Prešova, aby sme nemuseli stáť každý deň v zápchach.

Každý Prešovčan, ktorý im to sľúbi, vedome klame. Sami na Slovensku nevieme pracovať tak, aby sme toľko peňazí "vyrobili" a tak rozhodnutie o financovaní diaľnice okolo Prešova nemá v rukách ani slovenská vláda, tobôž akýkoľvek primátor z Prešova.

Pravda sa nepočúva ľahko, ale ľahšie sa s ňou žije. Ako táto zásada ovplyvní blížiacu sa komunálnu kampaň, uvidíme.

Prečo je Poľsko oveľa úspešnejšie vo využívaní eurofondov?

Slovákovi stačí prejsť za hranice krajiny do Poľska a vidí v porovnaní so Slovenskom neporovnateľný rozvoj.

Nebudem špekulovať, čím to je, ale pomôžem si vyjadrením známeho Poliaka Adama Michnika, ktorý túto záhadu vysvetlil inšpiratívne vo svojom minulotýždňovom rozhovore pre týždenník Trend, kde porovnal Poľsko zo Slovenskom.

Tu je jeho odpoveď na jednu z mnohých otázok v rozhovore:

Trend: Ešte jedna záhada – prečo je akurát Poľsko také úspešné vo využívaní eurofondov?

Adam Michnik: Poviem to opäť – lebo Tusk, a nielen on. Politici, ktorí mali na tieto veci vplyv, ako napríklad Leszek Balcerowicz, Marek Belka, nedovolili, aby okolo nich vznikli korupčné štruktúry.

Tusk má zásluhu, že sme vytvorili infraštruktúru, aby sa mohli európske fondy využívať.

Vedel, že ak si s tým nedá rady, tak nemá šancu na znovuzvolenie. Urobili sa konkurzy, z nich vzišli ľudia, ktorí prešli školeniami a vedeli s fondmi pracovať. Išlo o niekoľko tisíc úradníkov v celom Poľsku.

Pani Elźbieta Bieńkowská sa dostala do vlády, lebo mala skvelé výsledky v regióne Sliezska, a potom dostala príležitosť aj na celoštátnej úrovni.

Ale zásluhy majú aj miestne a regionálne samosprávne orgány. Obávali sme sa, že sa stanú najhorším zdrojom korupcie, no realita je iná. Opakujem, nie je to tak, že by sme korupciu vôbec nemali, ale neprerástla do rozmerov, že by sme pre ňu premárnili svoju šancu. Máme za sebou najúspešnejšie štvrťstoročie za posledných štyristo rokov.

Pomenoval problém, ktorý veľmi trápi aj Slovensko, prešovskú samosprávu nevynímajúc. Je ním korupcia. Vidieť, ako správny alebo nesprávny človek na vysokom poste ovplyvňuje život ľudí, ktorý si ho vybrali. Či si to uvedomujú alebo nie. Platí to presne aj pre náš Prešov.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Čo vieme o kauze Málinec: Vysvetľujeme, či môžu byť ľudia vyvlastnení aj či ich štát musí odškodniť

Posledné týždne sa farmári a obyvatelia z malých obcí na strednom Slovensku nevenujú ničomu inému...

Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...