Mosty na diaľnici cez Považskú Bystricu sa majú zmeniť a stáť menej. Na stavbe D1 pracuje aj pobočka firmy, ktorej zamestnancov obvinila česká polícia z augustového vlakového nešťastia.
Bratislava - Na rozostavanej časti diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer za vyše deväť miliárd korún sa majú ušetriť milióny vďaka zmenám stavby pred dokončením. O tie žiada Národná diaľničná spoločnosť (NDS) ministerstvo dopravy.
V júni požiadala NDS o zmeny na troch mostoch v druhom úseku. Ministerstvo žiadosti vyhovelo. Teraz žiadajú o zmenu na mestskej estakáde v prvom úseku, ktorá ide priamo ponad Považskú Bystricu.
Jeden z mostov v druhom úseku, na ktorom sa bude meniť technológia a tvary konštrukcie či pilierov, stavia dcérska spoločnosť firmy, ktorej zamestnanci sú obvinení v prípade pádu mosta v Česku. Na Slovensku realizuje niekoľko stavieb.
Hovorca NDS Marcel Jánošík na otázky SME, či je táto firma dôveryhodná a prečo sa robia zmeny na moste pred jeho dokončením, neodpovedal.
Jednou z firiem, ktorá vyhrala tender na diaľnicu, je aj česká spoločnosť Bogl&Krýsl. V súvislosti s pádom mosta v Česku polícia obvinila dvoch jej zamestnancov.
„Podľa dostupných dôkazov obidve osoby vedeli o porušenej statike a nič s tým neurobili. Či bude obvinenie rozšírené na celú firmu, nemožno v tejto chvíli potvrdiť ani vyvrátiť, “ povedala hovorkyňa novojičínskej polície Miroslava Michálková Šálková.
Pád rekonštruovaného mosta na trať pri Studánke v auguste tohto roku spôsobil vykoľajenie prichádzajúceho medzinárodného vlaku. Pri tragédii zahynulo sedem osôb. Pred dvoma týždňami podľahla zraneniam v Poľsku ôsma obeť nehody.
„V Česku spadol most, na Slovensku sa most mení. Otázka je, prečo zmeny neboli súčasťou projektu na začiatku a ako sa pri takých zmenách, kde treba nanovo myslieť aj na statiku, bude myslieť na výslednú bezpečnosť a kvalitu diaľnic,“ hovorí aktivista Juraj Smatana zo združenia Diaľnica a príroda.
Česká spoločnosť Bogl&Krýsl mala na moste pri Studánke v Česku subdodávateľsky zabezpečiť iba vysunutie mosta na miesto, kde mal stáť. Jej podiel na zákazke však bol podľa hlavnej zhotoviteľskej firmy Dopravných stavieb Ostrava - ODS väčší.
Podobné nejasnosti sú aj na slovenskej diaľnici D1 Mengusovce - Jánovce. NDS tvrdí, že slovenská Bogl&Krýsl tu stavia iba jeden most. Pavel Machava zo spoločnosti Media One, ktorá zabezpečuje externú komunikáciu spoločnosti, tvrdí, že slovenská pobočka realizuje dva mostné objekty a protihlukovú clonu na stavbe.
Na konci augusta NDS v médiách tvrdila, že zatiaľ nemá k dispozícii návrhy na zmeny mestskej estakády. V priebehu nasledujúcich deviatich pracovných dní však už stihla pripraviť list so žiadosťou o zmeny pre ministerstvo dopravy. Žiadosť je odôvodnená dlhšou životnosťou mosta a jeho jednoduchšou údržbou. Hlavný architekt mestskej estakády Miroslav Maťaščík v minulosti povedal, že „dôvodom návrhu na zmenu koncepcie objektu je predovšetkým mimoriadne krátky čas výstavby - 21 mesiacov, čo je na hranici reálnosti zvládnutia takého náročného objektu.“
„Národná diaľničná spoločnosť zjednodušuje projekt, šetrí tým rádovo stomiliónové sumy, ale súčasne tvrdí, že nie je možné odškodniť ľudí spod diaľnice“ povedal Smatana.
Mesto si ako podmienku na vydanie územného rozhodnutia v roku 2004 dalo, že estakáda bude nadčasová a architektonicky zaujímavá stavba. V súčasnosti prebieha konanie o zmene stavby pred jej dokončením.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Ľudom spod diaľnice zabezpečia nájomné byty
Obyvatelia Považskej Bystrice chcú pomoc od štátu
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.