Diaľnica cez Považskú Bystricu: kto má dôvod na oslavu?

Dnes prišli do Považskej Bystrice poprední predstavitelia rezortu dopravy slávnostne otvoriť výstavbu diaľničného úseku, ktorý má viesť estakádovým variantom doslova ponad hlavy obyvateľov mesta. Zamyslime sa však, kto tu má vlastne dôvod na oslavu?

Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť určite nie. Projekt viazne už od roku 1996 a toto zdržanie už štátu pravdepodobne prinieslo väčšie finančné straty, než by znamenalo budovanie tunelového obchvatu Považskej Bystrice. Tunelový obchvat mesta mal vyššie stavebné náklady ako estakáda, ale za 10 rokov právnych ťahaníc sa ukázalo, že navrhovať diaľnicu cez husto osídlenú oblasť môže byť väčšia drina, než kopať tunel do skaly. Kvapkou horkosti do slávnostného pohára je aj skutočnosť, že Európska komisia im vrátila na prepracovanie žiadosť o grant, za ktorý sa mala stavať časť tohto úseku. Takže od poklepania kameňa po prestrihnutie pásky to nemusí trvať len tie sľubované dva roky.

Súčasné vedenie mesta Považská Bystrica tiež jasať nemôže. Zdedilo kauzu od predchádzajúcej garnitúry v stave, kedy sa už samotné trasovanie diaľnice prakticky nedalo ovplyvniť. Musia dohrať zúfalú „hru na kompenzácie", ktorú diaľničiari dokázali nanútiť predchádzajúcemu primátorovi Ľubošovi Lackovičovi. Nezostáva im nič iné, než drankať od štátu aspoň nejaké odškodnenie za prijatie environmentálne neprijateľného mestského variantu. Pritom môžu byť kedykoľvek obvinení, že svojimi požiadavkami na investovanie do miestnych komunikácií spomaľujú výstavbu vytúženej diaľnice...

Naše občianske združenia, ktoré od začiatku protestovali proti mestskej estakáde a žiadali tunelový obchvat mesta, čiže rešpektovanie Záverečného stanoviska MŽP SR a zdravého rozumu, tiež nemajú žiadny dôvod na oslavu. Značná časť verejnosti podľahla mýtu, že diaľnicu dokázali na 10 rokov zablokovať dve občianske združenia. Bude pre nás len veľmi trpkým zadosťučinením, keď ľudia zažijú na vlastnej koži veci, pred ktorými sme varovali.

Tí, o ktorých by malo ísť najviac, obyvatelia Považskej Bystrice, utrpeli jasnú porážku. Diaľnica sa stavia pre mesto najhorším variantom, s 10 ročným oneskorením, a ešte aj bez sľubovaných kompenzácií. Najhoršie to odnesú ľudia zo štvrte Stred, ktorí budú obťažovaní hlukom a nečistotami zo staveniska. Pokles ceny bytov v blízkosti diaľnice je citeľný už teraz, a výmena okien v pásmach, kde bude prekročená hluková norma, je pre nich len úbohou náplasťou. Všetkých obyvateľov mesta sa dotknú dopravné komplikácie a uzávery počas výstavby. Veď stavba odstaví jednu z dvoch najfrekventovanejších križovatiek v meste. Dopravná situácia v meste sa nemá výraznejšie zlepšiť ani po spustení diaľnice do prevádzky, kvôli diaľničnému privádzaču Centrum sa v niektorých častiach mesta oproti súčasnému stavu dokonca údajne zhorší.

Zdanlivo by sa mohli radovať obyvatelia ostatných miest a obcí.

Veď dlhotrvajúci odpor „domorodcov" bol potlačený, štát na stavebných nákladoch ušetril miliardy, a vodiči po dokončení estakády za pár sekúnd prefrčia ponad mesto, ktoré bývalo synonymom dopravnej zápchy. Lenže netešte sa predčasne.

V ten istý týždeň, kedy bola spustená výstavba diaľnice ponad hlavy považskobystričanov, prijala národná rada zákon , ktorý v mene urýchlenia stavby diaľnic umožňuje nevídané ignorovanie vlastníckych práv. Buldozér, ktorý prevalcoval Považskú Bystricu, možno veľmi rýchlo uvidíte vo vlastnej záhrade.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.