Dnes prišli do Považskej Bystrice poprední predstavitelia rezortu dopravy slávnostne otvoriť výstavbu diaľničného úseku, ktorý má viesť estakádovým variantom doslova ponad hlavy obyvateľov mesta. Zamyslime sa však, kto tu má vlastne dôvod na oslavu?
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť určite nie. Projekt viazne už od roku 1996 a toto zdržanie už štátu pravdepodobne prinieslo väčšie finančné straty, než by znamenalo budovanie tunelového obchvatu Považskej Bystrice. Tunelový obchvat mesta mal vyššie stavebné náklady ako estakáda, ale za 10 rokov právnych ťahaníc sa ukázalo, že navrhovať diaľnicu cez husto osídlenú oblasť môže byť väčšia drina, než kopať tunel do skaly. Kvapkou horkosti do slávnostného pohára je aj skutočnosť, že Európska komisia im vrátila na prepracovanie žiadosť o grant, za ktorý sa mala stavať časť tohto úseku. Takže od poklepania kameňa po prestrihnutie pásky to nemusí trvať len tie sľubované dva roky.
Súčasné vedenie mesta Považská Bystrica tiež jasať nemôže. Zdedilo kauzu od predchádzajúcej garnitúry v stave, kedy sa už samotné trasovanie diaľnice prakticky nedalo ovplyvniť. Musia dohrať zúfalú „hru na kompenzácie", ktorú diaľničiari dokázali nanútiť predchádzajúcemu primátorovi Ľubošovi Lackovičovi. Nezostáva im nič iné, než drankať od štátu aspoň nejaké odškodnenie za prijatie environmentálne neprijateľného mestského variantu. Pritom môžu byť kedykoľvek obvinení, že svojimi požiadavkami na investovanie do miestnych komunikácií spomaľujú výstavbu vytúženej diaľnice...
Naše občianske združenia, ktoré od začiatku protestovali proti mestskej estakáde a žiadali tunelový obchvat mesta, čiže rešpektovanie Záverečného stanoviska MŽP SR a zdravého rozumu, tiež nemajú žiadny dôvod na oslavu. Značná časť verejnosti podľahla mýtu, že diaľnicu dokázali na 10 rokov zablokovať dve občianske združenia. Bude pre nás len veľmi trpkým zadosťučinením, keď ľudia zažijú na vlastnej koži veci, pred ktorými sme varovali.
Tí, o ktorých by malo ísť najviac, obyvatelia Považskej Bystrice, utrpeli jasnú porážku. Diaľnica sa stavia pre mesto najhorším variantom, s 10 ročným oneskorením, a ešte aj bez sľubovaných kompenzácií. Najhoršie to odnesú ľudia zo štvrte Stred, ktorí budú obťažovaní hlukom a nečistotami zo staveniska. Pokles ceny bytov v blízkosti diaľnice je citeľný už teraz, a výmena okien v pásmach, kde bude prekročená hluková norma, je pre nich len úbohou náplasťou. Všetkých obyvateľov mesta sa dotknú dopravné komplikácie a uzávery počas výstavby. Veď stavba odstaví jednu z dvoch najfrekventovanejších križovatiek v meste. Dopravná situácia v meste sa nemá výraznejšie zlepšiť ani po spustení diaľnice do prevádzky, kvôli diaľničnému privádzaču Centrum sa v niektorých častiach mesta oproti súčasnému stavu dokonca údajne zhorší.
Zdanlivo by sa mohli radovať obyvatelia ostatných miest a obcí.
Veď dlhotrvajúci odpor „domorodcov" bol potlačený, štát na stavebných nákladoch ušetril miliardy, a vodiči po dokončení estakády za pár sekúnd prefrčia ponad mesto, ktoré bývalo synonymom dopravnej zápchy. Lenže netešte sa predčasne.
V ten istý týždeň, kedy bola spustená výstavba diaľnice ponad hlavy považskobystričanov, prijala národná rada zákon , ktorý v mene urýchlenia stavby diaľnic umožňuje nevídané ignorovanie vlastníckych práv. Buldozér, ktorý prevalcoval Považskú Bystricu, možno veľmi rýchlo uvidíte vo vlastnej záhrade.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Mapa diaľnice D1, D2, D3, D4 a rýchlostné cesty R1, R2, R3, R4, R5, R6, R7
Nad Považskou Bystricou začali stavať diaľnicu
Poslanci schválili rýchlejšie vyvlastňovanie
Pre diaľnicu cez Považskú Bystricu chcú vyvlastniť 13 majiteľov pozemkov
Ľudia nie sú solidárni so spoluobčanmi, ktorým stavba diaľnic škodí
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 -...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...