Najdhší tunel začnú stavať neskôr, ale termín dostavby neposunuli. Stavbu hlavného ťahu môže blokovať aj kartelová dohoda.
BRATISLAVA. Pred pol rokom rátala Národná diaľničná spoločnosť s tým, že dva úseky D1 v okolí Žiliny, ktoré majú spolu takmer 25 kilometrov, rozostavia do konca roku 2013. Dnes je isté, že začala výstavbu iba jedného z nich.
Takto sa posúvajú termíny stavby diaľnic často. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť niekoľko dní pred voľbou prezidenta ubezpečuje, že úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami bude v prevádzke v roku 2019.
Dôvody, prečo by ani tento plán štátu nemusel vyjsť, sú minimálne tri.
Najvyšší súd rozhodol, že šesť firiem, medzi ktorými sú aj Skanska, Doprastav či Strabag, sa pred rokmi pri súťaži o stavbu cesty medzi Mengusovcami a Jánovcami dohadovali na tom, kto ponúkne akú cenu.
Národná diaľničná spoločnosť preto musí v tendroch, do ktorých sa tieto firmy prihlásili, čakať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie. Má povedať, či vôbec môžu bojovať o štátne zákazky.
Takýmto prípadom je na D1 stavba žilinského úseku, na ktorom má stáť najdlhší tunel na Slovensku, Višňové.
Najlacnejší uchádzači o túto zákazku sú Skanska v konzorciu so Strabagom. Ponúkli cenu 338 miliónov eur, cenová ponuka druhého najlacnejšieho Doprastavu bola o 44 miliónov eur vyššia.
Národná diaľničná nevidí dôvody na to, aby sa tento rok nemohla začať výstavba tunela. Ak by sa ukázalo, že firmy z kartelu nemôžu súťažiť, vyberala by víťaza spomedzi ďalších uchádzačov.
V hre tak môže byť aj firma Dúha podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý chcel kúpiť Novácke chemické závody. V tendri bola ponuka jeho firmy tretia najlacnejšia.
Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák si však myslí, že štát bude musieť súťažiť nanovo. Firmy totiž v tendri už dlho viazali peniaze vo forme zábezpeky.
Očakáva, že skôr nebudú súhlasiť s predĺžením lehoty, počas ktorej sú ich ponuky viazané a od tendra odskočia.
„Ak všetko pôjde hladko, mohol by sa štát dostať k stavbe tunela asi o šesť až osem mesiacov,“ hovorí Čermák.
Tunel Višňové sa má stavať 5,5 roka. Za posledný polrok už štát oddialil predpokladaný začiatok jeho výstavby z roku 2013 na rok 2014. Termín dostavby v roku 2018 však neposunul na neskôr.
Najväčším rizikom pri pohľade na termíny výstavby D1 je úsek medzi Turanmi a Hubovou. Tvrdí to Národná diaľničná spoločnosť.
Stále čaká na analýzu, či bude musieť túto diaľnicu preprojektovať. Ochranárom sa totiž nepáči, že štát chce cestu viesť krížom cez chránenú prírodu a nie radšej šetrnejším tunelom Korbeľka.
To by podľa diaľničiarov odsunulo stavbu tohto úseku o dva až tri roky. S týmto odhadom súhlasí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.
Čermák si myslí, že tunelový variant cesty ju môže oddialiť aj o päť rokov.
Štát neplánuje v dohľadnom čase postaviť druhú rúru tunela Branisko. Tvrdí, že v tejto lokalite nejazdí toľko áut, aby to bolo potrebné.
Kajánek s tým súhlasí, no upozorňuje, že keď sa tunel musí uzavrieť, alternatívna cesta kapacitne nevyhovuje.
Čermák to vidí tak, že ak sú štyri pruhy pred aj za tunelom, mal by mať aj tunel štyri jazdné pruhy.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Kauzu Branisko polícia ukončila, Palacku ani iného politika neobvinili
Koniec sveta a diaľnica do Košíc
Počiatek: Diaľnica do Košíc bude v roku 2018
Obchvat Sabinova by mali postaviť do konca roka 2015
S výstavbou rýchlocesty R5 sa začne až po 2014
Diaľnicu D1 dokončia najskôr v roku 2018
Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017
Diaľnica spája Bratislavu s Prahou 30 rokov
V roku 2014 súvislá diaľnica do Košíc nebude
Fico: Banky sľúbili peniaze na päť severných úsekov diaľnice D1
Diaľnicu dokončia o päť rokov, tunel zabezpečia do roka
Nové diaľničné tunely do roku 2010 nebudú
Trenčín a Prievidzu spojí cesta po roku 2017
Vážny: Diaľnicu možno nestihneme v termíne
Diaľnica do Poľska do roku 2014 podľa Fica nie je istá
Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom
Kilometer diaľnice by mal výjsť na 119 miliónov
Fico: Výstavbu diaľníc urýchlime za každú cenu
Do konca roka 2010 má u nás pribudnúť 238 km diaľnic
Súvislá diaľnica do Košíc za Fica nebude
Diaľnica D1 a rýchlocesta R1 majú byť dokončené v roku 2012
Tunely pri Žiline sprejazdnia v roku 2010
Fico trvá na diaľnici do Košíc – rok 2010
Diaľnica s Poľskom by mala byť do roku 2014
Výstavba diaľnic sa podľa Vážneho od roku 2008 zrýchli
Prokopovič: Čo sa stane, ak diaľnicu nestihnú dostavať? Nič.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...