Diaľnica D1 môže byť v roku 2019. Alebo 2024

Najdhší tunel začnú stavať neskôr, ale termín dostavby neposunuli. Stavbu hlavného ťahu môže blokovať aj kartelová dohoda.

BRATISLAVA. Pred pol rokom rátala Národná diaľničná spoločnosť s tým, že dva úseky D1 v okolí Žiliny, ktoré majú spolu takmer 25 kilometrov, rozostavia do konca roku 2013. Dnes je isté, že začala výstavbu iba jedného z nich.

Takto sa posúvajú termíny stavby diaľnic často. Napriek tomu Národná diaľničná spoločnosť niekoľko dní pred voľbou prezidenta ubezpečuje, že úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Košicami bude v prevádzke v roku 2019.

Dôvody, prečo by ani tento plán štátu nemusel vyjsť, sú minimálne tri.

1. Kartel

Najvyšší súd rozhodol, že šesť firiem, medzi ktorými sú aj Skanska, Doprastav či Strabag, sa pred rokmi pri súťaži o stavbu cesty medzi Mengusovcami a Jánovcami dohadovali na tom, kto ponúkne akú cenu.

Národná diaľničná spoločnosť preto musí v tendroch, do ktorých sa tieto firmy prihlásili, čakať na usmernenie Úradu pre verejné obstarávanie. Má povedať, či vôbec môžu bojovať o štátne zákazky.

Takýmto prípadom je na D1 stavba žilinského úseku, na ktorom má stáť najdlhší tunel na Slovensku, Višňové.

Najlacnejší uchádzači o túto zákazku sú Skanska v konzorciu so Strabagom. Ponúkli cenu 338 miliónov eur, cenová ponuka druhého najlacnejšieho Doprastavu bola o 44 miliónov eur vyššia.

Národná diaľničná nevidí dôvody na to, aby sa tento rok nemohla začať výstavba tunela. Ak by sa ukázalo, že firmy z kartelu nemôžu súťažiť, vyberala by víťaza spomedzi ďalších uchádzačov.

V hre tak môže byť aj firma Dúha podnikateľa Miroslava Remetu, ktorý chcel kúpiť Novácke chemické závody. V tendri bola ponuka jeho firmy tretia najlacnejšia.

Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák si však myslí, že štát bude musieť súťažiť nanovo. Firmy totiž v tendri už dlho viazali peniaze vo forme zábezpeky.

Očakáva, že skôr nebudú súhlasiť s predĺžením lehoty, počas ktorej sú ich ponuky viazané a od tendra odskočia.

„Ak všetko pôjde hladko, mohol by sa štát dostať k stavbe tunela asi o šesť až osem mesiacov,“ hovorí Čermák.

Tunel Višňové sa má stavať 5,5 roka. Za posledný polrok už štát oddialil predpokladaný začiatok jeho výstavby z roku 2013 na rok 2014. Termín dostavby v roku 2018 však neposunul na neskôr.

2. Ochranári

Najväčším rizikom pri pohľade na termíny výstavby D1 je úsek medzi Turanmi a Hubovou. Tvrdí to Národná diaľničná spoločnosť.

Stále čaká na analýzu, či bude musieť túto diaľnicu preprojektovať. Ochranárom sa totiž nepáči, že štát chce cestu viesť krížom cez chránenú prírodu a nie radšej šetrnejším tunelom Korbeľka.

To by podľa diaľničiarov odsunulo stavbu tohto úseku o dva až tri roky. S týmto odhadom súhlasí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného.

Čermák si myslí, že tunelový variant cesty ju môže oddialiť aj o päť rokov.

3. Tunel Branisko

Štát neplánuje v dohľadnom čase postaviť druhú rúru tunela Branisko. Tvrdí, že v tejto lokalite nejazdí toľko áut, aby to bolo potrebné.

Kajánek s tým súhlasí, no upozorňuje, že keď sa tunel musí uzavrieť, alternatívna cesta kapacitne nevyhovuje.

Čermák to vidí tak, že ak sú štyri pruhy pred aj za tunelom, mal by mať aj tunel štyri jazdné pruhy.

Podrobne monitorujeme:

Prešov, diaľničný obchvat, tunel

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Priamo súvisiace články

Kauzu Branisko polícia ukončila, Palacku ani iného politika neobvinili 

Nezáviďme si diaľnice 

Koniec sveta a diaľnica do Košíc 

Počiatek: Diaľnica do Košíc bude v roku 2018 

Obchvat Sabinova by mali postaviť do konca roka 2015 

S výstavbou rýchlocesty R5 sa začne až po 2014 

Diaľnicu D1 dokončia najskôr v roku 2018 

Diaľnica z Bratislavy do Košíc má byť do roku 2017 

Diaľnica spája Bratislavu s Prahou 30 rokov 

V roku 2014 súvislá diaľnica do Košíc nebude 

Fico: Banky sľúbili peniaze na päť severných úsekov diaľnice D1 

Diaľnicu dokončia o päť rokov, tunel zabezpečia do roka 

Nové diaľničné tunely do roku 2010 nebudú 

Ficov diaľničný sen sa stráca 

Trenčín a Prievidzu spojí cesta po roku 2017 

Vážny: Diaľnicu možno nestihneme v termíne 

Diaľnica do Poľska do roku 2014 podľa Fica nie je istá 

Vážny vyhral. Môže stavať na cudzom 

Kilometer diaľnice by mal výjsť na 119 miliónov 

Fico: Výstavbu diaľníc urýchlime za každú cenu 

Do konca roka 2010 má u nás pribudnúť 238 km diaľnic 

Súvislá diaľnica do Košíc za Fica nebude 

Diaľnica D1 a rýchlocesta R1 majú byť dokončené v roku 2012 

Tunely pri Žiline sprejazdnia v roku 2010 

Fico trvá na diaľnici do Košíc – rok 2010 

Diaľnica s Poľskom by mala byť do roku 2014 

Výstavba diaľnic sa podľa Vážneho od roku 2008 zrýchli 

Prokopovič: Čo sa stane, ak diaľnicu nestihnú dostavať? Nič. 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...