Diaľnica D4 má vytvoriť okolo hlavného mesta okruh. Nie všetci sú za.

Doprava v okolí Bratislavyje neúnosná. Je potrebný diaľničný okruh. Najväčšia diskusia je okolo tunela cez Karpaty.

Historická poloha Bratislavy ako dopravného uzla je pre ňu zároveň nevýhodou. Štvorpruhová diaľnica už zďaleka nestačí.

Bratislava hovorí o novej diaľnici

Výstavba diaľnice D4 sa blíži. Jej koridor je od roku 2005 určený, ostáva ešte vybrať jeden zo siedmich variantov tunela cez Karpaty. O nich sa bude hovoriť na stretnutí projektantov s občanmi, ktoré bude v piatok o 17.00 v kultúrnom centre v Stupave.

D4 spojí existujúce diaľnice D1 a D2. Na rakúskej strane sa napojí na diaľnicu A6 pri Kittsee a na rýchlostnú komunikáciu S8 pri Marcheggu. Vytvorí sa tak oblúk okolo Bratislavy.

Štát plánuje okruh dokončiť v najbližšom desaťročí, náklady sa odhadujú na 30 až 40 miliárd korún. „Sme vo fáze diskusie s občanmi,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti. „Diaľnica povedie husto obývaným územím a možno očakávať mnoho rokovaní o majetkovom vyrovnaní pozemkov.

Problémy s dopravou

Ešte pred stupavským stretnutím budú v stredu dopravu rozoberať starostovia obcí v okolí Bratislavy, ktorých sa má výstavba dotknúť. Ich spoločným problémom je regionálna tranzitná doprava ich územím.

Problémom Bratislavy je zas medzinárodný tranzit. Na Patrónke, kadiaľ prechádzajú kamióny z Maďarska a Rakúska do Česka a späť, musí bratislavský magistrát opravovať vyjazdené „koľaje“. V zápchach tu s ka­miónmi stoja autá Bratislavčanov aj mestská hromadná dop­rava. V júni otvoria tunel Sitina, ktorý kamióny odkloní. To isté sa deje v Petržalke. „Keď dnes ide kamión po úseku Senecká – Mierová do Rakúska, nepokračuje po diaľnici Einsteinova, ale po mestskej ceste Einsteinova,“ hovorí Jánošík.

Dnes sa totiž využíva hraničný priechod Berg, nie Kittsee. K tomu vedie zatiaľ jediný hotový 2,3-kilometrový úsek D4. V novembri však Rakúsko otvorí na druhej strane diaľnicu A6. Tým by sa malo Bratislave odľahčiť.

Proti tunelu

Okruh by pomohol. Na to však treba preklenúť Karpaty tunelom. Podľa Jánošíka pôjde o najdlhší tunel na Slovensku s dĺžkou asi deväť kilometrov. Vyústiť má medzi Račou a Vajnormi, na druhej strane medzi Borinkou a Mariankou, o presnej trase sa diskutuje.

Obyvatelia malokarpatských obcí sa však búria. Nepáči sa im, že pri ich domoch povedie nová diaľnica. Ide nielen o starousadlíkov, ale aj o bývalých Bratis­lavčanov, ktorí sa vysťahovali za drahým a príjemným bývaním mimo mesta. „Argumentujú tým, že žijú v oddychovej zóne,“ hovorí Jánošík.

V blízkosti budúcej stavby sú hrad Pajštún s prírodnou rezerváciou, Borinský kras a vzácne mokrade. Vplyv stavby na životné prostredie preskúma ministerstvo.

Iná možnosť dokončiť diaľničný okruh nie je. „Je to jasné, ak sa pozrieme na mapu nehodovosti a intenzity dopravy,“ tvrdí Jánošík. Hovorí sa aj o medzinárodnom tlaku – ak sa okruh neurobí, Slovensko môže prísť o štatút tranzitnej krajiny, teda aj o peniaze. Na budúci rok má totiž naša krajina vstúpiť do schengenského priestoru.

Trasa diaľnice D4 a jej súčasti

  • od rakúskej diaľnice A6, priechod Jarovce - Kittsee
  • cez Dunaj šiestym mostom
  • poza Slovnaft, Podunajské Biskupice a Most pri Bratislave
  • mostom cez Malý Dunaj
  • dvoma tunelmi pri letisku
  • križovatka s D1 Ivanka pri Du­naji – sever
  • tunelom cez Karpaty medzi Vajnormi a Račou
  • výjazd z tunela medzi Borinkou a Mariankou
  • križovatka s D2 Stupava –juh
  • smerom do Rakúska mostom cez Moravu
  • k rakúskej rýchlostnej komunikácii S8, priechod Marchegg
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...