Rizikovými úsekmi medzi sú výstavba obchvatu Prešova a výstavbu úseku diaľnice D1 medzi Turanmi a Hubovou.
BRATISLAVA. Počas éry ministra dopravy Jána Počiatka zo Smeru sa dokončilo približne 46 kilometrov diaľnic a ďalších približne 40 kilometrov sa rozostavalo. Napriek tomu Bratislavu a Košice nemusí diaľnicou spojiť ani vláda, ktorá vzíde po marcových parlamentných voľbách.
Na definitívne dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami štát bude musieť rozostavať dva posledné úseky. A práve tie sú podľa viacerých odborníkov najrizikovejšie.
Prvým úsekom, ktorý sa bude musieť dokončiť na autostráde medzi hlavným mestom a metropolou Východného Slovenska, je juhozápadný obchvat Prešova. Hoci Národná diaľničná spoločnosť súťaž na jeho výstavbu vypísala ešte vlani v júni, dodnes tender neuzavrela. Termín jeho uzavretia stále nie je známy, pričom celý proces brzdia námietky na Úrade pre verejné obstarávanie.
Obchvat Prešov, s predpokladanou hodnotou zákazky takmer 370 miliónov eur, patrí medzi časovo najnáročnejšie. Štátni diaľničiari odhadujú, že stavbári ho budú stavať viac ako štyri roky. V praxi to znamená, že aj keby Národná diaľničná v týchto dňoch podpísala zmluvu, takmer osemkilometrový úsek by sa dokončoval na prelome marca a apríla v roku 2020.
Ďalším rizikom, ktorý dokončenie diaľnice medzi Bratislavou a Košicami môže posunúť, je približne 13-kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou. Vzhľadom na masívny zosuv pôdy neďaleko Šútova a možnú zmenu trasy tohto úseku si NDS dala vypracovať nový posudok vplyvu na životné prostredie. Jeho výsledky ešte nemá rezort dopravy k dispozícii.
Aj preto sa podľa ministerstva dopravy začiatok výstavby tohto úseku odhadnúť nedá. Podľa Martina Bakoša, šéfa spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá na diaľniciach stavby dozoruje, by sa musel úsek medzi Turanmi a Hubovou začať najneskôr do roka. Inak sa dokončenie diaľnice v roku 2020 nestihne.
"Všetky úseky medzi Bratislavou a Košicami sú buď zazmluvnené alebo sa súťažia, a termín ich dokončenia je rok 2019 alebo skôr. Jediným otáznikom zostáva Turany - Hubová, kde zasiahla vyššia moc a kvôli masívnemu zosuvu sa dnes miesto výstavby musí hľadať nové riešenie," povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Rezort Jána Počiatka však stále verí, že ak všetko pôjde podľa ideálneho scenára a nenastanú žiadne komplikácie, plynulá D1 z Bratislavy do Košíc môže byť už v tomto desaťročí.
Okrem toho na jeho výstavbu štát aktuálne nemá dostatok peňazí, vyčerpal aj eurofondy. Výstavba by mala stáť približne 700 miliónov eur.
Najdlhší tunel na Slovensku - viac ako sedemkilometrový tunel - sa v tomto volebnom období podarilo spustiť. Tunel s priľahlou diaľnicou by mal stáť 410 miliónov eur. Celý úsek by sa mal dokončiť v roku 2019.
Ďalším úsekom, ktorý Počiatek spustil, no súťaž vypísal ešte jeho predchodca bol obchvat Ružomberka - konkrétne úsek medzi Hubovou a Ivachnovou. Tento úsek stavia konzorcium OHL ŽS a Váhostav. Výstavba má stáť takmer 228 miliónov eur.
Ministerstvo dopravy pod vedením Jána Počiatka za Smer okrem toho rozbehlo výstavbu aj ďalších úsekov diaľnic, napríklad na úsek pod Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou. Stavbári sľubujú, že ho postavia za približne 427 miliónov eur.
Počiatek pre voľbami strihal pásky na troch diaľničných úsekoch. Počas jeseň otvoril úseky na diaľnici D1 medzi Bratislavou a Košicami. Jedným z nich bol aj jeden úsek Jánovce - Jablonov, kde na jeseň 2012 neďaleko Kuriman padla mostná konštrukcia. Štyria ľudia zomreli, ďalší sa zranili. Vlani, po troch rokoch vyšetrovania, polícia obvinila nemeckú statičku.
Sabine H. podľa vyšetrovateľa chybne naprojektovala vzájomné stuženie podporných konštrukcií, čo spôsobilo zrútenie časti mostnej konštrukcie.
Za výstavbu mosta neďaleko Kuriman zodpovedala česká spoločnosť Bögl a Krýsl. Celý úsek stavala spolu s Váhostavom. Stavebná firma Juraja Širokého stavala aj úsek neďaleko Martina - viac ako 16-kilometrovú diaľnicu medzi Dubnou Skalou a Turanmi.
Množstvu malých subdodávateľov Váhostav nevyplatil za práce, pričom mu vznikli dlhy v desiatkach miliónov eur. Dlhy sa jej podarilo odpísať vďaka reštrukturalizácii. Širokému prišiel na pomoc aj premiér Robert Fico. Dlhy Váhostavu zaplatia banky zo svojho odvodu. Dodávatelia Váhostavu však aj tak neuvidia všetky svoje peniaze.
Rovnakým odpisovaním dlhov si počas tohto obdobia prešiel aj Doprastav. Ten spolu so Strabagom staval úsek neďaleko Prešova, pričom cenu oproti štátnym odhadom stlačil o viac ako polovicu. Stratové zákazky brala aj Eurovia, ktoré dokončovala úsek Jánovce - Jablonov, II. úsek. Aj na úseku tejto diaľnice došlo k smrteľnému nešťastiu, počas razenia tunela Šibenik.
Za éry Jána Figeľa padli ceny diaľnic na historické dno. Počas Počiatkovej éry stúpli vyššie. Kým za Figeľovej éry sa ceny pohybovali približne na 50 percent štátnej expertízy, Počiatkova éra prišla až k 80 percentám.
Šéf analytickej spoločnosti CEEC Research Jiři Vacek hovorí, že počas posledných štyroch rokov sa podarilo vypísať a zadať niekoľko nových zákazok, ktoré naplnili zásobníky prác stavebných firiem, čo znížilo tvrdý konkurenčný boj v súťažiach.
"Ten samozrejme sám o sebe prínosný je, ale len do určitej miery. Ak dôjde k tomu, že firmy začnú ponúkať dumpingové ceny a následne v snahe ustáť zákazky prestanú platiť, už pre trh pozitívne nie je. Rovnako firmy si uvedomili po spotrebovaní svojich kapitálových rezerv, že už ďalej dumpingové ceny neudržia a začali svoje ponukové ceny zvyšovať," dodal Vacek.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Prešovský podnikateľ Remeta chce diaľnice stavať len na východe
Pozrite sa, kde sa začnú v najbližšom čase stavať diaľnice na východe
Na jar sa zahryznú bagre do tunela pri Prešove a Bidovciach
Reči o výkupe pozemkov majú signalizovať, že sa blíži obchvat Prešova
Diaľničný obchvat Prešova: Kadiaľ povedie a čo zmení v meste
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh
Diaľničný obchvat Prešova začnú stavať najskôr o tri roky
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, tunel - situačný výkres
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.