Váhostav žiada o posun dokončenia úseku na východe, na stavbe je málo strojov i ľudí. Zadlžená firma hovorí, že stavba D1 mešká najmä pre počasie.
BRATISLAVA. Deväť kilometrov diaľnice D1 medzi Jánovcami a Jablonovom pri Levoči malo konzorcium okolo Váhostavu dokončiť v júli. Teraz chce termín odovzdania úseku posunúť.
Podľa neoficiálnych informácií žiada posun o šesť mesiacov, počas ktorých sa môže stavať. Ak zarátame aj obdobia so zlým počasím a prestojmi, môže to byť aj rok.
„Požiadavku na predĺženie termínu lehoty výstavby posúdi stavebný dozor,“ povedal šéf Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Milan Gajdoš. NDS tvrdí, že za meškaním sú chýbajúce kapacity na stavbe.
Váhostav pritom naznačuje, že môže meškať aj so 16-kilometrovým úsekom medzi Dubnou skalou a Turanmi pri Martine. Má ju odovzdať do konca roka, ale už teraz je v niekoľkomesačnom sklze.
Dá sa čakať, že aj na stavbu tohto úseku si bude pýtať viac času, naznačil Gajdoš. Ak to urobí, aj tu dozor posúdi, či za meškanie môže firma, alebo došlo k niečomu nečakanému, napríklad k zosuvu pôdy.
Už v minulosti dodávatelia Váhostavu naznačovali, že ich riadne neplatí, a tak nepracujú, ako majú. Tvrdia, že kým sa čaká na materiál, ktorý nezaplatil, sa nestavia.
Výstavba D1
Ako napreduje
Zdroj: NDS
Váhostav sa obhajuje tým, že jeho finančné problémy nie sú pri časovom sklze výstavby rozhodujúce. Argumentuje najmä počasím, teraz analyzuje, aké omeškanie firme spôsobili povodne.
Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research, ktorá sa venuje analýzam stavebného sektora, si myslí, že meškanie Váhostavu na stavbe je kombináciou viacerých faktorov. Patrí medzi ne počasie, ale aj zmeny, ktoré sa museli urobiť v projektoch na diaľnice.
No vraví, že časový sklz spôsobili aj meškajúce splátky faktúr. Tento problém by sa mal podľa jeho informácií cez splátkové kalendáre zmierniť.
Ak by Váhostav mal meškať pre jeho zlú finančnú disciplínu, štát by ho mal za to pokutovať, myslí si analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák.
Ako bývalý manažér Národnej diaľničnej spoločnosti pripomína, že ročné meškanie je extrém a väčšina diaľnic býva ukončená v zmluvných termínoch.
Spomenul, že Inžinierske stavby dostali za štvormesačné neoprávnené omeškanie s prácami na úseku D1 medzi Mengusovcami a Jánovcami pokutu vyše sedem miliónov eur (v tom čase ešte 217 miliónov slovenských korún).
Váhostav sa podľa neoficiálnych informácií snaží udržať výšku svojich úverov na takej úrovni, aby sa nepredlžil a nebol nútený ísť do reštrukturalizácie.
V tej už je napríklad Doprastav, ktorý stavia úsek D1 pri Prešove. Štát mu schválil oddialenie odovzdania tohto úseku asi o štyri mesiace. Dôvodom meškania však mali byť zosuvy pôdy a počasie, nie nedostatok peňazí.
Pre firmu je podľa Čermáka najlacnejšie, keď využíva vlastné kapacity. Keď si musí prenajať cudzie, rastú jej náklady. Aj Inžinierske stavby dostali pokutu preto, že kapacity prevelili inde a dodatočné si nezazmluvnili.
Doprastav má dnes na starosti výstavbu menšieho počtu úsekov diaľnic než Váhostav, a tak môže viac využívať svojich ľudí a stroje.
Najväčšie riziko dostavby D1 je jej časť vedúca cez Fatru. Hrozilo, že sa musí prepracovať pre ochranu rysov či medveďov.
BRATISLAVA. Hlavná dopravná tepna D1 medzi Bratislavou a Košicami má byť hotová v roku 2019. No tento výhľad štátu má vážne trhliny.
Najväčšie riziko, ktoré mohlo dokončenie D1 odsunúť aj na rok 2023, sa však už zrejme zmiernilo. Týkalo sa úseku D1 pri Ružomberku medzi Turanmi a Hubovou.
Brusel mu vyčítal, že príliš zasiahne do chránenej Fatry, ak pôjde hlavne po povrchu, nie tunelom Korbeľka, ktorý je šetrnejší k prírode. Napokon súhlasil s plánmi štátu.
Aj tak štát ešte posudzuje, či viesť diaľnicu po povrchu, čím môže ohroziť chránené rysy a medvede, alebo ju viac skryť pod zem. Do konca júna by mal mať výsledky posledných zistení a rozhodne sa, ktorý variant diaľnice zvolí.
Predbežne vraj zo skúmania Národnej diaľničnej spoločnosti vyplýva, že povrchový variant diaľnice, ako ju štát pôvodne pripravoval, je v poriadku. No keby sa tento verdikt nepotvrdil, príprava menej rozpracovaného tunelového variantu diaľnice by zabrala niekoľko rokov.
Diaľnica vedúca po povrchu by podľa najoptimistickejších odhadov mohla byť hotová v roku 2019. Pohľad na tempo diaľničných tendrov však naznačuje, že aktuálnejší bude rok 2020.
Do skladačky na D1 ešte chýba obchvat Prešova. Podľa dnešných plánov by sa mohol dokončiť v roku 2019, ak sa začne stavať na budúci rok.
Aj tak zostane na diaľničnej mape biele miesto. Tunel Branisko bude mať totiž stále iba jednu rúru. Štát tvrdí, že prvé hasí to, čo najviac páli. Pri tuneli Branisko nepredpokladá takú premávku áut, že by musel prioritne investovať peniaze doň.
Je možné aj to, že druhú rúru s ďalšími dvoma pruhmi bude mať skôr než Branisko tunel Horelica. Nachádza sa na časti D3 medzi Žilinou a Poľskom.
Očakáva sa totiž, že keď sa D3 dostavia, dostanú sa na ňu vo veľkom počte kamióny premávajúce medzi Slovenskom a Poľskom. Ich pohyb na úseku medzi Žilinou a štátnou hranicou je dnes obmedzený.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Život pod diaľnicou priniesol ľuďom v Korytnom množstvo problémov
Cesty stavajú pomalšie, ako chceli. Pozrite sa, za aké zaplatíte
Diaľnica D1 môže byť v roku 2019. Alebo 2024
V rozostavanom tuneli pri Levoči zavalilo šesť robotníkov, jeden zomrel
Diaľnicu Bidovce - Budimír by mali začať stavať budúci rok
Kauzu Branisko polícia ukončila, Palacku ani iného politika neobvinili
Diaľnic rekordne pribudne, stavať sa ide skoro všade
Tunel Branisko smrdí. Dve rúry budú do 7 rokov
Na spišskej diaľnici opravujú nedorobky
Fico nevzdal možnosť stavať diaľnice cez PPP
Tvrdá rana pre SDKÚ: Obžaloba z úplatkov v kauze tunela Branisko!
Za úplatok pri výstavbe Braniska stíhajú Švajčiara
Začali stavať diaľnicu Fričovce - Svinia
Diaľnica spojí Bratislavu a Košice vraj o šesť rokov
Začali stavať diaľnicu Jánovce - Jablonov
Trnka: Nič som nezastavil, iba zrušil
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...