Diaľnica D1 je najstaršou, najdlhšou a v niektorých úsekoch tiež najvyťaženejšou českou diaľnicou. Dlhý čas bola taktiež jedinou dlhšou súvislou diaľničnou stavbou v bývalom Československu.
Bratislava - Pred 30 rokmi, 8. novembra 1980, boli otvorené posledné chýbajúce úseky D1 medzi Prahou a Brnom a zároveň aj zostávajúce časti D2 z Brna do Bratislavy. Diaľnica, ktorá merala 317 kilometrov, sa tak po desaťročiach príprav a výstavby stala skutočnou cestnou "chrbticou" vtedajšej federácie.
Výstavba súčasnej českej D1 sa začala v septembri 1967 "pražským" úsekom Spořilov - Čestlice. Po desaťročiach tak došlo k naplneniu niekdajších plánov na vybudovanie chrbtovej diaľnice naprieč vtedajším Československom, ktoré však prerušila druhá svetová vojna a následne ukončila povojnová politická situácia.
Stavba diaľnice D1 bola totiž schválená už 4. novembra 1938 a predpokladala diaľničné prepojenie Prahy a Podkarpatskej Rusi. So stavbou sa začalo 2. mája 1939, ale práce boli prerušené vojnou.
Po vojne bola stavba v obmedzenom rozsahu obnovená, v roku 1950 však bola opäť zastavená. V roku 1963 schválila vláda koncepciu dlhodobého rozvoja cestnej a diaľničnej siete, ktorá mala mať celkovo 1711 kilometrov (vrátane Slovenska).
Chrbticou bola práve diaľnica D1 v dĺžke 712 kilometrov, ktorá na rozdiel od dneška mala od Brna pokračovať cez Uherské Hradište na Slovensko až do Košíc.
Po rozpade federácie bola trasa českej D1 odklonená od Brna na Ostravu s ukončením pri Lipníku nad Bečvou.
Najdôležitejšou dopravnou tepnou je nedostavaná diaľnica D1, ktorá spája Bratislavu s východom krajiny a vedie cez Žilinu popod Vysoké Tatry. Bývalá vláda chcela urýchliť budovanie ciest využitím súkromného kapitálu, týmto spôsobom sa zatiaľ rozbehla len výstavba časti rýchlostnej cesty R1 medzi Nitrou a Banskou Bystricou.
Slovensko sa v uplynulom období pustilo do prípravy výstavby ciest prostredníctvom projektov súkromno-verejného partnerstva (PPP projekty). Predchádzajúci kabinet pod vedením Roberta Fica (Smer-SD) chcel touto formou postaviť celkovo asi 150 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, úseky rozdelil do troch balíkov. Pri PPP projektoch cestu postaví súkromník aj za pomoci pôžičiek od bánk, štát mu neskôr investíciu dlhodobo spláca.
Stredopravá vláda premiérky Ivety Radičovej (SDKÚ-DS), ktorá nastúpila do úradu po júnových voľbách, si predsavzala zabezpečiť nadštandardné cestné spojenie Bratislavy s Košicami do roku 2014.
Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) sa rozhodol nepokračovať v rokovaniach s koncesionárom o podmienkach výstavby najrozsiahlejšieho z trojice balíkov PPP projektov - dostavbe asi 75 kilometrov diaľnice D1 na severe Slovenska. Súkromnému konzorciu sa opakovane nepodarilo získať dostatok zdrojov na budovanie cesty, Figeľov úrad navyše projekt považoval za predražený pre štát.
Pilotný PPP projekt sa naplno naštartoval v prípade stavby okolo 50 kilometrov cesty R1, ktorá v budúcnosti spojí Trnavu s Banskou Bystricou. Ministerstvo dopravy zamýšľa predĺžiť ju ďalej až po Ružomberok, kde by sa napojila na diaľnicu D1. Zabezpečil by sa tak plynulý prejazd z hlavného mesta na východ krajiny.
O osude tretieho PPP projektu, ktorý zahŕňa technicky náročné úseky s tunelmi v okolí Žiliny, by sa malo rozhodnúť v najbližších týždňoch.
Diaľničnú sieť okrem D1 tvorí aj diaľnica D2, ktorá je hlavným ťahom na trase z Bratislavy do Česka. Nedostavaná zatiaľ zostáva aj diaľnica D3, ktorá povedie cez Kysuce do Poľska.
Štvrtým diaľničným ťahom sa má v budúcnosti stať obchvat Bratislavy, ktorý však nepatrí k prioritám súčasného kabinetu. Radičovej vláda sa chystá pri stavbe chýbajúcich úsekov D1 využiť peniaze zo štátneho rozpočtu v kombinácii s eurofondami. Cesty chce zároveň budovať lacnejšie než predchádzajúci Ficov kabinet.
Popri rýchlostnej ceste R1 sú naplánované ďalšie podobné cestné spojenia. Diskutovanou sa v poslednom čase stala časť cesty R7, ktorá má zlepšiť prístup do Bratislavy z juhovýchodnej strany. Budovanie ďalších uvažovaných rýchlostných ciest môže prísť na rad zrejme až v neskorších termínoch.
Údržbu a prevádzku existujúcich diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku má na starosti štátom kontrolovaná Národná diaľničná spoločnosť (NDS). Kabinet plánuje podnik zlúčiť so Slovenskou správou ciest (SSC), ktorá zodpovedá za cesty prvej triedy. O udržiavanie a prevádzku súkromných ciest sa má počas doby splácania investície starať koncesionár.
4. novembra 1938 - Začiatok výstavby diaľnic (úseky zhruba v trase dnešnej D1); stavba čiastočne pokračovala aj počas vojny.
1950 - Výstavba diaľnice zastavená.
8. septembra 1967 - Odštartovaním stavby D1 Spořilov (Praha) - Čestlice bolo obnovené budovanie diaľnic v krajine.
12. júla 1971 - Otvorený prvý diaľničný úsek na území Československa: úsek D1 Praha - Mirošovice (dĺžka 21,2 km).
4. októbra 1978 - Otvorený prvý úsek D2 (Brno - Blučina, 11,7 km).
8. novembra 1980 - Otvorený úsek D1 Humpolec - Pávov (20,7 km) a úseky D2 Hustopeče - hranica so Slovenskom (26 km); posledné sprevádzkované úseky medzi Prahou a Brnom a Bratislavou.
30. júla 1992 - Sprevádzkovaním úseku Tučapy - Vyškov (9,6 km) sa D1 predĺžila na dlho konečných zhruba 230 km.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.