Diaľnica Turany - Hubová môže meškať sedem rokov

Ak dá Únia za pravdu ochranárom, celá príprava výstavby úseku D1 by sa musela začať odznova.

24. 09. 2012

Bratislava - Ak Európska komisia neschváli peniaze na výstavbu povrchového variantu diaľnice D1 Turany - Hubová, ktorý presadzujú rezort dopravy a Národná diaľničná spoločnosť, ale odmietajú ekologickí aktivisti, bude to znamenať sedemročný odklad odovzdania diaľnice do užívania.

Poukazuje na to štúdia Výskumného ústavu dopravného, ktorá zvažuje otázky humanity a princípy ochrany životného prostredia pri plánovanej výstavbe sporného diaľničného úseku medzi Martinom a Ružomberkom.

Zatiaľ čo povrchový variant diaľnice cez Kraľovany s tunelmi Rojkov a Havran už pripravený je, v prípade variantu s tunelom Korbeľka, ktorý podporujú ochranári, by sa trasa stavby zmenila a príprava začala odznova.

Opäť by vykupovali pozemky

"Jedna možnosť je pokračovať v pripravenej alternatíve, proti ktorej sú, samozrejme, ochranárske združenia a určité výhrady mala správa nezávislého odborníka Petra Rotha. Máme druhú alternatívu s tunelom Korbeľka a novou trasou, kde je podľa prepočtov sedemročný posun z pohľadu výstavby. Treba to naprojektovať, vykúpiť pozemky," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák.

Keby nebola žiadna alternatíva, bolo by podľa neho potrebné pripraviť takú, ktorá najmenej zaťažuje životné prostredie.

Autori štúdie zo žilinskej inštitúcie navrhujú určité kompromisné riešenie v prospech povrchového variantu diaľnice.

To síce podľa nich nie je také prístupné k životnému prostrediu, čo potvrdila aj analýza nezávislého experta Petra Rotha, ale bude zrealizované omnoho skôr a ušetrí okolo desať ľudských životov na súbežnej ceste I. triedy.

Tie by podľa odborníkov mohli byť zachránené včasnou výstavbou diaľnice medzi Turanmi a Hubovou.

"Okrem toho by včasná výstavba diaľnice mohla zabezpečiť spolu za sedem rokov až o polovicu menej dopravných nehôd s následkami na zdraví, čo v absolútnom vyjadrení predstavuje 40 až 42 ľudí," uvádza sa ďalej v štúdii VÚD.

Za posledných šesť rokov bolo na ceste I. triedy medzi Turanmi a Hubovou 73 dopravných nehôd s následkom na zdraví, pri ktorých vyhaslo sedemnásť ľudských životov.

Výstavba vraj ušetrí životy

Pre oneskorenie výstavby diaľnice by sa v uvedenej lokalite počas siedmich rokov podľa štúdie dostalo do ovzdušia okolo 12,5 tis. ton emisií CO2.

V prípade realizácie povrchového variantu diaľnice by sa úhyn lesnej zveri znížil zhruba o 18 až 21 kusov.

Autori štúdie tvrdia, že ak bude realizovaný tunelový variant diaľnice, na úseku cesty I. triedy dovtedy uhynie 28 až 35 kusov väčšej zveri. Na diaľniciach pri stretoch s autami uhynie osemkrát menej zveri ako na súbežných hlavných cestách.

Palčák si myslí, že kompromisný návrh výstavby diaľnice má možno nedostatky z pohľadu životného prostredia, ale mal by stáť za zamyslenie. Skoršia výstavba diaľnice by ušetrila aj životy ľudí na ceste I. triedy.

"Je to dosť silný argument na to, že variant, ktorý je pripravený, je pre Slovensko výhodnejší. Opatrenia, ktoré pripravuje NDS na elimináciu negatívnych vplyvov, by mali byť dostatočné. Eliminujú sa na minimum, zachránia sa ľudské životy a ďalšie zvieratá," argumentuje Palčák v prospech povrchovej trasy diaľnice na severe Slovenska.

Štúdiu poslali eurokomisárovi

Výskumný ústav dopravný poslal svoju štúdiu eurokomisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi a ďalším ľuďom v Európskej komisii.

"Dlhodobo sa venujeme bezpečnosti dopravy a takisto vplyvu dopravy na životné prostredie. Rozhodli sme sa spracovať náš názor, iný pohľad na túto problematiku," povedal Palčák s tým, že štúdiu vypracovali z vlastnej iniciatívy a nie na objednávku rezortu dopravy.

Ak Európska komisia schváli povrchovú trasu diaľnice Turany - Hubová, potom by sa pre využitie eurofondov v tomto programovom období mohol najprv stavať úsek po Kraľovany.

Ďalší úsek po Hubovú by sa staval už v nasledujúcom období čerpania eurofondov. Keď tento návrh neprejde, do úvahy bude pripadať nová trasa s tunelom Korbeľka, čo prípravu výstavby diaľnice značne predĺži.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...