Aby medvede mohli prejsť z jednej strany diaľnice na druhú cez zráz kameňolomu, museli by mať padák, tvrdí ochranca prírody.
Bratislava - Šelmám a jeleňom na oboch stranách Fatier vyrastie umelá hranica. Diaľnica medzi Turanmi a Hubovou pretne ich migračné trasy. Zvieratám nepomôže ani prírodný nadchod ponad diaľnicu - niekoľkometrový ekodukt. Nasmeruje ich totiž na bralo.
„Bola by to taká malá železná opona," hovorí Ján Topercer, prírodovedec z Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici o diaľnici.
Oblasťou pri Turanoch sa tiahne niekoľko transkarpatských biokoridorov. Náhradný ekodukt je podľa Topercera naplánovaný na mieste, „kde je migrácia veľmi slabá alebo žiadna". Umiestniť ho chcú až niekoľko kilometrov východne od oblasti, ktorou sa zver presúva najčastejšie.
Ekodukt sa navyše končí pri kameňolome a oproti skalným zrázom Váhu, hovorí Jozef Ridzoň z SOS Bird Life Slovensko. „Každému je jasné, že medveď by musel mať miestami padák, aby mohol migrovať," hovorí Ridzoň. Medvede plot pri diaľnici nemusí zastaviť. Ukázalo sa to podľa Ridzoňa na diaľnici Egnatia v Grécku. Pri prekonávaní diaľnice tam iba v roku 2003 zomrelo 18 medveďov. „Pravdepodobne sú fixované na staré migračné trasy," vysvetľuje Ridzoň.
Prírodovedci sa zhodujú, že pre zvieratá aj ochranu prírody by bola najlepšia prvá verzia vybudovania diaľnice, ktorá počítala s tunelom Korbeľka. Vláda však od nej upustila a zvolila lacnejší variant.
„Identifikáciu biokoridorov, hodnotenie vplyvu diaľnice na ne, ako i návrh opatrení na elimináciu vplyvov vykonávali odborníci z oblasti ochrany prírody," reaguje na kritiku vedcov Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy. Myslí tým ľudí zo Štátnej ochrany prírody. Tá zasa tvrdí, že naplánovaný ekodukt je v poriadku a že pri diaľnici zohľadnili aj biokoridory.
Jasné argumenty vedcov nevyvrátilo ani ministerstvo životného prostredia. „Fyzicky nedokážeme prehľadať a nájsť stanoviská, ktoré pojednávajú o koridoroch, respektíve ekoduktoch. Trvalo by to niekoľko dní," povedala hovorkyňa ministerstva Jana Kaplanová. Denníku SME ponúkla, že si ich v škatuliach na ministerstve môže pohľadať. Keď sme ponuku prijali, odkázala, že škatule na ministerstve nie sú.
Časť diaľnice D1 z Martina do Prešova chce vláda Roberta Fico postaviť za pôžičku od európskych bánk. PPP projekty však uviazli. Európska investičná banka úver jednu miliardu eur odkladá, čaká na posudok Európskej komisie, či pri výstavbe dostatočne chránime prírodu.
Cesta má prechádzať cez päť chránených území európskeho významu. Medzi nimi napríklad aj cez vzácne rašelinisko pri Rojkove. V dokumentácii sme Bruselu podľa televízie Markíza poslali zoznam iba s dvomi takýmito územiami. Slovensko musí rozpor vysvetliť. Kým si Slovensko ochranu prírody neobháji, miliardu nedostane.
Ekonómovia spochybňujú aj podstatu PPP projektov. Analýza ministerstva dopravy ukázala, že diaľnice sú pri tomto spôsobe o stovky miliónov eur drahšie, ako keby ich štát staval z rozpočtu a z eurofondov.
Zvyky medveďov nezmeníte, pôjdu starými trasami, hovorí ochranár ERIK BALÁŽ. Medvede skúma už pätnásť rokov.
Koľko je na Slovensku medveďov a kde žijú?
„Sú ich rádovo stovky. Najviac vo Vysokých a Nízkych Tatrách, na Poľane a vo Veľkej a Malej Fatre."
Pretne diaľnica cez Fatry medvedie cesty?
„Určite. Medzi týmito dvomi pohoriami vždy existovalo prepojenie. Dokazujú to nálezy mŕtvych medveďov, prejdených na železničnom priecestí alebo na miestnej ceste. Tá nebola až taká významná, ako bude diaľnica, ktorá ich môže veľmi vážne ohroziť."
Čo pre ne zmení?
„Diaľnice sa považujú za najvážnejší rizikový faktor, ktorý rozdrobuje biotopy. Najmenším biotopom potom hrozí vyhynutie."
Diaľnicu oplotia. Zadrží plot medvede?
„Plot nemôže stopercentne zabrániť tomu, aby medvede tade prechádzali. Tým, ktorých to neodradí a prelezú plot, sa môže stať, že ich prejde auto."
Namiesto prirodzeného koridoru budú mať medvede na inom mieste umelý ekodukt. Pomôže to?
„S veľkou pravdepodobnosťou sa medvede budú pokúšať prechádzať cestami, na ktoré sú zvyknuté. Môže sa stať, že ekodukt vôbec nebudú využívať."
Kedy sa medvede najviac presúvajú?
„Najväčší pohyb medveďov je v čase medvedej ruje od konca mája až do júla."
Je bežné, že medveď vtedy napadne človeka?
„Sú to výnimočné situácie. Väčšinou sa to stáva pri spoločných poľovačkách."
Ako sa zachovať pri stretnutí s medveďom?
„Treba sa k medveďovi otočiť bokom a pomaly ustupovať od neho."
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
Diaľnici prírodou chýba miliarda. Minister verí, že peniaze zoženie
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...
Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...
MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...
Prostriedky chceme čerpať zo Štátneho fondu rozvoja bývania a spolupracovať s finančnými partnermi...
Poslanec za hnutie OĽaNO tejto súvislosti priblížil dva čerstvé prípady.
Nad všetky očakávania intenzívny rast dopravy v mestách a na cestách vyžaduje nevyhnutne stavbu...
Predstava predsedu vlády je vložiť veľkú právomoc do rúk projektantov. Tí majú mať v rukách...
Zmluva o predaji jeho podielu vo firme je odtajnená. Podľa expertky mala logiku len v prípade, že išlo o pranie peňazí.
O svete IT, programovaní a platovej úrovni rozpráva Rado Debnár, spoluzakladateľ a CEO projektu Learn2code.
Rezort rieši harmonogram priorít.
Harmonogram prípravy a výstavby projektov je pripravený na 80 - 90 %.
Diaľničiari odovzdali motoristom nový úsek diaľnice D3 Čadca, Bukov - Svrčinovec.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie bez reklamy. Hovorí o tom novela cestného zákona z dielne ministra dopravy Andreja Doležala (nominant Sme rodina), ktorú v stredu...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale bude vznikať mimo zastavaného územia obce.
Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému majiteľovi. Martin Zaiček robí kroky, aby ju zachránil.
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Návrh novely ďalej upravuje názvoslovie komunikácií.
Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...
Včera ste sa ma viacerí pýtali, ako sa pripomienkuje návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré vaše mesto (alebo obec) zverejnilo na verejné pripomienkovanie. Keďže otázky pokračujú, napísal som návod, ako jednoducho na...
K zimnému štadiónu by mala podľa predstavy projektanta pribudnúť tréningová hala a nový prístup zo svetelnej križovatky.
Národná rada Slovenskej republiky schválila zmenu základného predpisu samosprávy, zákona č. 369/1990 Z. z. o obecnom zriadení. Prinášame úplné znenia zákona s účinnosťou od 1. apríla 2018.
Na sieti Youtube môžete sledovať záznam zo zasadnutia Mestského zastupiteľstva v Prešove.