Diaľnica zlacnela o tretinu

Konzorcium pod vedením nemeckej firmy Hochtief je ochotné zľaviť z ceny z tretieho balíka PPP diaľnic. Minister Figeľ to berie.

Bratislava - Najťažšie úseky na diaľnici D1 sú pre náročný terén medzi Žilinou a Martinom. Už to vyzeralo tak, že projekt verejno­súkromného partnerstva (PPP) na tejto trase pre vysokú cenu padne.

Stavebné konzorcium na čele s nemeckou firmou Hochtief však znížilo cenu. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) hovorí o výraznej zľave: „Rozdiel medzi doterajšou a poslednou ponukou je takmer 30 percent. Považujem to za významné a veľmi dôležité pre celkovú dohodu.“

So stavebnými prácami by sa podľa neho mohlo začať o pár mesiacov. „Na jar by sa mohlo začať reálne s výstavbou,“ povedal.

Diaľničná trasa, ktorá tvorí takzvaný tretí balík PPP, je zložená zo štyroch úsekov v dĺžke 31 kilometrov. Pôvodne investičné náklady predstavovali takmer dve miliardy eur. Za 30 rokov mal štát zaplatiť dovedna 8,5 miliardy.

Keďže detaily o zľave Figeľ v stredu neprezradil, úspora sa dá akurát odhadovať v stovkách miliónov eur.

So zľavou prišlo aj konzorcium, ktoré malo stavať úseky medzi Martinom a Prešovom.

Boli v ňom aj slovenské firmy Váhostav a Doprastav. Za tridsať rokov šlo tiež o stovky miliónov eur. Figeľ však ponuku neakceptoval a projekt padol.

Figeľ dostal zľavu

Tri balíky ciest

  • Prvý balík
    • 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom.
    • Aktuálny stav: ministerstvo dopravy od projektu odstúpilo, cesty z neho sa budú stavať za štátne a z eurofondov.
  • Druhý balík
    • R1 – 52 kilometrov medzi Nitrou a Tekovskými Nemcami.
    • Aktuálny stav: vo výstavbe.
  • Tretí balík
    • Asi 30 kilometrov v okolí Žiliny.
    • Aktuálny stav: rokuje sa o zľave z ceny 8,5 miliardy eur.

Podľa zmluvy, ktorú vláda schválila v januári tohto roka, má štát tridsať rokov vyplácať koncesionárovi 277 miliónov eur. Tridsaťpercentná zľava by znamenala zhruba 194­miliónovú ročnú splátku. Podľa kuloárnych informácií sa  pohybuje okolo 25 percent.

Ponuku na zľavu dostal Figeľ od konzorcia Žilinská diaľnica na čele s nemeckou firmou Hochtief. Konzorcium vyhralo za bývalej vlády súťaž o túto zákazku, no nestihlo aj dohodnúť všetky detaily financovania.

Ponúkaná zľava by sa mala týkať len investičných nákladov koncesionára, to  znamená, že  je ochotný lacnejšie cestu postaviť, prevádzkovať ju a udržiavať. 

Figeľ preto očakáva  ešte ďalšie zľavy. „Rozdiel je zaujímavý a dôležitý pre celkové posúdenie a očakávam jeho ďalšiu redukciu pre cenu peňazí,“ povedal.

Smerom nahor

Cena peňazí totiž závisí napríklad od vývoja medzibankovej úrokovej miery – takzvaného euriboru. Ten sa mení každý deň, aktuálne je napríklad o trochu vyššie, než bol v januári, keď zmluvu schvaľovala bývalá vláda. Podobne sa ešte môžu zmeniť marže, ktoré si banky pýtajú za to, že na diaľnicu požičajú.

Len stavebné práce majú vyjsť podľa zmluvy, ktorú schválila bývalá vláda, na 1,99 miliardy eur. Celkovo však mala cesta daňových poplatníkov  vyjsť v 30 ročných splátkach na  8,5 miliardy eur. Sú v tom aj náklady na financovanie, údržbu úsekov, inflácia i zisky.

„Konečne pán minister pochopil, že výstavba je dôležitá a začal sa tejto téme zodpovedne venovať,“ zareagoval exminister dopravy Ľubomír Vážny (Smer). Dodal, že bude rád, ak sa projekt uzatvorí, pretože to bude „úspešné zavŕšenie“ jeho práce.

„Budem očakávať, aká bude konečná cena, výhoda však spočíva v lepších podmienkach na finančných trhoch,“ povedal Vážny.

Politológ Miroslav Kusý povedal, že okrem rokovaní s konzorciom na ministra vyvíjala tlak aj koalícia. „V každom prípade je jasné, že vládna koalícia mala vehementný záujem,  aby sa s tým  pohlo,“ povedal.

Zľava tu už raz bola

Vážny Figeľovi pripomenul, že nedávno odstúpil od iného mega PPP projektu – prvého balíka na 75 kilometrov diaľnic medzi Martinom a Prešovom, ktorý chcela vláda Roberta Fica podpísať za 9,13 miliardy eur.

Aj vtedy mu víťazné konzorcium ponúkalo zľavu z ceny. Figeľ však tvrdí, že nešlo o skutočnú zľavu, ale o pokles úrokových sadzieb na trhu, ktoré by cenu znížilo tak či tak.

Tretí balík chce Figeľ uzatvoriť do konca novembra. To znamená, že by sa mal posunúť pôvodný termín na uzatvorenie,  ktorým je zatiaľ koniec októbra.

Líder konzorcia Žilinská diaľnica Hochtief sa nateraz nechce vyjadrovať. „Kým proces stále pokračuje, nemôžeme projekt komentovať,“ povedal Andreas Steiner.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...