Ministerstvo dopravy pripúšťa, že kombinované financovanie z verejných a súkromných zdrojov môže byť riskantné.
Stavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Turany bude pilotným projektom, na ktorom sa má použiť kombinácia verejného a privátneho partnerstva (PPP). Diaľnica meria takmer 29 kilometrov a stavebné náklady sa odhadujú na 22 miliárd korún. Stavba sa má začať v roku 2007 a dokončiť o tri roky neskôr.
Stavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Turany bude pilotným projektom, na ktorom sa má použiť kombinácia verejného a privátneho partnerstva (PPP). Diaľnica meria takmer 29 kilometrov a stavebné náklady sa odhadujú na 22 miliárd korún. Stavba sa má začať v roku 2007 a dokončiť o tri roky neskôr.
Verejné obstarávanie na koncesionára, ktorý zabezpečí projekty, výstavbu i prevádzkovanie vypíše poradca Národnej diaľničnej spoločnosti Mott MacDonald do konca augusta.
"Zadanie pre poradcu je neurčité, takmer žiadne. Chýba plán legislatívnych zmien, ktoré si projekty PPP vyžiadajú. Keďže nik nie je pripravený na takú náročnú akciu, príprava by mala byť o to dôležitejšia," hovorí nezávislý poslanec parlamentu Ján Mikolaj. "Je to prvýkrát - akási skúšobná vzorka, aby sme získali skúsenosti. Všetko zatiaľ sú len predpoklady a nikto nevie, aká bude realita. Možno budeme všetci veľmi prekvapení," konštatuje riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Marián Miškovič.
Výhodou projektov PPP je, že súkromná firma dokáže zabezpečiť úspornejší projekt, dodržať termín výstavby a neprekročiť náklady. Naopak - nevýhodou je, že verejný sektor väčšinou nemá dostatočnú skúsenosť s takýmito projektmi a súkromné firmy sa, prirodzene, pokúšajú vyjednať si lepšie podmienky pre seba. "Môže sa stať, že zástupcovia verejnej správy nepostrehnú niektoré ustanovenia, takže projekt nesie skryté poskytnutie záruk verejných financií," uvádza hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Aj to je dôvod, prečo osud tendra na koncesionára diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Turany spečatí ministerstvo financií. "Až tender ukáže, aká bude skutočná finančná výhodnosť projektu a či je opodstatnená. To musia financi pred uzatvorením súťaže zvážiť," spresňuje Miškovič. Nevylučuje pritom, že sa projekt môže aj zrušiť.
Projekt sa má postaviť systémom DBFO (naprojektuj, postav, financuj, prevádzkuj). Znamená to, že koncesionárska spoločnosť bude mať zložitú štruktúru a jej členom bude aj operátor. Ten bude diaľnicu 25 rokov prevádzkovať. Musí teda zvážiť cenu, systém údržby ako aj riadenie a bezpečnosť dopravy. Pochopiteľne, aj vyberať mýtne.
Ďalšími členmi koncesionárskej spoločnosti sú stavebné firmy, ktoré dostanú stavebné povolenie a všetky projekty si navrhnú samy. Je len na nich, aký spôsob razenia tunela Višňové, ktorý je prvý na rade, zvolia. Všetky chyby, ktoré nevhodným projektom spôsobia, si aj samy a na vlastné náklady odstránia. "Nebudú sa mať na koho vyhovárať a odpadnú dodatky k zmluvám," myslí si Mikolaj. Jediný rozdiel, ktorý stavbu predraží, je rozdiel v cene peňazí. Mikolaj ho odhaduje na päť až sedem percent.
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Vážny: Už sme nemohli ďalej čakať
Ministerstvo vybralo poradcu bez súťaže
Poradca pri PPP dostane od štátu 400 miliónov
PPP: V boji o diaľnice zostali dvaja
Zrýchliť stavbu diaľnic sa vyplatí, verí Choma
Diaľnicu pribrzdia brány metropol
Päť úsekov PPP diaľnice - mapa
Zverejnili prvý tender na projekty PPP
Prokopovič: Diaľnica do Žiliny bude hotová až v roku 2007
O ministrovi, ktorému všetci závideli
Považská Bystrica: Prokopovič nepozná kompetencie rezortu pri výstavbe diaľnice
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.