Diaľnice aj za súkromné peniaze: zem nepoznaná

Ministerstvo dopravy pripúšťa, že kombinované financovanie z verejných a súkromných zdrojov môže byť riskantné.

Stavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka – Turany bude pilotným projektom, na ktorom sa má použiť kombinácia verejného a privátneho partnerstva (PPP). Diaľnica meria takmer 29 kilometrov a stavebné náklady sa odhadujú na 22 miliárd korún. Stavba sa má začať v roku 2007 a dokončiť o tri roky neskôr.

Stavba úseku diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Turany bude pilotným projektom, na ktorom sa má použiť kombinácia verejného a privátneho partnerstva (PPP). Diaľnica meria takmer 29 kilometrov a stavebné náklady sa odhadujú na 22 miliárd korún. Stavba sa má začať v roku 2007 a dokončiť o tri roky neskôr.

Verejné obstarávanie na koncesionára, ktorý zabezpečí projekty, výstavbu i prevádzkovanie vypíše poradca Národnej diaľničnej spoločnosti Mott MacDonald do konca augusta.

Môžeme byť prekvapení

"Zadanie pre poradcu je neurčité, takmer žiadne. Chýba plán legislatívnych zmien, ktoré si projekty PPP vyžiadajú. Keďže nik nie je pripravený na takú náročnú akciu, príprava by mala byť o to dôležitejšia," hovorí nezávislý poslanec parlamentu Ján Mikolaj. "Je to prvýkrát - akási skúšobná vzorka, aby sme získali skúsenosti. Všetko zatiaľ sú len predpoklady a nikto nevie, aká bude realita. Možno budeme všetci veľmi prekvapení," konštatuje riaditeľ odboru cestnej infraštruktúry na ministerstve dopravy Marián Miškovič.

Dozor bude mať Miklošov rezort

Výhodou projektov PPP je, že súkromná firma dokáže zabezpečiť úspornejší projekt, dodržať termín výstavby a neprekročiť náklady. Naopak - nevýhodou je, že verejný sektor väčšinou nemá dostatočnú skúsenosť s takýmito projektmi a súkromné firmy sa, prirodzene, pokúšajú vyjednať si lepšie podmienky pre seba. "Môže sa stať, že zástupcovia verejnej správy nepostrehnú niektoré ustanovenia, takže projekt nesie skryté poskytnutie záruk verejných financií," uvádza hovorca ministerstva financií Peter Papanek. Aj to je dôvod, prečo osud tendra na koncesionára diaľnice D1 Lietavská Lúčka - Turany spečatí ministerstvo financií. "Až tender ukáže, aká bude skutočná finančná výhodnosť projektu a či je opodstatnená. To musia financi pred uzatvorením súťaže zvážiť," spresňuje Miškovič. Nevylučuje pritom, že sa projekt môže aj zrušiť.

Ako to má fungovať

Projekt sa má postaviť systémom DBFO (naprojektuj, postav, financuj, prevádzkuj). Znamená to, že koncesionárska spoločnosť bude mať zložitú štruktúru a jej členom bude aj operátor. Ten bude diaľnicu 25 rokov prevádzkovať. Musí teda zvážiť cenu, systém údržby ako aj riadenie a bezpečnosť dopravy. Pochopiteľne, aj vyberať mýtne.

Ďalšími členmi koncesionárskej spoločnosti sú stavebné firmy, ktoré dostanú stavebné povolenie a všetky projekty si navrhnú samy. Je len na nich, aký spôsob razenia tunela Višňové, ktorý je prvý na rade, zvolia. Všetky chyby, ktoré nevhodným projektom spôsobia, si aj samy a na vlastné náklady odstránia. "Nebudú sa mať na koho vyhovárať a odpadnú dodatky k zmluvám," myslí si Mikolaj. Jediný rozdiel, ktorý stavbu predraží, je rozdiel v cene peňazí. Mikolaj ho odhaduje na päť až sedem percent.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.