Diaľnice chcú na cudzom

Autá budú môcť jazdiť aj po neskolaudovanej diaľnici. Ministerstvo dopravy aj napriek odporu štátnych úradov presadzuje výstavbu diaľnic na cudzích pozemkoch. Zároveň nechce zaplatiť ľuďom viac peňazí, ako navrhovalo.

Autá budú môcť jazdiť aj po neskolaudovanej diaľnici

Ministerstvo dopravy aj napriek odporu štátnych úradov presadzuje výstavbu diaľnic na cudzích pozemkoch. Zároveň nechce zaplatiť ľuďom viac peňazí, ako navrhovalo.

BRATISLAVA - Vláda bude dnes rokovať o zákone o jednorazových mimoriadnych opatre­niach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá. Ministerstvo dopravy ho pripravilo preto, aby urýchlilo výstavbu diaľnice z Bratislavy do Košíc. Ministerstvo však napriek protestom neupustilo od výstavby diaľnic na cudzích pozemkoch.

Stavať na cudzom sa bude

Pôvodný návrh ministerstva predpokladal, že stavebník bude preukazovať vlastníctvo pozemkov až ku dňu kolaudácie. To znamená, že aj keby niektorý z vlastníkov pozemkov nesúhlasil s odkúpením alebo vyvlastnením, stavebný úrad aj tak vydá stavebné povolenie. A až počas výstavby by došlo k majetkovému vyrovnaniu.

Nové znenie zákona hovorí, že stavebník je povinný predložiť stavebnému úradu údaje o tom, že „ku dňu začatia stavebného konania bolo získané vlastnícke právo k pozemkom alebo sa oň pokúsil“.

Stavebný úrad však nemá zo zákona povinnosť tieto údaje prekúmať. Ak nie je v bežnom stavebnom konaní stavebník vlastníkom pozemkov, úrad konanie zastaví. Teraz bude pokračovať ďalej. Vydá stavebné povolenie a diaľnica sa môže postaviť.

Ministerstvo ide ešte ďalej. Zákon hovorí, že „ak nie sú splnené podmienky na skolaudovanie stavby z dôvodu, ktorý nebráni bezpečnej skúšobnej prevádzke, stavebný úrad môže rozhodnúť o predčasnom užívaní diaľnice“. Podľa Richarda D r u t a r o v s k é h o z občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastnenie to bude znamenať, že po neskolaudovanej diaľnici budú jazdiť autá aj vtedy, keď bude stáť na cudzích pozem­koch. Tie sa budú majetkovo vyrovnávať dodatočne.

Proti návrhu výstavby na cudzích pozemkoch sa v pripomienkovom konaní postavil Úrad vlády a ministerstvo výstavby. Ministerstvo dopravy im však odkázalo, že „bez takéhoto ustanovenia nie je možné dosiahnuť cieľ zákona“. Minister dopravy Ľubomír Vážny pred dvoma týždňami pre SME povedal, že ak je verejný záujem, tak je normálne, že stavebný úrad vydá povolenie aj na stavbu na cudzom pozemku.

Ľudia nedostanú viac

Ministerstvo dopravy chcelo pôvodne zvýhodniť vlastníkov tých pozemkov, cez ktoré pôjde sedem vybraných úsekov diaľnice D1 a rýchlostnej cesty R1. Chcelo im za dobrovoľný predaj parciel zaplatiť o 20 percent viac, ako určí súdny znalec.

Rezort financií touto myšlienkou nadšený nebol a jej hovorca Miroslav Šmál povedal, že „títo ľudia budú zvýhodnení“. Dnes sa o zvýšení už nehovorí.

„Sme radi, že sa 20-percentné zvýšenie zo zákona vypustilo,“ povedal Šmál s tým, že to ušetrí peniaze zo štátneho rozpočtu.

Nový návrh už striktne nestanovuje, že náhradou za majetok sú len peniaze. Náhradu za výkup alebo vyvlastnenie možno poskytnúť obstaraním nového bytu či domu. Takáto náhrada však nesmie byť nižšia ako náhrada v peniazoch.

Lehoty sa neskracujú

Ministerstvo pôvodne navrhovalo skrátiť lehoty, počas ktorých sa ľudia mohli vyjadriť k jednotlivým častiam stavebného konania.

Ústne pojednávanie nariadi stavebný úrad iba vtedy, „ak sa vyskytne prekážka v konaní, ktorú nemožno inak odstrániť“. D r u t a r o v s k ý však poukazuje na to, že zákon nešpecifikuje, čo je to prekážka v konaní. Stavebný úrad môže teda na akúkoľvek prekážku skonštatovať, že ju možno odstrániť bez ústneho pojednávania. „Ľudia budú ukrátení na právach,“ myslí si D r u t a r o v s k ý.

Všetky dotknuté osoby mali mať pôvodne na prípravu ústneho vznášania námietok iba tri dni, dnes ministerstvo hovorí už o piatich.

Ak sa výzva na podávanie námietok zverejňuje na úradnej tabuli, ministerstvo zmenilo počet dní jej vyvesenia z päť na sedem.

Lehoty na rozhodnutie v územnom a stavebnom konaní sa neznížili na polovicu a ostávajú 30 dní.

Podrobne monitorujeme:

Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka

Občianska iniciatíva Za spravodlivé vyvlastňovanie

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Strategické investície sa majú zrýchliť, ale s rizikom oslabenia vlastníckych práv, poslanci prelomili prezidentkino veto

V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...

Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.