Najskôr rýchlostné cesty, potom diaľnice. Práve dobudovanie R2, R3, R4 a R7 majú podľa strany Sieť, ktorej nominant bude šéfovať ministerstvu dopravy, prednosť pred diaľnicami. Strana Sieť mala vo svojom programe, že „veľmi výrazne urýchli výstavbu rýchlostných ciest, najmä na Orave, Zemplíne, Gemeri a hornej Nitre“, a to už do dvoch rokov.
Radoslav Procházka na včerajšom brífingu vysvetľoval, že na Slovensku sú regióny, kde ľudia nepotrebujú diaľnice. „Cestnú infraštruktúru potrebujete rozvíjať tam, kde môžu vzniknúť nové pracovné miesta,“ povedal líder Siete.
Odborníci sa však zhodujú, že najprv treba preukázať, či sú rýchlostné cesty dôležitejšie než ostatné komunikácie na Slovensku, najmä diaľnice. „Sme jediná krajina z európskej dvadsaťosmičky, ktorá nemá prepojené svoje ekonomické sídla. Bratislavu s Košicami,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.
Napriek tomu, že o diaľnici do Košíc nebolo medzi prioritami novej vlády ani slovo, Procházka tvrdí, že ju dokončia ešte v tomto volebnom období. Ondrej Matej však pripomína, že výstavba diaľnice D1 nemusí byť bezproblémová. Na jej dokončenie chýba 700 miliónov eur, nehovoriac o tom, že tunel Branisko stále funguje len v režime jedného tubusu.
Expert Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného pripomína, že prednosť pred rýchlostnými cestami by okrem D1 mala dostať aj D3 na severe Slovenska. „Niektoré úseky D3 okolo Čadce alebo dostavba D1 okolo Žiliny sa už reálne ani nedajú zastaviť,“ poznamenal s tým, že stopnúť sa môžu nanajvýš niektoré verejné obstarávania na D3.
Práve diaľnice boli zadefinované ako hlavné priority minulej vlády. A ak sa postavia tie, nezostanú podľa experta financie na rýchlostné cesty. „Finančne to je bez šance. Keby sme to chceli všetko dobudovať, potrebovali by sme šesť miliárd. Nepočítame do toho už D4/R7.
Na eurofondoch a zo štátneho rozpočtu máme alokovaných 3,6 miliardy eur a v tom je aj dobudovanie D1, chýbajú nám teda 3 až 4 miliardy na rýchlostné cesty,“ hovorí Matej. Podľa neho musia politici povedať, či sa budú rýchlostné cesty stavať pomocou PPP projektov, alebo či sa budú zdroje hľadať inde. Ako ďalšiu možnosť financovania vidia odborníci štátne cestné dlhopisy pre fyzické a právnické osoby.
Národná diaľničná spoločnosť sa k výstavbe rýchlostných ciest zatiaľ nevyjadruje. Jej hovorkyňa Eva Žgravčáková povedala, že diaľničiari budú postupovať v zmysle programového vyhlásenia vlády. Skúpe na slovo bolo aj ministerstvo dopravy s tým, že na strategické otázky bude možné odpovedať až po spísaní dokumentu.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Sieť robí, čo v minulosti kritizovala. Diaľnice chce stavať cez PPP projekty
Medzi prioritami budúcej vlády chýba dostavba úsekov D1 a D3
Vláda ide sľubovať v cestách aj to, na čo nemá peniaze
Počiatek: Diaľnice budeme musieť stavať cez PPP projekty
Obchvat Ružomberka bude meškať a predraží sa
Diaľnica do Košíc? Nemusí ju dokončiť ani budúca vláda
Účet za cesty: chýbajú miliardy eur
Počiatek chce obchvat od najlacnejšieho, zákazku dá Španielom
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená. V hre sú podľa starostky obce Záborské vraj až štyri strategické investície.
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v tomto roku skončená, keby sa na ministerstve životného prostredia postupovalo v tempe, ako v rokoch 2016 až 2020. Vyhlásil to bývalý...
Tvrdia, že sanácia za posledné tri roky vôbec nepokročila. Minister Ján Budaj nedávno vyhlásil, že začiatok prác brzdia zdĺhavé procesy okolo vlastníctva pozemkov.
Ani ďalší pokus dokončiť štátnu nemocnicu Rázsochy nejde hladko, ohrozené sú európske peniaze. Dávnu nespravodlivosť s pozemkami asi nenapravia.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Odkaz na web Rádia Lumen, ak by prehrávač nefungoval: Záznam relácie ÚV hovor z 9. 12. 2022 - Vyvlastňovanie (kto môže vyvlastniť majetok občana Slovenska a za akých podmienok
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Sanácia bývalej skládky Chemických závodov Juraja Dimitrova v bratislavskej Vrakuni mohla byť v...