Diaľnice musia ustúpiť. Pozrite sa, aké plány má Sieť

Najskôr rýchlostné cesty, potom diaľnice. Práve dobudovanie R2, R3, R4 a R7 majú podľa strany Sieť, ktorej nominant bude šéfovať ministerstvu dopravy, prednosť pred diaľnicami. Strana Sieť mala vo svojom programe, že „veľmi výrazne urýchli výstavbu rýchlostných ciest, najmä na Orave, Zemplíne, Gemeri a hornej Nitre“, a to už do dvoch rokov.

Radoslav Procházka na včerajšom brífingu vysvetľoval, že na Slovensku sú regióny, kde ľudia nepotrebujú diaľnice. „Cestnú infraštruktúru potrebujete rozvíjať tam, kde môžu vzniknúť nové pracovné miesta,“ povedal líder Siete.

Dobudujte konečne D1

Odborníci sa však zhodujú, že najprv treba preukázať, či sú rýchlostné cesty dôležitejšie než ostatné komunikácie na Slovensku, najmä diaľnice. „Sme jediná krajina z európskej dvadsaťosmičky, ktorá nemá prepojené svoje ekonomické sídla. Bratislavu s Košicami,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Napriek tomu, že o diaľnici do Košíc nebolo medzi prioritami novej vlády ani slovo, Procházka tvrdí, že ju dokončia ešte v tomto volebnom období. Ondrej Matej však pripomína, že výstavba diaľnice D1 nemusí byť bezproblémová. Na jej dokončenie chýba 700 miliónov eur, nehovoriac o tom, že tunel Branisko stále funguje len v režime jedného tubusu.

Expert Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného pripomína, že prednosť pred rýchlostnými cestami by okrem D1 mala dostať aj D3 na severe Slovenska. „Niektoré úseky D3 okolo Čadce alebo dostavba D1 okolo Žiliny sa už reálne ani nedajú zastaviť,“ poznamenal s tým, že stopnúť sa môžu nanajvýš niektoré verejné obstarávania na D3.

Finančné sci-fi

Práve diaľnice boli zadefinované ako hlavné priority minulej vlády. A ak sa postavia tie, nezostanú podľa experta financie na rýchlostné cesty. „Finančne to je bez šance. Keby sme to chceli všetko dobudovať, potrebovali by sme šesť miliárd. Nepočítame do toho už D4/R7.

Na eurofondoch a zo štátneho rozpočtu máme alokovaných 3,6 miliardy eur a v tom je aj dobudovanie D1, chýbajú nám teda 3 až 4 miliardy na rýchlostné cesty,“ hovorí Matej. Podľa neho musia politici povedať, či sa budú rýchlostné cesty stavať pomocou PPP projektov, alebo či sa budú zdroje hľadať inde. Ako ďalšiu možnosť financovania vidia odborníci štátne cestné dlhopisy pre fyzické a právnické osoby.

Národná diaľničná spoločnosť sa k výstavbe rýchlostných ciest zatiaľ nevyjadruje. Jej hovorkyňa Eva Žgravčáková povedala, že diaľničiari budú postupovať v zmysle programového vyhlásenia vlády. Skúpe na slovo bolo aj ministerstvo dopravy s tým, že na strategické otázky bude možné odpovedať až po spísaní dokumentu.

Priority v cestnej doprave podľa odborníkov

  • dobudovať D1
  • okamžite podpísať a začať stavať D4 – obchvat Bratislavy
  • dobudovať rozostavané úseky D3
  • potiahnuť R7 do Lučenca
  • skompletizovať R4
  • vybrať si jeden z dvoch variantov pri prepojení sever – juh na strednom Slovensku: rozhodnúť sa buď pre R1 (Banská Bystrica – Ružomberok), alebo paralelnú cestu R3 (Žiar nad Hronom – Martin), ale nie pre oba varianty
Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Štát pre novú investíciu vykupuje pozemky, majiteľom sa cena nepáči. No ak nepredajú, hrozí im vyvlastnenie

Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....

Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...