Diaľnice pribúdajú, aj sa rozširujú. Aj predražujú?

Pri budovaní diaľnic vznikajú chronicky známe "lieviky". Bohaté skúsenosti s nimi majú motoristi pohybujúci sa v okolí Žiliny, Považskej Bystrice a Bratislavy. A práve hlavnému mestu hrozia ďalšie problémy.

Kameňom úrazu v Bratislave sa v rámci plánovaného rozšírenia diaľnice D1 na 8 až 10 pruhov stane Prístavný most. Vzhľadom na jeho obmedzenú kapacitu, ktorú motoristi už teraz pociťujú každé ráno a popoludní, sa lievik presunie z oblasti Zlatých pieskov práve k Prístavnému mostu.

Hroziace problémy s kapacitou boľavého mosta by malo vyriešiť jeho rozšírenie. Predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, Igor Choma, uviedol, že NDS chce ešte v tomto roku vypísať verejnú súťaž. Podľa neho, ak bude podpísaná zmluva a k dispozícii bude projekt aj peniaze, stavebné práce by sa mohli začať už o dva roky.

V zásade existujú dva varianty. Prvý hovorí o dodatočných pylónoch, ktoré by umožnili rozšíriť vozovku o ďalšie jazdné pruhy a odstavný pás. Druhá alternatíva spočíva vo výstavbe ďalších mostných konštrukcií, ktoré by sa opreli o tú existujúcu. Igor Choma za schodnejší považuje prvý variant, všetko však závisí od projektu víťaznej firmy.

Diaľnice pribúdajú

Hoci kríza poriadne prehádzala štátny rozpočet, výstavba diaľnic zatiaľ pokračuje bez výraznejšieho časového sklzu. Podľa údajov NDS v súčasnosti je v prevádzke takmer 390 km diaľnic a 215 km rýchlostných komunikácií. V tomto roku k nim pribudnú ďalšie.

Konkrétne na diaľnici D1 ide o úseky Svinia-Prešov, Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Studenec a Studenec-Behárovce, diaľnicu D3 rozšíri úsek od Skalitého po poľskú hranicu. Na rýchlostných cestách pribudne cesta medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím (R1), ako aj obchvaty Hornej Štubne a Trstenej (R3) a Svidníka (R4).

Podľa Igora Chomu však v tomto roku nezačnú žiadnu stavbu financovanú zo štátneho rozpočtu. Výnimkou sú iba dva úseky diaľnice D1 (Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Studenec), pretože táto komunikácia si vyžaduje úplný profil. Z iných zdrojov, či už v rámci projektov PPP alebo z fondov EÚ, sa v tomto roku začne výstavba úsekov Strážov-Brodno a Svrčinovec-Skalité na D3, privádzač Selenec (R1), obchvat Žiaru nad Hronom (R2) a Košice-Milhosť (R4).

Sú naše diaľnice predražené?

Igor Choma zároveň prezentoval výsledky štúdie jedného českého inštitútu, ktorý porovnával náklady na výstavbu 1 km diaľnic v ôsmich krajinách - okrem Slovenska to boli Česko, Slovinsko, Chorvátsko, Maďarsko, Dánsko, Nemecko, Rakúsko. A  z tohto porovnania sme nevyšli práve najhoršie. Hoci naše diaľnice sú na rovine mierne nad priemernou hodnotou, v hornatom teréne staviame spomedzi uvedených krajín najlacnejšie.

Od určitého času sa na Slovensku ozývajú hlasy o predraženosti našich diaľnic a porovnávajú ich napríklad s oveľa lacnejšou výstavbou v Chorvátsku. Prieskum podobné tvrdenia vyvracia. Aspoň na prvý pohľad.

Český inštitút totiž použil očistené údaje, čiže porovnával výlučne stavebné náklady. Ak by však vzal do úvahy celkové náklady, do ktorých neodmysliteľne patrí napríklad neraz komplikované vysporiadanie pozemkov alebo ekologické aspekty, Slovensko by až tak dobre dopadnúť nemuselo.

<></>

Nížina, pahorkatina

Hornatý terén

Veľké mosty

Tunely

Česko

8 808 304 €

24 484 446 €

1 175 €

68 599 992 €

Dánsko

5 853 986 €

1 998 €

Chorvátsko

6 824 101 €

13 890 171 €

943 €

27 421 416 €

Maďarsko

11 148 963 €

3 084 €

50 852 412 €

Nemecko

8 195 067 €

25 842 651 €

1 709 €

57 207 231 €

Rakúsko

12 799 212 €

24 831 980 €

Slovensko

9 504 953 €

12 431 749 €

1 144 €

29 184 805 €

Slovinsko

7 254 635 €

21 981 277 €

972 €

22 517 256 €

 

 

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Nový stavebný zákon: Prehľad základných princípov nového zákona

Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...

Výstavba diaľnic sa má urýchliť, prezidentka odobrila novelu zákona

V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...

Novela zákona urýchli výstavbu diaľnic aj o viac ako rok, vyhlásil Doležal

Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...

Obchvat Prešova začne fungovať, no východ potrebuje 15-násobne viac diaľnic a ciest

Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...

VIA IURIS: Novela zákona o výstavbe diaľnic je v rozpore s ústavou

VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...

Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...