Pri budovaní diaľnic vznikajú chronicky známe "lieviky". Bohaté skúsenosti s nimi majú motoristi pohybujúci sa v okolí Žiliny, Považskej Bystrice a Bratislavy. A práve hlavnému mestu hrozia ďalšie problémy.
Kameňom úrazu v Bratislave sa v rámci plánovaného rozšírenia diaľnice D1 na 8 až 10 pruhov stane Prístavný most. Vzhľadom na jeho obmedzenú kapacitu, ktorú motoristi už teraz pociťujú každé ráno a popoludní, sa lievik presunie z oblasti Zlatých pieskov práve k Prístavnému mostu.
Hroziace problémy s kapacitou boľavého mosta by malo vyriešiť jeho rozšírenie. Predseda predstavenstva Národnej diaľničnej spoločnosti, Igor Choma, uviedol, že NDS chce ešte v tomto roku vypísať verejnú súťaž. Podľa neho, ak bude podpísaná zmluva a k dispozícii bude projekt aj peniaze, stavebné práce by sa mohli začať už o dva roky.
V zásade existujú dva varianty. Prvý hovorí o dodatočných pylónoch, ktoré by umožnili rozšíriť vozovku o ďalšie jazdné pruhy a odstavný pás. Druhá alternatíva spočíva vo výstavbe ďalších mostných konštrukcií, ktoré by sa opreli o tú existujúcu. Igor Choma za schodnejší považuje prvý variant, všetko však závisí od projektu víťaznej firmy.
Hoci kríza poriadne prehádzala štátny rozpočet, výstavba diaľnic zatiaľ pokračuje bez výraznejšieho časového sklzu. Podľa údajov NDS v súčasnosti je v prevádzke takmer 390 km diaľnic a 215 km rýchlostných komunikácií. V tomto roku k nim pribudnú ďalšie.
Konkrétne na diaľnici D1 ide o úseky Svinia-Prešov, Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Studenec a Studenec-Behárovce, diaľnicu D3 rozšíri úsek od Skalitého po poľskú hranicu. Na rýchlostných cestách pribudne cesta medzi Žarnovicou a Šášovským Podhradím (R1), ako aj obchvaty Hornej Štubne a Trstenej (R3) a Svidníka (R4).
Podľa Igora Chomu však v tomto roku nezačnú žiadnu stavbu financovanú zo štátneho rozpočtu. Výnimkou sú iba dva úseky diaľnice D1 (Sverepec-Vrtižer, Jablonov-Studenec), pretože táto komunikácia si vyžaduje úplný profil. Z iných zdrojov, či už v rámci projektov PPP alebo z fondov EÚ, sa v tomto roku začne výstavba úsekov Strážov-Brodno a Svrčinovec-Skalité na D3, privádzač Selenec (R1), obchvat Žiaru nad Hronom (R2) a Košice-Milhosť (R4).
Igor Choma zároveň prezentoval výsledky štúdie jedného českého inštitútu, ktorý porovnával náklady na výstavbu 1 km diaľnic v ôsmich krajinách - okrem Slovenska to boli Česko, Slovinsko, Chorvátsko, Maďarsko, Dánsko, Nemecko, Rakúsko. A z tohto porovnania sme nevyšli práve najhoršie. Hoci naše diaľnice sú na rovine mierne nad priemernou hodnotou, v hornatom teréne staviame spomedzi uvedených krajín najlacnejšie.
Od určitého času sa na Slovensku ozývajú hlasy o predraženosti našich diaľnic a porovnávajú ich napríklad s oveľa lacnejšou výstavbou v Chorvátsku. Prieskum podobné tvrdenia vyvracia. Aspoň na prvý pohľad.
Český inštitút totiž použil očistené údaje, čiže porovnával výlučne stavebné náklady. Ak by však vzal do úvahy celkové náklady, do ktorých neodmysliteľne patrí napríklad neraz komplikované vysporiadanie pozemkov alebo ekologické aspekty, Slovensko by až tak dobre dopadnúť nemuselo.
Nížina, pahorkatina | Hornatý terén | Veľké mosty | Tunely | |
Česko | 8 808 304 € | 24 484 446 € | 1 175 € | 68 599 992 € |
Dánsko | 5 853 986 € | 1 998 € | ||
Chorvátsko | 6 824 101 € | 13 890 171 € | 943 € | 27 421 416 € |
Maďarsko | 11 148 963 € | 3 084 € | 50 852 412 € | |
Nemecko | 8 195 067 € | 25 842 651 € | 1 709 € | 57 207 231 € |
Rakúsko | 12 799 212 € | 24 831 980 € | ||
Slovensko | 9 504 953 € | 12 431 749 € | 1 144 € | 29 184 805 € |
Slovinsko | 7 254 635 € | 21 981 277 € | 972 € | 22 517 256 € |
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Bratislava, diaľnica D4, nultý okruh
Diaľnice a rýchlostné cesty na Slovensku, výstavba a prevádzka
PPP, výstavba a prevádzka diaľnic
Mecenáši Smeru o peniazoch mlčia
Keď diaľnice prekročia hranice rozumu
NDS nemusí platiť Japoncom za kurzové straty pri tunely Sitina
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...
Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných komunikáciách. Upozornila, že v nej nebola ani po podaní stanoviska Ministerstva financií (MF) SR dodatočne vykonaná kvantifikácia...
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme rodina) donaha. Zamestnanci úradu nesúhlasia s tvrdeniami politikov o tom, že novinka prinesie stavebníkom možnosť stavať už za pár...
O vyvlastnenie požiadala minulý rok Spoločnosť Jaromíra Krejcara (SJK), chce zabrániť jeho úplnému schátraniu.
Nové mýto má vybrať viac peňazí. Otázkou je, či sa plán podarí.
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené, rozhodol budějovický krajský súd.
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy, ale žiadneho, ktorý by v tejto veci zastupoval slovenské záujmy.
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na sedem dní. Malo by ísť o sedem pracovných dní.
Prezidentka SR Zuzana Čaputová sa rozhodla vrátiť Národnej rade (NR) SR novelu zákona o pozemných...
Podmienky pre vyvlastnenie pozemku motocentra pre stavbu diaľnice D3 pri Tábore boli splnené,...
Na Slovensku počuť iba politikov, ktorí zastupujú ruské záujmy, maďarské záujmy, súkromné záujmy,...