Diaľnice vtrhnú do ďalších záhrad

18. 07. 2008

Zdroj: Jana Morháčová, Pravda

Diaľničné buldozéry môžu od októbra vstupovať do záhrad a na polia bez dohody s vlastníkmi v ďalších častiach Slovenska. Majitelia polí a lúk v blízkosti budúcich diaľnic na Kysuciach, Spiši či hornej Nitre sa musia mať na pozore. Štát totiž rozšíril zoznam diaľnic, kde môže stavať diaľnice na hrane ústavných práv ľudí a postupovať "mimoriadne a zrýchlene" o ďalšie úseky v dĺžke 290 kilometrov.

Stalo sa to nenápadne za niekoľko minút pri schvaľovaní úplne iného zákona Roberta Kaliňáka - o bezpečnosti premávky. Ten nemal pôvodne nič spoločné so stavaním diaľnic. Poslanci však v balíku zmien napríklad o tom, že netreba mať celoročne zimné pneumatiky, rozšírili "mimoriadne opatrenia pre výstavbu".

Vieme o tom, že na Ústavnom súde je podnet pre tento postup. Ak však chceme pokročiť v stavaní diaľnic pre slovenské regióny, je potrebné rozšírenie zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach aj na ďalšie úseky," uviedol minister dopravy Ľubomír Vážny.

Zákon o mimoriadnom režime pri stavaní diaľnic platí už od začiatku roka. Hneď ho napadli občianske združenia aj opozícia za jeho protiústavnosť. Napriek tomu od októbra parlament rozšíril jeho použitie na ďalšie cesty a bude sa môcť v praxi používať oveľa častejšie. Buldozéri stavebných firiem tak môžu stavať aj bez dohody s vlastníkom pôdy v ďalších šiestich regiónoch, napríklad na diaľnici D3 zo Žiliny cez Kysuce do Čiech.

Mimoriadny postup môže diaľničná spoločnosť využiť aj pri stavaní diaľnice za Jánovcami na ceste do Prešova. Do mimoriadneho režimu sa dostala rýchlostná cesta z Trenčína do Prievidza, skoro 50-kilometrový obchvat Bratislavy alebo dve úplné nové priority vlády - rýchlostné cesty, z Nitry do Topoľčian a z Banskej Bystrice do Ružomberka.

"Nie je jasné, prečo sa mimoriadne opatrenia rozširujú na stavanie tam, kde je na realizáciu ešte dosť času. A prečo ako pravidlo použiť na ďalších cestách zákon, ktorý výrazne uberá z práv občana majiteľa pôdy a, naopak, posilňuje postavenie štátu. Na mnohých zo schválených úsekov štát môže postupovať úplne korektne, mimo režimu mimoriadnych opatrení," doplnil Richard D r u t a r o v s k ý, ktorý stojí v čele občianskej iniciatívy Za spravodlivé vyvlastňovanie.

Vláda Roberta Fica presadila zákon o jednorazových mimoriadnych opatreniach vlani. Minister Vážny vtedy tvrdil, "že zákon sa bude používať len na tých úsekoch, ktoré sa budú stavať cez verejno-súkromné partnerstvá, teda cez PPP projekty." Išlo o 157 kilometrov na dvoch trasách z hlavného mesta - do Zvolena a Košíc. Pri jeho presadzovaní totiž premiér a minister Vážny zdôvodňovali takýto postup na hrane s ústavou preto, že ide len o mimoriadne opatrenia potrebné, aby sa mohli dokončiť najdôležitejšie diaľničné ťahy.

Minister Vážny sa už po niekoľkých mesiacoch pokúšal rozšíriť takýto postup na ďalšie cesty. Keď však nápad a novelu zákona zverejnil pred zopár týždňami, vyvolal znova búrku odporu občianskych združení.

Nakoniec poslanci rozšírenie presadili bez pripomienok a verejnej diskusie. Použili na to Kaliňákov nový zákon o bezpečnosti cestnej premávky. Poslanec Peter Pelegríny (Smer) k desiatkam zmien, ktoré odzneli na pôde parlamentu, pridal ďalšiu. Jeho pozmeňovací návrh poslanci schválili a zmenili tak zákon pre stavanie diaľnic.

Podľa D r u t a r o v s k é h o rozšírenie je nekoncepčné. "Vláde zrejme vôbec nejde o prioritu o rýchle spojenie východu so západom dobrou diaľnicou, ale ide o spustenie čo najviac úsekov diaľnic na Slovensku a zazmluvnenie ich stavania s firmami," doplnil D r u t a r o v s k ý.

Úradné dokumenty
Diaľnica D1 Prešov západ – Prešov juh - záverečné stanovisko

Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018

Obchodné centrum OC FORUM Prešov - územné rozhodnutie

Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017

Rezidencia Sírius, Prešov - zrušenie územného rozhodnutia v mimoodvolacom konaní

Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.

Poznámky k zákonom
Autá idúce do zoo stáli až v strede Kavečian. To som nezažil, vraví starosta

Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...

Územný plán nie je omaľovánka, poslanci často nevedia, čo schvaľujú (rozhovor)

Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...

Lehota pri vyvlastnení pozemkov pod diaľnicami sa predĺži, schválili poslanci

Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.

Vysporadúvajú pozemky pod obecnými cestami

NOVOŤ. Obecný úrad teší veľký záujem zo strany občanov dohodnúť sa a pozemky pod cestami obci...

Vláda odklepla Doležalovu novelu cestného zákona. Dočkáme sa diaľnice do Košíc?

Predĺženie vyvlastnenia pozemkov pod cestami na ďalších desať rokov, definícia cesty i komunikácie...

Zmenou cestného zákona sa umožní vyvlastnenie pozemkov pod diaľnicami

Nanovo by sa malo vymedziť cestné ochranné pásmo, ktoré už nebude viazané na dopravné značky, ale...

Kauza Machnáč: Pamiatka chátra, súkromníkovi ju chcú vyvlastniť

Inštitút vyvlastnenia sa má prvýkrát využiť na odobratie historickej nehnuteľnosti nezodpovednému...

Doležal má recept na zrýchlenie výstavby diaľnic - vyvlastnenie

Budovanie diaľnic u nás pripomína nekonečný príbeh. Nestavajú sa však pomaly len pre chýbajúce...

Zmena cestného zákona môže pomôcť vyvlastniť pozemky pod diaľnicami

MDV podotýka, že v súčasnosti platná právna úprava neumožňuje pri líniových stavbách oznamovať...