Minister dopravy verí, že peniaze na diaľnicu zoženie. Miliarda eur je neistá, časť peňazí však dostaneme.
Bratislava - Koniec apríla. Dovtedy chcel pôvodne minister dopravy zohnať peniaze na 75 kilometrov diaľnice medzi Martinom a Prešovom. Aby dodržal slovo, má už len dva dni.
Cena medzičasom záhadne narástla zo 7,8 na 9,13 miliardy eur, ktoré by sme mali splácať tridsať rokov.
Na diaľnice potrebujeme požičať viac než dve miliardy eur. Neistú však máme podstatnú časť – jednu miliarda eur, ktoré pôvodne sľúbila Európska investičná banka (EIB).
Peniaze zabrzdila kritika Európskej komisie. Naša PPP diaľnica nie je podľa európskych pravidiel o ochrane prírody. Cestou sme preťali európske chránené územia Malej a Veľkej Fatry a Váhu namiesto stavby drahšieho tunela Korbeľka.
Hovorca Európskej investičnej banky Dušan Ondrejička nechcel komentovať, či a kedy peniaze dostaneme. V minulosti však už viackrát potvrdil, že Európska investičná banka peniaze nedá, kým Brusel nepovie, že diaľnicu staviame v súlade s európskymi pravidlami o ochrane prírody.
Banka plánuje podľa informácií SME o finančnej podpore pre D1 rozhodovať až o mesiac.
Naše ministerstvo dopravy pritom stále ráta s tým, že peniaze získa do konca apríla. „Z hľadiska financovania EIB je predpokladaný koniec apríla. V piatok budeme informovať o ďalšom postupe,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Stanislav Jurikovič.
Ministerstvo môže teraz čakať list Európskej komisie s kritikou. Bude musieť navrhnúť, ako zmierni vplyv výstavby cesty na životné prostredie.
Roman Havlíček z organizácie Priatelia Zeme, ktorá na problém Brusel upozornila, hovorí, že tak môžeme urobiť dvoma spôsobmi. Prvým sú napríklad protihlukové steny či odklonenie potoka, ktorý diaľnica pretne. Alebo môžeme navrhnúť kompenzáciu poškodenia prírody. Napríklad v prípade vzácneho rašeliniska pri Rojkove by to znamenalo náhradu – za chránené by sme museli vyhlásiť iné podobné rašelinisko, ktoré dovtedy pod ochranu nespadalo.
Na názor Bruselu naopak nečakala Európska banka pre obnovu a rozvoj (EBRD). V utorok nám odklepla pôžičku vo výške 250 miliónov eur.
„Projekt spĺňa všetky požiadavky EBRD,“ vysvetlila hovorkyňa banky Bojana Todorovska.
Ladislav Miko z generálneho riaditeľstva komisie pre životné prostredie vysvetľuje, že táto banka sa nemusí tak striktne riadiť názormi Bruselu.
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.