Národná diaľničná spoločnosť, a. s. (NDS) na základe uplatnenia princípu Hodnota za peniaze uvažuje o ďalších zmenách v plánovaných a rozbehnutých verejných obstarávaniach, ale aj v uzavretých zmluvách.
„Prehodnocujeme celú cenotvorbu, ale taktiež ide o strategické stavby, do ktorých by sme nie radi veľmi zasahovali, keďže majú aj krytie z eurofondov. Budeme tiež vyhodnocovať primárne súťaž na stavbu diaľnice D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, kde je (najnižšia navrhnutá) cena výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky,“ povedal generálny riaditeľ NDS Róbert Auxt vo štvrtok pre agentúru SITA počas stretnutia lídrov slovenského stavebníctva.
Diaľničiari začiatkom júna informovali, že zrušili užšiu súťaž na stavebnotechnický dozor pre plánovanú stavbu D1 Budimír – Bidovce pri Košiciach. Rozhodli sa tak práve po vyhodnotení tendra podľa novej odbornej analýzy Hodnota za peniaze. Predpokladaná hodnota zákazky vo výške 5,23 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (6,28 mil. eur vrátane dane) bola chybne stanovená. Bola totiž dopredu určená na najvyššej povolenej možnej cenovej hranici. Ak by predpokladaná hodnota bola určená správne, znížila by sa približne o 40 percent. Na základe prepočtov analytického odboru by predpokladaná hodnota zákazky mala dosahovať 2,96 mil. eur. Združenie SD – Budimír ponúklo najnižšiu cenu 4,61 mil. eur.
NDS ešte vyhodnocuje cenové ponuky v užších súťažiach na výstavbu úsekov D1 Prešov, západ – juh (7,9 kilometra), D1 Budimír – Bidovce (14,4 km) a D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec (5,7 km). Ponuky sa otvárali 17. mája a ak by uchádzači nemali námietky, mali byť podľa diaľničiarov vyhodnotené pôvodne do konca mája. „Zasadá komisia, ktorá hodnotí tieto projekty. Ako generálny riaditeľ do nej priamo nechcem, ani nebudem zasahovať. Komisia by mala vyhodnotiť všetky ponuky v priebehu budúceho týždňa. Následne budeme verejnosť informovať a pristúpime k rokovaniam o podpise zmlúv,“ priblížil Auxt.
Úsek D1 Prešov, západ – juh chce spomedzi troch otvorených ponúk najlacnejšie postaviť združenie stavebných spoločností Eurovia SK, Eurovia CS, Doprastav, Metrostav, Metrostav Slovakia, a to za 356,35 mil. eur bez dane. Predpokladaná cena prác bola 369,51 mil. eur.
Na výstavbu D1 Budimír – Bidovce navrhla najnižšiu cenu spoločnosť Skanska SK – 197,44 mil. eur, pričom predpokladaná hodnota bola 209,4 mil. eur. V súťaži boli otvorené ponuky piatich uchádzačov. Spoločnosti Strabag, Porr, Hochtief navrhli vybudovať úsek D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec za najnižšiu sumu – 239,11 mil. eur. Je to však o 40 mil. eur viac ako odhadované náklady (199,12 mil. eur).
Auxt očakáva určité problémy pre revíziu vplyvov na životné prostredie pri stavbe juhozápadného obchvatu Prešova. „Nejde o zásadný problém ani z časového hľadiska.
Väčší problém vnímame pri stavbe D3 Čadca, Bukov – Svrčinovec, kde aj tá najnižšia ponuka je relatívne výrazne nad predpokladanou hodnotou zákazky. Na to sa sústredíme trochu viac, aby sme prišli na to, kde sa udiala chyba, alebo prípadne pristúpime k ďalším rokovaniam so zhotoviteľským konzorciom,“ dodal Auxt.
Súťaže na uvedené tri diaľničné projekty sa začali ešte pred rokom. Majú byť financované z peňazí Európskej únie a zo štátneho rozpočtu cez Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Diaľničiari plánovali začať výstavbu úsekov D1 a D3 do konca minulého roka, ale súťaže sa pre námietky uchádzačov proti vylúčeniu predĺžili. Úrad pre verejné obstarávanie námietky zamietol, resp. konanie o nich zastavil. Po uzavretí tendrov a podpísaní zmlúv s vybranými uchádzačmi by sa práce mali začať v tomto roku a skončiť v rokoch 2019 a 2020.
Prešov, diaľničný obchvat, tunel
Nový šéf diaľničiarov: Preverujeme desiatky podozrivých zmlúv
Vizualizácia D1 Prešov západ - Prešov juh (obchvat Prešova, tunel)
Obchvat D1 Prešov západ - juh, kadiaľ presne vedie jeho trasa a tunel?
Štyri veľké obchvaty zostali v neistote
Rychlostní silnice R4 Prešov - severní obchvat
Diaľničný obchvat Prešova: Kadiaľ povedie a čo zmení v meste
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh
Zelená vlna upchatému Prešovu tak skoro nepomôže
Diaľničný obchvat Prešova začnú stavať najskôr o tri roky
Nábrežnú komunikáciu v Prešove potiahnu k ZVL
Nové diaľničné sľuby sú opatrné
Diaľnica D1 Prešov západ - Prešov juh, tunel - situačný výkres
Záverečné stanovisko Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky číslo 1818/2018-1.8/df zo dňa 28. 2. 2018
Rozhodnutie Mesta Prešov, č. SÚ/1850/2017-Tu zo dňa 5. 1. 2017
Rozhodnutie Ministerstva dopravy a výstavby Slovenskej republiky, Sekcia výstavby, číslo 05086/2017/SV/66253 zo dňa 22. 9. 2017.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Štát začína s výkupom pozemkov pod mega investíciou Bosch i keď stále nie je definitívne potvrdená....
Košický stavebný úrad vyzliekol nový stavebný zákon z dielne vicepremiéra Štefana Holého (Sme...
V rámci novely sa skráti aj lehota na vydanie rozhodnutia o predbežnej držbe z doterajších 15 na...
Novela zákona o jednorazových mimoriadnych opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a...
Novootvorený západný obchvat metropoly Šariša umožní plynulú jazdu po diaľnici D1 od Ivachnovej až...
VIA IURIS žiada zástupcov parlamentu, aby odmietli kontroverznú novelu zákona o jednorazových...
Ani päťnásobné parkovisko by nestačilo. Odhaduje, že pri výstavbe obchvatu sa asi 40 percent...
Väčšinou vidíte na prvý pohľad, ktoré lokality sú v územnom pláne nevhodné a dostali sa tam buď pre...
Poslanci parlamentu schválili novelu cestného zákona.
Daniel Šmíd je lektor etikety, ktorý vám vysvetlí, ako správne telefonovať.
Chlapcom chýbajú mužské vzory, muži sa boja osamostatniť a najčastejšia príčina rozvodov nikoho neprekvapí.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov pozemkov. Parlament jej veto prelomil bez väčšieho zaváhania.
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú vysporiadané. Tvrdí, že bezodplatné vyvlastnenie pozemkov nebolo realizovateľné.
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu sa zatiaľ nerozhodol, aké stanovisko zaujme v prípade vyvlastnenia Machnáča, kde sa predtým stotožnil so zastavením konania. Toto rozhodnutie označila generálna prokuratúra za...
Aktivisti tvrdia, že vstupom generálnej prokuratúry do procesu opäť svitla nádej na záchranu budovy.
Podľa odborníkov malo k sanácii prísť už dávno.
Liečebný dom v Trenčianskych Tepliciach chce zachrániť neziskovka.
V zákone, ktorý má podporiť výstavbu, videla prezidentka riziko obmedzenia práv vlastníkov...
Riaditeľ Univerzitnej nemocnice v Martine Peter Durný potvrdil, že pozemky pod stavbou stále nie sú...
Ministerstvo chce začať so sanáciou ešte tento rok.